شماره ۴۹۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۴ بهمن
صفحه را ببند
جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت
هیجان، گلایه و اعتراض

 شهروند|  جشنواره‌ تئاتر فجر سرانجام بعد از 10 روز یکشنبه شب به کارِ‌ خود پایان داد. جشنواره‌ای که چون همیشه با حاشیه‌های بسیار همراه بود؛ حاشیه‌هایی که البته تا اختتامیه نیز ادامه داشت که از جمله‌ آن می‌توان به تغییر مجری مراسم و همچنین نبودِ‌ صندلی برای اهالی رسانه به همراه اظهارِنظرهایی از هنرمندان اشاره کرد. با همه‌ اینها، سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی،‌ وزیر ارشاد و معاونِ‌ هنری‌اش و همچنین هنرمندان مختلفی به کار خود پایان داد و برگزیدگانش را شناخت؛ شاید بتوان «فریماه فرجامی» را یکی از میهمانان ویژه‌ این جشن دانست.
ابتدایِ‌ مراسم، «اردشیر صالح‌پور»، دبیر این دوره از جشنواره درباره تئاتر کشور صحبت کرد. او از این گفت که به‌رغم همه کمبودها و کاستی‌ها، تئاتر در ایران زنده است و افق‌های تازه‌ای را جست‌وجو می‌کند: « کمبود امکانات و نبود بودجه تئاتر، ایران را با تنگدستی روبه‌رو کرده و تلاش ما را برای رسیدن به تئاتر فاخر و ملی با تأخیر روبه‌رو کرده است.امسال حدود 30 تا 35‌درصد متقاضی بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته داشتیم که این امر نشان‌دهنده دلمشغولی اهالی تئاتر به این هنر است. به دلیل دیر انتخاب شدن دبیر و جابه‌جایی‌های مدیریتی، زمانی که به سِمَت دبیری جشنواره انتخاب شدم، فرصتی برای تغییر در فراخوان نبود اما امید است با خِرد جمعی از کاستی‌ها و نقصان‌ها جلوگیری شود.»
دبیر جشنواره تئاتر فجر هم از امید گفت؛ از این‌که ناامیدی همان یاس است و البته از رئیس‌جمهوری هم خواسته‌ای داشت: «از آقای روحانی، رئیس‌جمهوری محترم می‌خواهم که حضور بیشتری در کنار هنرمندان داشته باشند و به یمن سالی که به نام «فرهنگ» مزین شده است، در راستای دیپلماسی فرهنگی، حمایت بیشتری از هنرمندان کنند. تئاتر ایران مراحل رشد، بالندگی و تعالی خود را در این دوران طی می‌کند. بنابراین باید به مراتب شایسته‌تری نایل شود. حضور جوانان زیر 30‌سال در بخش نسل نو که امسال خوش درخشیدند و پیوند با هنرمندان پیشکسوت، از برکات جشنواره امسال بود که آینده تئاتر ایران را تضمین خواهد کرد.»
پخش نماهنگی که با سخنان علی مرادخانی و اردشیر صالح‌پور همراه بود و روند برگزاری جشنواره را به نمایش می‌گذاشت، از بخش‌های برنامه شب گذشته بود، همچنین در ادامه برنامه امیر کربلایی‌زاده از بازیگران جوان تئاتر به اجرای یک برنامه کوتاه استندآپ کمدی پرداخت. همچنین گروه «کاکوبند» نیز که برگزیده جایزه ویدیو کلیپ ققنوس بودند، در مراسم اختتامیه به اجرای موسیقی پرداختند که با تشویق حاضران
 همراه شد.
برگزاری بزرگداشت از چهار هنرمند عرصه تئاتر یکی دیگر از بخش‌های برنامه اختتامیه شب گذشته بود. در این بخش با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون وزیر ارشاد، رویا تیموریان و حمید مظفری از جعفر والی، حسینعلی طباطبایی، احمد سپاسدار و بدرالسادات برنجانی تجلیل شد که البته والی به دلیل حضور نداشتن در ایران، در این مراسم شرکت نکرد و یکی از افراد خانواده‌اش جایزه وی را دریافت کرد. بخش یادبودها نیز یکی دیگر از بخش‌های مراسم اختتامیه بود که در این بخش با پخش ویدیویی از هنرمندان تازه درگذشته‌ای چون مرتضی احمدی، ناصر گیتی‌جاه، ماه‌گل مهر، باقر صحرارودی، مهدی کاشانیان، کیمیا یادگاری‌نژاد، محسن جعفری، سارا بنی‌صدر، علی‌اکبر رزم‌آرا، مصطفی عطایی، علی سبحانی، انوشیروان ارجمند، مجید بهرامی، حمید مهرآرا، جواد ثریا، احمد بیگدلی، احمد سبحانی، رضا رضاپور، سیدعلی صالح‌کوتاه و صمد پل‌سنگی یاد شد.
گروه نمایش «پراکسیس» که با نمایش «بیرون پشت در» به کارگردانی ایمان اسکندری موفق به دریافت چندین جایزه از بخش بین‌الملل جشنواره شدند نیز هنگام دریافت جایزه ویژه جشنواره خود، پشت به جمعیت روی صحنه تالار وحدت از خودشان عکس سلفی گرفتند. مسعود فروتن بعد از اهدای جایزه بخش پوستر و عکس، پشت میکروفن قرار گرفت و گفت:  «من یک اعتراض و درواقع یک خواهش دارم؛ چون جای تله تئاتر در جشنواره و تلویزیون ما خالی است.
تله تئاتر، آبروی تئاتر و تلویزیون است. پس از همه خواهش می‌کنم که این تقاضا را داشته باشند که تله تئاتر دوباره راه بیفتد.»
ماریا حاجیها نیز که جایزه بهترین طراحی گریم را در بخش تازه‌های تئاتر از آن خود کرده بود، بعد از دریافت جایزه‌اش از این گفت که 30‌سال است که گریم می‌کند؛ اما تا به‌حال جایزه‌ای دریافت نکرده است. اجرای رقص لِزگی پنج نوجوان نیز با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. بعد از پایان این اجرا، یکی از این نوجوانان جلو آمد و گفت:  ما تابحال در پنج جشنواره شرکت کرده‌ایم و جایزه گرفتیم اما الان فقط یک تندیس جشنواره تئاتر فجر را کم داریم. بعد از گفتن این حرف، فردی که مسئول اهدای تندیس‌های جشنواره بود، یک تندیس به این نوجوان هدیه داد اما  او که باورش نمی‌شد تندیسی به آنها اهدا شود، ابتدا از گرفتن آن امتناع می‌کرد.
در بخش اهدای جایزه بهترین بازیگری مرد بخش بین‌الملل که به صورت مشترک به خسرو شهراز و توماج دانش بهزادی اهدا شد، دانیال حکیمی که قرار بود جایزه دانش بهزادی را به وی اهدا کند، به شوخی جایزه را پشت سرش پنهان کرده بود و حاضر نبود آن را به این بازیگر بدهد. در همین حین خسرو شهراز نیز پشت میکروفن قرار گرفت و گفت:  «انتخاب من، دلیل برتری‌ام نسبت به دیگران نیست. امروز هر چه دارم از غلامحسین لطفی دارم و سر تعظیم جلوی او فرو می‌آورم. این جایزه را هم تقدیم با عشق به بانوی زندگی خودم می‌کنم. همچنین بسیار دوست داشتم که سارا اسکندری، طراح گریم نمایش «اولیور توئیست» را امروز روی صحنه ببینم چون او برای کار بسیار زحمت کشید. دانش بهزادی نیز بعد از دریافت جایزه‌اش از دانیال حکیمی، گفت: «این جایزه را مدیون «بِکمان»، یعنی شخصیتی که در نمایش «بیرون پشت در» ایفا می‌کردم، هستم. همچنین از پدرم تشکر می‌کنم که بهترین استاد من در زندگی بوده است. امیدوارم بعد از دریافت این جایزه، بتوانم با همسرم به خانه مشترکمان برویم.» جایزه بهترین بازیگری زن بخش بین‌الملل توسط رویا تیموریان و الهام پاوه‌نژاد به‌طور مشترک به ستاره اسکندری و الهام کُردا برای بازیگری در نمایش «هم‌هوایی» اهدا شد.
در بخش کارگردانی، محمد مساوات که جایزه بهترین کارگردان بخش بین‌الملل را از آن خود کرده بود، بعد از دریافت جایزه‌اش پشت میکروفن قرار گرفت و با گلایه و بغض گفت:  «خدا نگذره، خدا نگذره... ما 40 شب در ایرانشهر اجرا رفتیم اما هیچ حرف و حدیثی پیش نیامد. در صورتی که یک روز در جشنواره فجر اجرا داشتیم اما بعد از آن من احساس آدمی را دارم که احرام بسته است.»
یکی دیگر از اتفاقات اختتامیه‌ جشنواره‌ تئاتر فجر، بخش اهدای جایزه بزرگ جشنواره بود. این جایزه که به تازگی در چارچوب جشنواره تعریف شده، با وجود این‌که برای اولین بار قرار بود اهدا شود، اما هیچ برگزیده‌ای از طرف هیأت داوران نداشت. در بخش مسابقه تازه‌های تئاتر ایران، هیأت داوران این بخش متشکل از حسین کیانی، مهرداد رایانی‌مخصوص و سهراب سلیمی برگزیدگان گرایش‌های مختلف را اعلام کردند. در بخش موسیقی سهند تاکی برای موسیقی نمایش «بوقلمون» برگزیده شد. همچنین سعید یزدانی برای طراحی صحنه نمایش «یک زندگی بهتر»، شهروز دل‌افکار برای بازی در نمایش «باد شیشه را می‌لرزاند»، مه‌لقا باقری برای بازی در نمایش «بوقلمون»و خیراله تقیانی‌پور برای نگارش نمایشنامه  و کارگردانی نمایش «بوقلمون» تقدیر شد.

 


تعداد بازدید :  340