شماره ۴۹۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۴ بهمن
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از «خانه داوطلب مجازی»؛ شبکه اجتماعی سازمان داوطلبان
خدمت داوطلبانه چند لایک دارد؟

امیر ‌هاتفی‌نیا| امروزه حضور و کاربرد شبکه‌های اجتماعی در عرصه‌های مختلف زندگی افراد انکارناشدنی است؛ با توجه به میزان تعاملاتی که در این شبکه‌ها صورت می‌گیرد، بهره‌مندی از این فضا یک فرصت مناسب به حساب می‌آید. شبکه‌های اجتماعی این امکان را به ایجادکنندگان آن می‌دهد که متناسب با برنامه‌های خود، بر جامعه‌ هدفی که مدنظر دارند تأثیر گذاشته و ارتباط دوسویه‌ای با آنها داشته باشند. سطرهایی که در ادامه می‌آید به معرفی شبکه اجتماعی «خانه داوطلب» به آدرس اینترنتی hhpv.ir اختصاص دارد؛ شبکه‌ای اجتماعی که از طرف سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر راه‌اندازی شده است.
چهاردیواری سرخ
«عضویت شما با موفقیت انجام گرفت. حساب شما توسط ادمین پس از بررسی فعال خواهد شد.» این عبارتی است که بعد از اقدام به ثبت‌نام و درج «نام»، «نام‌خانوادگی»، «ایمیل»، «نام کاربری»، «رمز عبور» و «پذیرش مرامنامه» در نمایشگر درج می‌شود. هر فرد یک صفحه مخصوص به خود را دارد که در آن «مشخصات»، «دوستان» و «آموزش»های موردنظر خود را ثبت کرده است. عضویت داوطلبان می‌تواند در یکی از خانه‌هایی که مربوط به «پزشکان»، «تخصصی»، «شعب»، «مساجد»، «روستایی»، «عمومی»، «فرهنگیان»، «ورزشکاران»، «اصناف و بازاریان»، «خبرنگاران» و «هنرمندان» است، انجام شود. خانه داوطلب به منظور گردهمایی و هدایت داوطلبان با هدف همفکری، برنامه‌ریزی و هم‌افزایی و ارایه کمک‌های خیریه و خدمات عام‌المنفعه به اقشار نیازمند، راه‌اندازی شده است. از آن‌جا که داوطلبان از کلیه اقشار و آحاد جامعه هستند و ممکن است در اصناف و بخش‌های مختلف حضور داشته باشند، خانه‌ داوطلب مجازی در دو بخش عمومی و اختصاصی و در واحدهای متنوع تأسیس و ایجاد شده است.
از دیگر قسمت‌های «خانه داوطلب مجازی» می‌توان به بخش «اخبار و اطلاعیه‌ها»، «راهنما» و «گالری تصاویر» اشاره کرد. در بخش «گالری تصاویر»، عکس‌هایی از خدمت‌رسانی به مناطق محروم و عضویت هنرمندان در جمعیت هلال‌احمر قرار گرفته است. «پروژه‌های داوطلبان» نیز نام بخش دیگر این شبکه اجتماعی است که به انتشار اطلاعاتی درمورد پروژه‌هایی نظیر «توانمندسازی زنان و دختران روستایی» می‌پردازد. در بخش «آموزش‌ها» نیز کتاب‌هایی برای دانلود در اختیار کاربران قرار گرفته که کتاب «آموزش کمک‌های اولیه» از آن جمله است.
به دنبال گروه
همان‌طور که در بخش راهنمای این شبکه آمده است: «گروه کلی‌ترین وجه سازماندهی اعضا و داوطلبان سازمان است که برمبنای نوع تخصص، مهارت و علاقه‌مندی اعلام‌شده توسط داوطلبان، در فرم‌های عضویت به آنها اختصاص داده می‌شود.»
گروه داوطلبی، واحدی متشکل از تعدادی از تیم‌های داوطلبی است که دارای تخصص‌های مختلف هم‌سو و مکمل یکدیگر هستند و به منظور تحقق اهداف امدادی، انسان‌دوستانه و عام‌المنفعه جمعیت هلال‌احمر در مواقع عادی یا هنگام بروز حوادث و سوانح، اعلام آمادگی کرده و مهارت‌های مکمل و نزدیک به‌هم دارند. هر گروه حداقل از 3 و حداکثر از 7 تیم داوطلبی تشکیل می‌شود. ارکان این گروه‌ها را رئیس گروه، سرتیم داوطلبی، اعضا و داوطلبان تیم‌های داوطلبی تشکیل داده‌اند.
گروه‌بندی دیگری که در این شبکه اجتماعی مشخص است، عضویت در یکی از 4 گروه حمایت (انجام اقدامات خیریه و حمایت مالی از آسیب‌دیدگان و نیازمندان با توجه به توانمندی‌های اقتصادی داوطلبان)، هدایت (هدایت و راهبری فکری در انجام فعالیت‌ها و اقدامات بنیادین با توجه به تخصص‌ها و تجربیات در راستای بهینه‌سازی اقدامات)، مهارت (مشارکت در امر خدمت‌رسانی تخصصی به نیازمندان و آسیب‌دیدگان با توجه به تخصص‌ها و تجربیات و حرفه داوطلب)، مشارکت (مشارکت در اقدامات و فعالیت‌های تخصصی در راستای ارایه خدمات به نیازمندان و آسیب‌دیدگان از حوادث) است. هر کاربر با عضویت در یکی از این گروه‌ها می‌تواند متناسب با تعریفی که هرکدام از آ‌نها دارند به فعالیت پرداخته و آموزش‌های موردنظر خود را در اختیار دیگر کاربران گذاشته و از اطلاعاتی که روی دیوار دوستان ثبت شده، بهره ببرد.
محتوای سایت
از لحاظ محتوای سایت -که یکی از ویژگی‌ها برای ارزیابی سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی است - باید گفت که با توجه به مدت‌زمان فعالیت شبکه و همین‌طور تعداد کاربران آن، اطلاعاتی ارزشمند منتشر شده که می‌تواند در ابتدای فعالیت پاسخگوی نیازهای یک فرد داوطلب باشد. از نظر ظاهری هم سعی شده که جذابیت‌های لازم برای مخاطبان فراهم آورده شود و هر شخص یک تصویر پروفایل و کاور مخصوص به خود را دارد. فعالیت جمعیت هلال‌احمر که بر مبنای اصول چهارگانه بشردوستی، خدمت داوطلبانه، تسکین آلام بشری و حمایت از زندگی و سلامت انسان تدوین شده، همواره در نگاه عموم افراد جامعه در عرصه‌های عملیاتی تصور شده است؛ شبکه اجتماعی خانه داوطلب می‌تواند فرصت خوبی برای حضور داوطلبان در عرصه‌های مجازی و به‌اشتراک‌گذاشتن تجربیات و آموزش‌های آنها باشد.


تعداد بازدید :  281