شماره ۴۹۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۴ بهمن
صفحه را ببند
آشنايي با مراکز و منابع اطلاعات خانواده
امكانات براي بچه‌هاي فردا

اگر در انتظار تولد فرزندتان هستید، برنامه‌ریزی‌های لازم را از قبل انجام دهید و توجه داشته باشید که سیستم مراقبت بهداشتی برای کمک به شما آماده است. مخارج و هزینه‌های مراقبت قبل از زایمان و بعد از زایمان در صورتی که شما کارت بهداشت داشته باشید پرداخت خواهد شد. اگر فکر می‌کنید که باردار هستید، شما باید با پزشک خانوادگی خود تماس بگیرید. پزشک شما، راهنمایی‌های لازم در مورد چگونگی مراقبت از خود و فرزندتان را به شما ارایه کرده و می‌تواند شما را به یک پزشک متخصص زنان و زایمان (obstetrician) نیز ارجاع دهد.
چکاپ قبل از زایمان
در حالت ایده‌آل، بهتر است مراقبت دوران بارداری قبل از باردار شدن شروع شود. اگر شما قصد باردار شدن دارید، عاقلانه است که این موضوع را با پزشک خانوادگی خود در میان گذاشته تا یک چک‌آپ کامل از شما انجام شود. در طول دوران بارداری نیز شما باید به‌طور منظم توسط پزشک ویزیت شده و چکاپ پزشکی داشته باشید. در این ویزیت‌ها، پزشک آزمایشاتی را برای حصول اطمینان از سلامتی شما و فرزندتان توصیه خواهد کرد.
ارزیابی قبل از زایمان و کلاس‌های
 دوران بارداری
هنگامی‌که باردار هستید، پزشک شما می‌تواند شما را به پرستار بهداشت عمومی، برای ارزیابی قبل از زایمان و کلاس‌های دوران بارداری ارجاع دهد. ارزیابی قبل از زایمان، یک ملاقات رو در رو با پرستار بوده و پرستار می‌تواند نیازهای قبل و بعد از زایمان را برای شما مرور کرده و اطلاعات لازم را در مورد پشتیبانی‌های قابل دسترس در جامعه عنوان کند. پرستار همچنین می‌تواند شما را در کلاس‌های دوران بارداری ثبت‌نام کند. در این کلاس‌ها مسائلی مانند تغذیه، آمادگی زایمان، آشنایی با بیمارستان، اطلاعات دوران شیردهی و سایر موارد توضیح داده می‌شود. از حضور همسر شما در این کلاس‌ها نیز استقبال می‌شود.
زایمان
قابله‌ها و (doulas) متخصصان با تجربه‌ای هستند که به پدران و مادران جدید طی دوران بارداری، زایمان و مراقبت بعد از تولد یاری می‌دهند. دوولاها پشتیبانی‌های فیزیکی غیرپزشکی و حمایت‌های روحی لازم را انجام می‌دهند. Doula از زبان یونان باستان گرفته شده و به معنی «برده زن» است. از آنجا که این کلمه دارای بار منفی است، در یونان پشتیبانی‌کنندگان زایمان را «همراهان زایمان» یا «کارگران تولد» می‌نامند. تنها گزینه‌ای که برای زایمان با حضور پزشک و پرستار وجود دارد، بیمارستان است. حضور همسر در اتاق زایمان، برای حمایت و پشتیبانی از مادر نیز مفید و موثر خواهد بود.
پس از تولد نوزاد
هنگامی‌که کودک شما متولد شود، شما نیازمند انجام مراحل زیر خواهید بود: ثبت تولد، دریافت شناسنامه، درخواست شماره بیمه اجتماعی SIN(اختیاری)، تقاضا برای دریافت مزایای مالیاتی کودکان کانادا (CCTB) یا مزایای عمومی مراقبت از کودکان (UCCB)
درحالی‌که رسما لازم نیست که یک کودک دارای کد بیمه همگانی (SIN) باشد، ولی شما می‌توانید برای کودک خود یک SIN  درخواست کرده تا بتوانید برای کودکتان حساب باز کرده و برای تحصیلات آینده کودک، در طرح پس‌انداز تحصیلی (RESP) سرمایه‌گذاری کرده و از شرایط استفاده از امتیازات مالی کمک آموزشی دولتی کانادا برخوردار شوید. طی 30 روز پس از تولد یک نوزاد، باید تولد وی در آمار نفوس (Vital Statistics) ثبت شود. این امر معمولا در بیمارستان، پس از تولد نوزاد انجام می‌شود. پس از ثبت تولد، نامه‌ای با عنوان تاییدیه تولد برای اولیای نوزاد ارسال خواهد شد. چنانچه اطلاعات ثبت شده در نامه فوق، نیاز به اصلاح داشته باشد، موارد را ظرف مدت 30 روز در فرم ضمیمه نامه درج کرده و آن را برگشت دهید. این نامه همچنین از شما دعوت می‌کند تا برای درخواست شناسنامه اقدام کنید.
پرستاران بهداشت عمومی
پس از برگشت مادران به منزل، پرستاران بهداشت عمومی با آنها تماس گرفته یا به ملاقاتشان می‌روند، این پرستاران آمادگی دارند تا به پدران و مادران برای مراقبت صحیح از نوزاد، کمک‌های لازم را ارایه کند. همچنین در صورت بروز مشکل، پرستاران به خانواده برای پیدا کردن راه‌حل کمک خواهند کرد. در PEI طبق قانون، هنگام مسافرت با خودرو، باید نوزادان را تا زمانی‌که به وزن 10 کیلوگرم (22 پوند) نرسیده‌اند در صندلی مخصوص نوزاد و به‌صورت رو به عقب قرار داد. به این نکته دقت داشته باشید که برای زمان ترک بیمارستان به‌همراه نوزاد، باید این صندلی تهیه و آماده شده باشد.
مراکز و منابع اطلاعات خانواده
این مراکز برای پدر و مادرهای فعلی و پدر و مادرهای آینده، نوزادان، کودکان و خانواده‌هایشان برنامه‌های مختلفی عرضه می‌کنند. این مراکز، امکاناتی شامل آموزش والدین، گروه‌های پشتیبانی، ملاقات‌ با والدین، منابع قابل استفاده برای والدین، امکانات بازی و سرگرمی کودکان را تدارک دیده و امکان دسترسی به اجتماعات کوچکتر جزیره را فراهم می‌سازند.
فرزند خواندگی
خانواده‌هایی که نیاز به دریافت اطلاعات در مورد فرزند‌خواندگی هستند یا خانواده‌هایی که در مورد دادن فرزندشان به‌عنوان فرزند‌خوانده فکر می‌کنند، می‌توانند با اداره دولتی مسئول برنامه فرزند‌خواندگی (از ماه می‌2014، اداره خدمات اجتماعی و سالمندان) تماس گرفته یا به آژانس‌های مجاز فرزندخواندگی مراجعه کنند. خانواده‌ای که مایل به قبول فرزند خوانده هستند، باید تحت ارزیابی قرار گرفته و همچنین باید سابقه اجتماعی و پزشکی کودکی که به فرزندخواندگی گرفته می‌شود، به‌وسیله یک مددکار اجتماعی رسمی بررسی و تکمیل شود. چنانچه کودکی به فرزندخواندگی داده می‌شود، باید با والدین کودک نیز مشاوره‌های لازم انجام شود.
ناباروری
چنانچه شما یا همسر شما دچار مشکل ناباروری هستید، می‌توانید در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.  پزشک شما می‌تواند شما را به متخصص مربوطه ارجاع دهد.  البته لازم به ذکر است که کارت بهداشت هزینه‌های متخصص ناباروری یا هزینه‌های درمان ناباروری را پوشش نمی‌دهد.
تنظیم خانواده
زوج‌هایی که نمی‌خواهند بچه‌دار شوند، باید به کنترل بارداری توجه کنند. با پزشک خانوادگی خود در مورد روش‌های کنترل بارداری مشورت کنید تا بتوانید بهترین روشی را که متناسب با شرایط زندگی شما باشد انتخاب کنید.  
سقط جنین به‌عنوان یک روش عادی کنترل بارداری محسوب نمی‌شود. شریکان زندگی که نمی‌خواهند بچه‌دار شوند باید جهت استفاده از یک روش جلوگیری قابل قبول، با پزشک مشورت کنید. تصمیم‌گیری برای یک خانم باردار، برای پایان دادن به یک بارداری ناخواسته، می‌تواند بسیار دشوار باشد، خواه این تصمیم بنا به‌دلایل پزشکی باشد یا بنا به‌دلایل دیگر. این موضوع برای بسیاری از مردم بسیار بحث برانگیز است.
کانادا یکی از معدود کشورهایی است که در آن محدودیت قانونی سقط جنین وجود ندارد، اگرچه قوانین مربوطه و شرایط دستیابی به آن، از استان به استان دیگر متفاوت است. 


تعداد بازدید :  298