شماره ۳۴۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ مرداد
صفحه را ببند
میز خبر

با حضور مسجدجامعی و تهرانگردان: صدای مشروطیت دوباره از خانه امین‌الضرب شنیده شد
شهروند| رئیس شورای اسلامی شهر تهران و تهرانگردان با حضور در خانه تاریخی و زیبای امین‌الضرب یاد و خاطره سالروز انقلاب مشروطه را گرامی داشتند.
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجدجامعی و گروه تهرانگردی برنامه این هفته خود را به مشروطه‌گردی اختصاص دادند و جمعه ظهر در خانه بسیار زیبا و تاریخی حاج امین‌الضرب، میهمان خانواده محترم مهدوی (نوادگان حاج امین‌الضرب) بودند.
مسجدجامعی درباره تاریخچه این خانه گفت: این خانه حدود 160‌سال قدمت دارد و حاج‌حسن کمپانی معروف به حاج امین‌الضرب اول، این‌جا را خرید اما هیچگاه در آن زندگی نکرد تا این‌که پس از فوت وی پسرش حاج‌محمد حسین به همراه خانواده در این محل ساکن شد. وی افزود: پدر این خاندان باعث نوآوری‌های زیادی در ایران بود، برای مثال می‌توان به نامگذاری خیابان کنار این خانه به خیابان برق اشاره کرد چون برای نخستین‌بار برق در این محله توسط این خاندان دایر شد و به همین نام شهرت یافت. رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت:  چون ضرب سکه در ایران توسط این خانواده انجام ‌شد به این دلیل به محمدحسین کمپانی، حاج امین‌الضرب می‌گفتند. وی با اشاره به سالروز انقلاب مشروطه و نقش این خانواده در آن تأکید کرد:  فرمان مشروطیت به اقشار مختلفی چون علما، تجار و بازرگانان، ایلات و عشایر و سایر قشرهای دیگر به صورت جداگانه صادر شد که فرمان مربوط به بازرگانان در همین خانه و روی همین پله‌هایی که ما دسته‌جمعی عکس گرفتیم قرائت شد.  عکسی از آن رویداد تاریخی در همین خانه وجود داد.  
مسجدجامعی ادامه داد: بسیاری از مخارج مشروطه‌خواهان را حاج امین‌الضرب تقبل می‌کرد و برای امضای فرمان مشروطیت نیز به صاحبقرانیه رفت و پس از امضای مظفرالدین شاه در همین خانه قرائت شد. رئیس شورای شهر تهران با اشاره به نقش شاخص فرزندان حاج امین‌الضرب در فرهنگ و اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: فرزندان حاج امین‌الضرب در دانشگاه‌ها و جامعه از شأن بالایی برخوردار بوده و هستند. هیچ‌کس از اهل فلسفه وجود ندارد که با واسطه یا بی‌واسطه شاگردی یحیی مهدوی از فرزندان حاج امین‌الضرب را نکرده باشد و به آن افتخار نکند. وی پس از بازدید از بخش‌های مختلفی چون اندرونی، اصطبل، انبار آشپزخانه و کتابخانه این خانه تاریخی تصریح کرد: کتابخانه این خانه 1100نسخه خطی و اسناد مهمی از زمان قاجار را دربر می‌گیرد.  همچنین این خانه پناهگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی بوده  و مدت‌ها آثار و لوازم شخصی‌اش در این محل نگهداری می‌شده است. در ادامه این بازدید، احمد مسجدجامعی و تهرانگردان با حضور در سالن اصلی خانه، ناهار را میهمان خاندان حاج امین‌الضرب شدند. مسجدجامعی در این مراسم ضمن ارایه خاطراتی از دکتر یحیی مهدوی گفت: ما در منزل مهدوی‌ها و صدیقی‌ها هستیم که همچون پدرانشان انسان‌های بزرگ و دانشمندی بوده‌اند. گفتنی است این برای اولین‌بار است که در خانه امین‌الضرب به روی خبرنگاران باز می‌شود و اهالی فرهنگ و تاریخ ایران کمتر این خانه و زوایا و ظرافت‌های معماری آن را دیده‌اند.  

اورژانس 115 کشور هوایی شد
شهروند|  اورژانس 115 کشور هوایی شد. این خبر را رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در مراسم افتتاح بسته خدمتی امداد هوایی اعلام کرد و گفت که اورژانس هوایی در قالب طرح تحول نظام سلامت همزمان در 14 استان کشور و به نمایندگی از این استان‌ها در قم افتتاح شد.  ابوالفضل ایرانی‌خواه در توضیح بیشتر ادامه داد: «در بسیاری از مناطق صعب‌العبور ارایه خدمات اورژانسی از طریق زمینی به مردم ناممکن است و با توجه به آمار بالای مرگ‌ومیر ناشی از حوادث جاده‌ای که متاسفانه قم در این زمینه از آمار بالایی برخوردار است، قطعا این اقدام می‌تواند به آرامش خاطر مردم کمک کند.» در این مراسم وزیر بهداشت هم حضور داشت. او از کمبود 15‌هزار نیرو در اورژانس پیش‌بیمارستانی خبر داد و افزود: «به همین دلیل است که برخی از نیروهای فعلی تا حدود 500 ساعت در ماه کار می‌کنند.  همچنین حداقل 1000 پایگاه اورژانس و همچنین 1500 دستگاه آمبولانس کمبود داریم.» براساس اعلام حسن ‌هاشمی، از روز گذشته که اورژانس هوایی افتتاح شد، حدود یک‌سوم کشور تا شعاع 150کیلومتری تحت پوشش اورژانس هوایی قرار می‌گیرد، دوسوم باقی‌مانده هم طی یکی دو‌سال آینده نهایی می‌شود.  یعنی تا پایان‌ سال تعداد پایگاه‌های امداد هوایی از 14 به 44 برسد.
 به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت، قدم بعدی در طرح تحول نظام سلامت را خدمات حوزه بهداشت اعلام کرد. «استارت این موضوع نیز زده شده است اما هنوز رسما آن را اعلام نکردیم. اقدامات خوبی در این زمینه در دولت انجام شده و مصمم به انجام آن هستیم. امیدواریم تا یک و نیم ماه آینده بتوانیم این خدمات را اعلام کنیم.»


تعداد بازدید :  138