شماره ۲۷۶۸ | ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
27نفر بر اثر حوادث چهارشنبه‌سوری جان باختند و 229نفر قطع عضو شدند
شب تلخ در جشن باستانی
آمارها نشان می‌دهد که تلفات امسال چهارشنبه‌سوری، رشد 22درصدی داشته است

  [سیما فراهانی ] جشن باستانی ایرانیان، برگزار شد. شبی که باید پر از شادی باشد، برای خیلی از خانواده‌ها به شبی سیاه و تلخ تبدیل شد. شبی که به رسم دیرینه هر سال باید جشن و شادی برپا شود، خیلی از خانواده‌ها را داغدار کرد و خیلی‌های دیگر را هم به دردسر انداخت. تلفاتش آنقدر جبران‌ناپذیر است که نه فقط آن شب، بلکه تا سال‌های سال زخمی عمیق بر جای می‌گذارد. یک هیجان، یک شب شادی و در نهایت یک انفجار، شور آخر سال و جشن سال جدید را با عزا و ماتم همراه کرده است. هیجان و نشاط عید نوروز را به درد و زخم‌هایی عمیق تبدیل کرده است. روح و جسم‌هایی که در این شب آسیب دیده‌اند و با وجود گذشت سال‌های سال باز هم نتوانسته‌اند مثل گذشته شوند. امسال هم مثل هرسال چندین نفر جان باختند، چندین نفر قطع عضو شدند و چند هزار نفر نیز روی تخت بیمارستان‌ها خوابیده‌اند. آمارها نشان می‌دهد در کل کشور 27نفر جان خود را از دست داده‌اند. 229نفر هم قطع عضو شده‌اند و باید تا سال‌های سال خانه‌نشین شوند. امسال درخصوص تلفات جشن باستانی چهارشنبه‌سوری، نسبت به سال گذشته رشد 22درصدی داشته‌ایم.

روز سه‌شنبه و شب چهارشنبه آخر سال در میان جشن‌وشادی مردم، افراد بسیار زیادی هم راهی بیمارستان‌ها و حتی گورستان‌ها شدند. طبق اعلام اورژانس کشور، از اول اسفند ماه تا ساعت ۸ صبح روز ۲۴ اسفند، ۴ هزار و ۳۶۸ نفر در حوادث چهارشنبه آخر سال مصدوم شدند که مصدومیت ۳ هزار و ۵۵۷ نفر مربوط به روز ۲۳ اسفند بوده است. این در حالی است که حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال در مقایسه با سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشته است. ۲۷ نفر نیز بر اثر حوادث چهارشنبه آخر سال فوت کرده‌اند که نسبت به سال گذشته ۵ نفر بیشتر شده است. تهران و تبریز با ۸ فوتی و همدان و ارومیه با ۲ فوتی به‌ترتیب با بیشترین میزان مرگ در رابطه با حوادث شب چهارشنبه آخر سال مواجه بودند.

افزایش تلفات شب چهارشنبه‌سوری
جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور، در رابطه با آخرین آمار تلفات در شب چهارشنبه‌سوری امسال گفت: «۳ هزار و ۴۵۳ نفر از آسیب‌دیدگان که ۷۹ درصد از مصدمان را تشکیل می‌دهند از آقایان بودند. ۹۱۵ نفر نیز که ۲۱ درصد از مصدومان را تشکیل می‌دهند، از خانم‌ها هستند. ۴۴ درصد از مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال بین سنین ۶ تا ۱۸ سال بودند. ۶۶ درصد از مصدومان از مواد محترقه استفاده می‌کردند، ۳۳ درصد از آنها رهگذر بودند و یک‌درصد از آسیب‌دیدگان هم از نیرو‌های امدادی بودند. ۲۲۹ نفر در این حوادث دچار نقص عضو شدند که نسبت به سال گذشته رشد ۱۲ درصدی داشته و یک‌هزار و ۴۲۸ نفر هم دچار آسیب به چشم شدند که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد بیشتر شده است. میزان سوختگی نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته است. استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بیشترین تعداد مصدوم را داشتند. استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد بدون مصدوم، ایلام با ۲ مصدوم و کرمان با ۵ مصدوم کمترین تعداد مصدوم را ثبت کردند.»

مرگ 2زن و 10مرد در تهران
فقط در تهران از ابتدای اسفند ماه، 12نفر جان باخته‌اند. 1021نفر نیز زخمی شده‌اند. رئیس مرکز اورژانس تهران درباره آمار نهایی حوادث چهارشنبه‌سوری استان تهران گفت: «در تهران از ابتدای اسفند ماه تعداد مصدومان و فوتی 1021نفر بوده است. به‌صورت جدا ۱۲ فوتی و ۱۰۰۹ مصدوم را داشته‌ایم که از این تعداد ۵۴ نفر در محل درمان و مابقی به مراکز درمانی انتقال یافتند. از این تعداد ۷۸۱ مرد و 240نفر زن بوده‌اند. همچنین ۷۱ نفر نیز هم‌اکنون بستری هستند.» یحیی صالح طبری با بیان اینکه میانگین سنی مصدومان و فوتی‌ها از ۲۹ تا ۶۰ سال بوده است، ادامه داد: «۸۸ نفر قطع عضو، ۳۴۲ آسیب چشمی، ۲۰۸ نفر سوختگی داشته‌ایم. ۶۱ درصد مصدومان استفاده‌کننده و ۳۸ درصد مصدومان عابر یا رهگذر بودند. همچنین یک درصد از پرسنل امدادی آسیب دیده‌اند.»

آتش گرفتن یک درخت با بالن آرزوها
یکی از اتفاقاتی که در شب مرگبار آتش‌بازی، رخ داد، حریق بزرگی در خیابان گاندی بود. بالن آرزوها موجب آتش گرفتن سهمگین یک درخت تنومند در خیابان گاندی شد. حدود ساعت 23روز 23اسفند ماه مصادف با شب چهارشنبه‌سوری بالن آرزوها موجب آتش گرفتن درختی تنومند در خیابان گاندی تهران شد. شاهدان درباره این حادثه گفتند: «با گیر کردن بالن آرزوها به این درخت و شعله‌ور شدنش، حاضران سریعا با آتش‌نشانی تماس گرفتند. شعله‌های آتش آنچنان بلند بود که از فاصله بسیار دورتر و از وسط اتوبان همت نیز قابل مشاهده بود.» به‌گفته آتش‌نشانی، از زمانی که نیروهای آتش‌نشانی به محل رسیدند تا وقتی که درختِ آتش گرفته را خاموش کردند، زمانی کمتر از دو دقیقه صرف شد.

کشف و خنثی‌سازی‌ ۲ بسته انفجاری
یکی دیگر از حوادث عجیب شب چهارشنبه‌سوری، کشف دو بمب انفجاری در تهران بود. سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا درباره جزئیات این ماجرا گفت: «سربازان گمنام در سازمان اطلاعات فراجا در پی دریافت گزارش‌های مردمی درخصوص وجود دو بسته مشکوک در یکی از محدوده‌های شهر تهران، بلافاصله به محل گزارش‌شده اعزام شدند. ماموران پس از حضور در محل موردنظر و با بررسی‌های میدانی متوجه وجود دو بسته انفجاری شده و با هوشیاری به موقع تیم چک و خنثی‌سازی‌ از وقوع حادثه‌ای ممانعت کردند که درصورت وقوع انفجار، صدمات جانی و خسارات مالی قابل‌توجهی متوجه شهروندان عزیز می‌شد.»

مصدومیت مرد و زن جوان در خیابان آفریقا
جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران از یک حادثه دیگر در تهران خبر داد و درباره جزئیات آن گفت: «ساعت ۲۱:۱۰ یک مورد حادثه در خیابان امین‌حضور به سازمان آتش‌نشانی اعلام شد که مشخص شد در یک خانه قدیمی دو طبقه، افرادی اقدام به تهیه نارنجک دست ساز کرده بودند که این مواد دست‌ساز منفجر شد. ساعت ۲۱:۳۰ در بلوار آفریقا خیابان گلگشت در طبقه سوم یک ساختمان ۵ طبقه و در پی انفجار مواد محترقه مردی ۳۵ ساله و زنی ۲۴ ساله دچار مصدومیت و با حضور عوامل اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.»

بازداشت 8 نفر در تهران
این در حالی است که سردار محمدیان، رئیس پلیس تهران درخصوص شب چهارشنبه‌سوری گفت: «آنچه که مردم تهران از حضور گسترده پلیس دیدند در جهت تامین امنیت آنها بود. در یکی دو نقطه از شهر، افرادی به اموال عمومی آسیب رساندند که در این رابطه ۸ نفر دستگیر شدند.»

آتشی که مغازه را خاکستر کرد
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به آتش‌سوزی یک مغازه لوازم خانگی در سه‌راه دلاوران نیز گفت: «این حادثه در ساعت ۲۰:۱۰ به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد. درپی آن آتش‌نشانان به محل اعزام شده و مشاهده کردند که در مقابل این مغازه عده‌ای اقدام به روشن کردن آتش کرده بودند که شعله‌های آتش به تابلوی مغازه سرایت کرده و از آنجا وارد مغازه شده و خساراتی را به بخش‌هایی از آن وارد کرد.»
با بیان اینکه این حادثه مورد مصدوم و فوتی نداشت، گفت: «آتش‌نشانان از چند جهت اقدامات خود برای اطفای حریق را آغاز کرده و موفق شدند دقایقی بعد آن را به‌طور کامل مهار و اطفا کنند.»

مصدومیت 2 نوجوان
این در حالی است که در حادثه‌ای دیگر دو نوجوان از ناحیه دست مصدوم شدند. سخنگوی آتش‌نشانی درخصوص این حادثه نیز گفت: «در یک مجتمع مسکونی در جاده ورامین نیز یک حریق رخ داد. این حادثه در ساعت ۲۰:۵۰ به آتش‌نشانی اعلام شد که درپی آن ستاد فرماندهی آتش‌نشانان ایستگاه ۸۶ را به محل اعزام کردند.» ملکی با بیان اینکه حادثه در یک انبار حدودا سه متری در طبقه منفی یک این مجتمع مسکونی رخ داده بود، گفت: «ظاهرا دو نوجوان مشغول جابه‌جایی یا درست کردن موادمحترقه بودند که این حادثه برایشان رخ داد. هر دو نفر از ناحیه دست دچار آسیب‌دیدگی شدند.»

حریق گسترده در ۴ خانه در چهارشنبه‌سوری کرج
در کرج نیز چندین حادثه تلخ داشتیم. مهدی سمیعی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: «رعایت نکردن نکات ایمنی جشن چهارشنبه‌سوری، باعث وقوع ۲۹ حادثه آتش‌سوزی شد. حادثه‌های فوق مصدومی در بر نداشت. حریق چهار واحد مسکونی، یک خودرو، ۱۶ اصله درخت، چهار محل دپوی ضایعات، یک مورد باغ، یک حریق کنتور برق مسکونی و یک حریق ساختمان نیمه‌کاره ازجمله حوادث چهارشنبه‌سوری ۱۴۰۱ بود. ۱۳۲ نیرو به همراه ۴۸ خودروی امدادی به محل حوادث مذکور اعزام شدند.»


تعداد بازدید :  35