شماره ۲۷۶۸ | ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
عکس نوشت

  آژانس عکس ایران - با نزدیک شدن به آخرین روزهای سال شهر ری حال و هوای نوروزی به خود گرفت.

 ایرنا- همه ساله در آخرین شب چهارشنبه سال، رفتارهای افراطی و پرخطر برخی از شهروندان باعث ایجاد حوادث جبران‌ناپذیر و مصدومیت‎های شدید مخصوصا آسیب به چشم و بینایی افراد می شود.

 تسنیم- هر ساله کاروان های راهیان نور از مناطق عملیاتی و یادمان های دفاع مقدس همچون شلمچه و علقمه در مناطق جنوب کشور بازدید می‌کنند.

 ایسنا- در مراسم قاشق زنی، زن یا مرد، کودک یا بزرگ با پوشاندن سر و صورت خود به در خانه همسایه‌ها رفته و بدون آن که خود را معرفی کند یا صدایی از خود دربیاورد، هدیه خود را دریافت کرده و برمی‌گردد. سر و صورت فرد باید با چادر سایه یا ملحفه‌ای بزرگ پوشانده شود تا هویت او مخفی باقی بماند. هنگام تردد در محله هم باید به شکل ممتد با قاشق روی کاسه یا دیگ فلزی بزند و از خود سر و صدا ایجاد کند. این سر و صدا به صاحبان خانه می‌فهماند که قاشق‌زن به خانه آن‌ها آمده و هدیه خود را می‌خواهد. این هدایا ممکن است شکلات، تنقلات و اسباب بازی برای کودکان باشد یا برای بزرگسالان پول نقد و آجیل ریخته شود.این مراسم سنتی در مجموعه تاریخی تپه باستانی هگمتانه به صورت نمادین برگزار شد.

 ایرنا-.با نزدیک شدن به نوروز، ایرانیان تلاش می کنند تا محیط زندگی خود را بازسازی کنند. به این فرآیند تمیز کردن خانه، خانه تکانی گفته می‌شود. مردم چند هفته مانده به سال نو را به این کار می‌گذرانند. فرش ها را برمی دارند، می شویند، زمین، دیوارها، مبلمان و هر چیز دیگری را تمیز می‌کنند.عید نوروز به عنوان عیدباستانی دارای سنت های خاص خود است و سنت دیرینه خانه تکانی ، اولین سنتی است که معمولاً تمام ایرانیان به آن پایبند هستند و با روش خاص در برخی از مناطق و روستاها برگزار می شود.

 


تعداد بازدید :  64