شماره ۲۷۶۸ | ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با سارا شیربیگی، برترین بازیکن سال فوتسال زنان
12 سال بازی کردم؛ 1401 از همه بهتر بود

  [فاطمه ابراهیمی] اولین دوره سوپرلیگ فوتسال زنان با حضور 8 تیم در سال 1401 برگزار شد. 8 تیم برتری که در سال گذشته، از مرحله گروهی لیگ برتر فوتسال زنان به دور پلی‌آف صعود کرده بودند، حالا باید در نخستین دوره از برگزاری این مسابقات رقابتی فشرده و تنگاتنگ را پشت سر می‌گذاشتند. با آغاز سوپرلیگ، از همان ابتدا جنگ قهرمانی بین سه تیم نصر امید کرج، پیکان تهران و پالایش نفت آبادان آغاز شد و رقابت برای قهرمانی در نخستین دوره سوپرلیگ بالا گرفت. اما وجه تمایز سوپرلیگ فوتسال امسال نسبت به لیگ‌های سال گذشته، برگزاری جشن برترین‌ها بود. جشنی که در سال‌های اخیر برگزار نمی‌شد، اما حالا با برگزاری سوپرلیگ، بار دیگر این جشن نیز در هتل المپیک تهران برپا شد. سارا شیربیگی که پیش از این موفق به فتح عنوان خانم‌گلی آسیا شده بود، در نخستین دوره سوپرلیگ هم خوش درخشید و در نهایت موفق شد با 29 گل زده طی 21 مسابقه، عنوان برترین گلزن مسابقات را نیز از آن خود کند. اما این پایان کار نبود و  شیربیگی با کسب حداکثر آرا، موفق شد عنوان برترین بازیکن سال فوتسال زنان را نیز به دست آورد تا تنها شخصی باشد که در مراسم برترین‌های فوتسال سال 1401، صاحب دو عنوان می‌شود. به همین دلیل در آستانه پایان سال 1401 سراغ این ملی‌پوش باتجربه فوتسال رفتیم تا گفت‌وگوی مفصلی در این‌باره با او داشته باشیم.

خانم شیربیگی! با صحبت درباره سالی که گذشت شروع کنیم. سال 1401 برای شما چطور بود؟
 درباره لیگ امسال باید بگویم که از نظر من که 12 سال است در لیگ برتر بازی می‌کنم، امسال بهترین لیگی بود که شاهد بودیم. تمام مسابقات جذاب و فشرده بودند و همه تیم‌ها مقابل یکدیگر مدعی. شرایط طوری بود که به هیچ‌عنوان نتیجه هیچ مسابقه‌ای قابل پیش‌بینی نبود. در سال‌های گذشته ما چنین لیگی می‌خواستیم. لیگی با حضور تیم‌های کمتر، اما باکیفیت‌تر. خوشبختانه با شروع سوپرلیگ این اتفاق رقم خورد. نکته دیگری که امسال جالب بود، اینکه هیچ تیمی تا پایان هفته بیست‌و‌یکم، از هیچ مسابقه‌ای انصراف نداد و این اتفاق، بسیار عالی بود. فکر می‌کنم علت آن برنامه‌ریزی دقیق و هشت تیم خوبی بودند که در سوپرلیگ حاضر شدند.

تا هفته پایانی شانس قهرمانی داشتید، اما موفق نشدید و جام را مثل سال گذشته به پیکان واگذار کردید.
 در این‌باره باید بگویم که باشگاه ما در ابتدای فصل قرار نبود در حوزه زنان تیمداری کند و به همین دلیل ما دیرتر از سایر تیم‌ها کارمان را شروع کردیم و متاسفانه فصل بدنسازی را از دست دادیم. به همین دلیل هم در ابتدای فصل دو شکست بد را تجربه کردیم که ما را تا حدودی از کورس مدعیان عقب انداخت، اما با گذشت زمان، تبدیل به تنها تیمی شدیم که هیچ شکستی نداشتیم و تا پایان سوپرلیگ، شانس اصلی قهرمانی بودیم. اگر مشکلات عجیب داوری در دیدار هفته بیستم مقابل مس نبود، قطعا قهرمان شده بودیم و اشتباهات داوری مانع قهرمانی تیم ما در این رقابت‌ها شد. با احترام به تیم پیکان، باید بگویم که امسال تیم ما لایق قهرمانی بود، اما این اتفاق به دلیل مشکلاتی خارج از مباحث فنی فوتبال رخ نداد.

امسال برای نخستین‌بار پخش زنده اینترنتی به فوتسال زنان اضافه شد. فکر می‌کنی پرداختن رسانه‌ها به ورزش زنان چقدر حائز اهمیت است؟
 از نظر من، پخش زنده مسابقات یکی از  بهترین اتفاقاتی بود که بالاخره امسال محقق شد. فکر می‌کنم این موضوع باعث رشد فوتسال ما می‌شود و دوباره به همان تیمی که حرف اول را در آسیا می‌زد، تبدیل خواهیم شد. امسال به وضوح شاهد بودیم که بازیکنان برای پخش زنده مسابقات، انگیزه مضاعف گرفته بودند که جای تقدیر دارد. حتی داوران هم به دلیل دیده شدن مسابقات، تلاش می‌کردند که قضاوت کم‌نقصی داشته باشند و از سوی دیگر، باشگاه‌ها نیز برای تیمداری ترغیب شدند. امیدوارم در سال‌های بعدی هم این موضوع ادامه داشته باشد.

موفق شدی عنوان خانم‌گلی مسابقات را با 29 گل زده از آن خودت کنی. در این‌باره صحبت کن.
 سال گذشته در حالی که نیم‌فصل برای «نصر» به میدان رفتم، موفق شدم 17 گل به ثمر برسانم و فقط دو گل کمتر از مارال ترکمان که خانم‌گل شد، به ثبت رساندم. اما امسال از ابتدای فصل در ترکیب نصر بودم و در نهایت هم موفق شدم انتظارات دیگران را برآورده کنم. هم خودم و هم دیگران از سارا شیربیگی توقع گلزنی داریم و خب، خدا را شاکرم که این اتفاق افتاد. اگر امسال با قهرمانی تیمم به اتمام می‌رسید، الان بسیار خوشحال‌تر بودم، اما حالا هم کسب عنوان خانم‌گلی برایم بسیار ارزشمند است؛ چراکه احساس می‌کنم بعد از گذراندن دوران مصدومیت در دو سال گذشته، حالا دوباره به اوج برگشته‌ام.

به جز عنوان خانم‌گلی، با انتخاب مربیان، سرپرستان و خبرنگاران، عنوان بهترین بازیکن سال فوتسال زنان را هم از آنِ خود کردی.
 اینجا باید از هم‌تیمی‌هایم تشکر کنم، چراکه اگر من خانم‌گل شدم و به عنوان بهترین بازیکن سال فوتسال زنان برگزیده شدم، علت آن همکاری و همدلی دوستانم در تیم نصر بود. از نظر من، عنوان برترین بازیکن سال، شایسته تمام هم‌تیمی‌‌هایم در تیم نصر فردیس است. این نکته را هم اضافه کنم که در سال‌های گذشته، چون خانم‌گل می‌شدم، عنوان بهترین بازیکن را به من نمی‌دادند، اما امسال با رأی‌گیری، برترین‌ها انتخاب شدند و من توانستم این عنوان را نیز کسب کنم.

به‌طور کلی، شرایط فوتسال زنان را در سالی که گذشته چطور ارزیابی می‌کنی؟
 چند نکته مثبت در این سال دیدم؛ یکی از آنها تشکیل تیم «ب» ایران بود که خیلی به ادامه راه تیم ملی کمک می‌کند. پخش زنده و پوشش بهتر رسانه‌ها هم از دیگر نکات مثبت در سالی که گذشت، بود و اگر بخواهم نکته منفی بگویم، اردوهای تیم ملی قبل از حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی خیلی دیر تشکیل می‌شد و شرایط آماده‌ای را که سال‌های قبل داشتیم و همه از این تیم انتظار قهرمانی داشتند، حالا نداریم. در پایان امیدوارم همیشه تیم ملی خوبی داشته باشیم، چراکه تمام تلاش ما در رقابت‌های داخلی برای موفقیت کشور عزیزمان ایران، در رقابت‌های بین‌المللی است.


تعداد بازدید :  57