شهروند| 18 شركت هواپيمايي در كشور مشغول به كار هستند اما آنها در آغاز تولد پير بودهاند؛ زیرا ايران گورستان هواپيماهاي قديمي شده است. عباس آخوندی وزیر راهوشهرسازی با بیان این مطلب درخصوص فعاليت شركتهاي خصوصي در حملونقل هوايي گفت: 18 شرکت در صنعت حملونقل هوايي فعالند اما با قيمت كل هواپيماي كشور چند تا بوئينگ 747 ميتوان خريد؟ او درباره بخش حملونقل جادهاي هم گفت: 480هزار كاميون و كشنده در جادههاي ايران حركت میکنند که 127هزار دستگاه عمرشان بالاي 25سال است؛ اما براساس مقررات، كاميونها بعد از 10سال فرسوده محسوب ميشوند و كاميون فرسوده در هر 100كيلومتر 56 تا 60 ليتر سوخت مصرف ميكند.او افزود: در حالي كه كاميونهاي زير 10سال در هر 100 كيلومتر حدود 30 تا 32 ليتر سوخت مصرف ميكنند كه اين آمار نشان ميدهد كه اين صنعت در حال فرسودگي است و اينها نشان ميدهد كه در حال حاضر از محل سرمايه ملي كه از فروش نفت به دست ميآيد؛ هزينه ناكارآمدي صنعت كشور را ميپردازيم. آخوندي تاكيد كرد: ما نيازمند بازخواني جدي هستيم و مجبوريم فرآيند خصوصيسازي را مورد بازنگري قرار دهيم.وزير راهوشهرسازي در ادامه سخنانش با اشاره به اينكه يكي ديگر از مشكلات كشور بدهي دولت به پيمانكاران و تأمينكنندگان كالا و خدمات و نامشخص بودن ميزان آن است، بيان داشت: اگرچه آمار رسمي درخصوص ميزان بدهي دولت سرجمع به پيمانكاران و تأمينكنندگان كالا و خدمات و بدهي دولت به بانكها و بانك مركزي در دست نيست؛ اما ارقام تكاندهنده است.وي اعلام كرد: در وزارت راهوشهرسازي صورت وضعيتهاي تأييد شده بدهي اين وزارتخانه به پيمانكاران 5000ميليارد تومان است.