شماره ۲۷۴۱ | ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
اقتدار علمی

محمدمهدی زاهدی  نماینده مجلس شورای اسلامی

ایام دهه فجر، ایام پاسداشت اقتدار و توانمندی‌های نظام مقدس‌مان است. اقتدار برای یک کشور در حوزه‌های مختلف می‌تواند به منصه‌ظهور برسد؛ سیاسی، امنیتی، دفاعی و حتی اقتصادی. جمهوری اسلامی ایران از همان اوایل انقلاب با آنکه مورد دشمنی‌های فراوان ازجمله حمله ناجوانمردانه رژیم بعثی عراق و تحریم‌های استکبار جهانی قرار گرفت، اما سرمایه‌گذاری روی حوزه تولید فناوری را همواره از سیاست‌های اصولی خود دانست و در حوزه علم و دانش تا‌کنون تلاش‌های بسیاری را به ثمر رسانده است.
 تقویت بنیان‌های علمی و دانشگاه‌های کشور، توجه به مسائل زیربنایی، ایجاد تخصص‌های مختلف در وزارت بهداشت و... راهبرد‌هایی بودند که ثمره نهایی آن خودکفایی و استقلال کشور از نیاز به بیگانگان بود؛ موضوعی که حکایت‌ از واقع‌بینی و آینده‌نگری مسئولان نظام دارد.
اگر امروز جمهوری اسلامی ایران از موضع مقتدرانه با استکبار و دشمنان کشور صحبت می‌کند و از مواضع اصولی خود هیچ‌گاه عدول نمی‌کند، قسمت عمده آن مربوط به دستاوردهای ایران در  علم و فناوری، به‌خصوص در حوزه دفاعی و فضایی است.
در موضوع دانش فضایی، یکی از افتخارات نظام این است که توانسته چرخه تولید فناوری فضایی و صنایع مکمل آن را در کنار هم پیش ببرد و به نتیجه برساند. ساخت ماهواره، ایستگاه زمینی، ایستگاه هوایی، پرتاب‌کننده و... همه مدل‌سازی‌ بومی شده‌اند و از کارایی و توانایی بالایی برخوردارند.
در پرتاب هر ماهواره به فضا ما از توانمندی‌ها و امکانات متعددی هم در حوزه امنیتی و دفاعی و هم در حوزه علمی و اقتصادی بهره‌مند می‌شویم. ما می‌توانیم اهداف موردنیازمان را شناسایی کنیم، اشراف به دشمنان‌مان داشته باشیم، به شناسایی مناطق کشور درخصوص زمین‌های کشاورزی و توسعه معادن بپردازیم و اطلاعات متعددی که موردنیاز کارشناسان و محققان است به‌دست بیاوریم و با این رصد اطلاعاتی برنامه‌ریزی‌های دقیق و جدیدی داشته باشیم.
اگر امروز از ماهواره‌های طلوع 3و ناهید 2 رونمایی می‌شود نباید فراموش کنیم که ما این توانمندی را مدیون بسیاری از نخبگان علم و فناوری هستیم که هیچ‌گاه ‌دنبال نام‌ونشان نبوده‌اند. ایام مبارک دهه فجر فرصت مغتنمی است که ضمن تقدیر از این عزیزان، یادوخاطره شهدای انقلاب به‌ویژه شهدای عرصه علم و فناوری را که نقش بسزایی در پیشرفت علمی کشور داشته‌اند، گرامی بداریم.


تعداد بازدید :  21