شماره ۲۷۴۱ | ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
بررسی عملکرد 44 ساله جمهوری اسلامی
ایران اسلامی در مسیر توسعه


پیشرفت‌ها و دستاوردهای ایران اسلامی در چهار دهه گذشته بنابر آمارهای بین‌المللی نشانگر موفقیت‌های جمهوری اسلامی با وجود همه کارشنی‌های دشمنان آن است. «شهروند» به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب به مرور این پیشرفت‌ها و دستاوردها در گفت‌وگو با عباس سلیمی‌نمین، پژوهشگر تاریخ، پرداخته است.  او در این‌گفت‌وگو پس زدن استبداد و نفی سلطه بیگانه را مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی می‌خواند و بر لزوم دفاع از این دستاورد تاکید می‌کند.
سلیمی‌نمین، پژوهشگر تاریخ، روزنامه‌نگار و از فعالان سیاسی شناخته‌شده اصولگراست که اداره دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران را به عهده دارد. همچنین او به مدت 13 سال مدیرمسئول کیهان هوایی بود.
سلیمی‌نمین پیش از انقلاب از شاگردان مقام معظم رهبری بود. در سال1353 با هدف تحصیل به انگلیس رفت و علاوه بر تحصیل با عضویت در شورای مرکزی اتحادیه‌ انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا فعالیت‌های دانشجویی‌اش را تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد.
این پژوهشگر تاریخ در ایام پیروزی انقلاب به ایران بازمی‌گردد و در سال 1358 برای ادامه تحصیل به انگلیس می‌رود. پس از گذشت چند ماه از تحصیلاتش با تسخیر لانه جاسوسی در تهران، به همراه دانشجویان دیگر در حمایت از این حرکت دانشجویان ایرانی در مقابل سفارت آمریکا در لندن تظاهرات می‌کند و در همین زمان به همراه 68 دانشجوی دیگر دستگیر و بعد از دو ماه زندانی‌شدن از انگلیس اخراج می‌شود. او بعد از رفع حکم اخراج نیز درخواست آن کشور برای ادامه تحصیلات در مقطع فوق‌لیسانس را نمی‌پذیرد، در همین زمان به دفتر سیاسی سپاه وارد و در مجله رویداد مشغول می‌شود که نقطه آغاز ورود او به عرصه روزنامه‌نگاری است.
سلیمی‌نمین کار حرفه‌ای‌اش را با «کیهان هوایی» آغاز کرد. در سال1375 مدیر مسئول «تهران تایمز» شد و پس از چهار سال از آن کناره‌گیری کرد. در سال 1380 از عرصه حرفه‌ای مطبوعات خداحافظی کرد و در زمینه مطالعات «تاریخ ایران» با تاسیس موسسه‌ای به نام «دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران» آغاز به کار کرد، در همین زمان به تدریس «تاریخ انقلاب» در دانشگاه نیز پرداخت.
از جمله آثار منتشرشده سلیمی‌نمین در دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران می‌توان به ورای نمودها و نمادها، مرصاد، پایانی بر دو ادعا، قتلگاه رکس، نگاهی به درون و پاسداشت حقیقت اشاره کرد.

 


تعداد بازدید :  121