شماره ۲۷۳۷ | ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۳ بهمن
صفحه را ببند
سرهنگ ثریا؛ اردوگاه اشرف!

در روز سوم جشنواره فیلم «سرهنگ ثریا» ساخته لیلی عاج رونمایی خواهد شد. فیلمی که با توجه به پرداخت به گروهک منافقین و اردوگاه اشرف این سازمان به احتمال زیاد یکی از فیلم‌های بحث‌انگیز و جنجالی جشنواره خواهد بود.
«سرهنگ ثریا» که حضورش باعث شده لیلی عاج نامش در میان معدود کارگردانان زنی که احتمال دیده شدن و موفقیت فیلم جنگی‌شان در جشنواره می‌رود مطرح شود؛ اولین فیلم کارنامه کارگردانش است که پیش از ورود به عرصه سینما یکی از نام‌های متمایز و محبوب تئاتر روشنفکری بود و همین هم انتظارات را از «سرهنگ ثریا» بیشتر می‌کند. چه به هر حال تئاتری‌ها تاکنون نشان داده‌اند در مواجهه با موضوعاتشان با تعمق بیشتری عمل می‌کنند و حداقل این که تاکنون تا حد ممکن از شعار فراری بوده‌اند.
اما خود «سرهنگ ثریا»؛ ظاهرا روایت مادرانه‌ای است از زنی با نام ثریا که پسرش در بند سازمان مجاهدین خلق در پادگان اشرف است و ثریا چشم انتظار او روزها را به انتظار بازگشت فرزند می‌گذراند.  دست مایه‌ای که لیلی عاج کارگردان پیش از این در نمایش «بابا آدم» نیز به آن پرداخته و آن را روی صحنه اجرا کرده بود و حالا داستانی نزدیک به آن را در «سرهنگ ثریا» دستمایه روایت سینمایی‌اش قرار داده است. درباره این که دلیل این مشابهت یا قرابت چه می‌تواند باشد؛ گفته می‌شود که به نظر می‌رسد جرقه اولیه ساخت این فیلم زمانی خورده که احسان محمدحسنی رئیس سازمان اوج به تماشای نمایش «باباآدم» در تئاترشهر نشسته و در پایان نمایش از کارگردانش خواسته همین موضوع را در قالب یک فیلم سینمایی نیز روایت کند.
درباره «سرهنگ ثریا» نکته دیگری که باید اشاره کرد، حضور جلیل شعبانی در مقام تهیه‌کننده است. ژاله صامتی نیز یکی از بازیگران «سرهنگ ثریا» است.


تعداد بازدید :  26