شماره ۲۷۳۷ | ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۳ بهمن
صفحه را ببند
«فجر تا فطر»؛ طرح جدید دولت برای تنظیم بازار
تخفیف 34 قلم کالا تا 25 درصد

سید ابراهیم رئیسی در جلسه دیروز هیات دولت با اشاره به گزارش معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر کشور از روند رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان خوی، بر تداوم امدادرسانی تا سامان‌یافتن وضعیت آسیب‌دیدگان از این حادثه تاکید کرد.
رئیس‌جمهوری در این جلسه همچنین با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای صنعتی کشور، معاون اول رئیس‌جمهوری را مامور تشکیل کارگروهی برای پیگیری تحقق توصیه‌های ایشان و همچنین مطالبات فعالان اقتصادی و تولیدگران کرد.
رئیسی تلاش برای دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی را یکی از انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه از دولت برشمرد و از مسئولان حوزه‌های مختلف همچون نفت، صنعت، معدن و کشاورزی خواست که با کار و تلاش شبانه‌روزی، با هدف افزایش سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری، برای تحقق این خواسته تلاش کنند. رئیس‌جمهوری اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی را نیز از دیگر مطالبات مقام معظم رهبری از دولت عنوان و بر لزوم پیگیری و همکاری همه دستگاه‌ها با سازمان برنامه و بودجه کشور در این‌باره تاکید کرد تا موضوع به‌زودی در جلسه شورای ‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح شود.
رئیس‌جمهوری در ابتدای این نشست با تبریک آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، ‌آن را میراث امام راحل و ثمره خون مطهر شهدا و احیاگر هویت اسلامی ملت ایران دانست و تاکید کرد: «بهترین شکرگزاری این نعمت الهی آن است که خود را مدیون انقلاب اسلامی بدانیم و در هر مسئولیتی همه تلاش خود را برای پاسداری از این دستاورد عظیم به کار گیریم.»

مخبر: قیمت ۳۳ قلم کالا بین ۱۲ تا ۲۳ درصد کاهش می‌یابد
محمد مخبر نیز در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «پیرو دستور رئیس‌جمهوری قریب ۳۲ تا ۳۳ قلم کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از امروز (چهارشنبه) بین ۱۲ تا ۲۳ درصد کاهش قیمت پیدا می‌کنند.»
او درباره سفر اخیرش به شهرستان زلزله‌زده خوی افزود: «تصمیمات خوبی گرفتیم.کمبود چادر وجود داشت که از دیشب (سه‌شنبه) نزدیک ۶ تا ۷ هزار چادر آوردند و امروز (چهارشنبه) هم این کار استمرار خواهد داشت تا از این نظر کمبودی وجود نداشته باشد.»

4 هزار طرح در دهه فجر
همچنین علی بهادری جهرمی در مورد جلسه دیروز هیات دولت اظهار کرد: «در جلسه، گزارش‌های متعدد از سوی دستگاه‌های مختلف در خصوص برنامه‌های دولت در دهه فجر ارایه شد. گزارش مبسوطی از سوی وزیر کشور و بهداشت از نحوه امدادرسانی به زلزله‌زدگان شهرستان خوی ارایه شد. توزیع گسترده چادر و امکانات مختلف انجام شده، اما حجم تخریب و سرمای زیاد هوا، اذیت‌کننده است که رئیس‌جمهوری و معاون اول برای تسریع و استمرار خدمات‌رسانی دستور داده‌اند.»
بهادری جهرمی با بیان اینکه گزارش‌های خوبی از 4 هزار طرح برای افتتاح در دهه فجر ارائه شده است، گفت: «همچنین گزارش‌های مختلفی از دستاوردها و آمار کشور ارایه شد؛ مثلا رشد صنعت فولاد رتبه اول جهانی را به دست آورده است.»
سخنگوی دولت افزود:‌ «وزیر فرهنگ از اختتامیه جشنواره تئاتر فجر و آغاز فیلم فجر گزارشی ارائه کرد. دیروز (سه‌شنبه) اختتامیه تئاتر فجر با استقبال خوب مردم برگزار شد. نمایشگاه شهر خانواده که طرح وزارت فرهنگ با همکاری نظام بانکی و وزارت صمت است از امروز (چهارشنبه) آغاز می‌شود و فروش محصولاتی از جمله پوشاک و صنایع دستی با تخفیف‌های مناسب و خرید اعتباری آغاز شده است که البته محدود به تهران نیست و در سایر شهرستان‌ها هم مشابه این نمایشگاه برگزار می‌شود.»
او همچنین اضافه کرد: «وزارت جهاد کشاورزی جشنواره‌ای را با همکاری اتحادیه‌های صنفی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز کرده است که ۳۲ قلم کالای مورد نیاز روزمره زندگی مردم از امروز (چهارشنبه) تا پایان ماه رمضان با تخفیف ویژه توزیع می‌شود. این کالاها فقط مخصوص یک شرکت نیست، بلکه برندهای مختلفی دارد. هر فروشگاه زنجیره‌ای بخشی از این محصولات را ارائه می‌کند. به موازات این طرح‌ها، قانون اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی نیز پس از اجرای کامل در استان هرمزگان، در سه استان قزوین، گیلان و مرکزی اجرا می‌شود تا کسانی که مایلند، از کالابرگ به جای یارانه نقدی استفاده کنند.»
او ادامه داد: «یکی دیگر از مصوبات دولت، تصویب کلیات لایحه تشکیلات و اختیارات و وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود.»
بهادری جهرمی درباره مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت نیز اظهار کرد: «این طرح  اختصاص به سال جاری ندارد و شش، هفت سال است که در قوانین بودجه سنواتی، مجلس تکلیف می‌کند تا بسیاری از دارایی‌های بخش‌های مختلف دولتی که به نوعی معطل مانده، تعیین تکلیف شود. مردم این زمین‌ها و اموال راکد یا طرح‌های نیمه‌تمام را در شهرستان‌ها می‌بینند و می‌دانند متعلق به دستگاه‌های اجرایی است. با وجود آنکه قانونگذار در قوانین بودجه مقرر می‌کند که این اموال صرف مولدسازی شود، اما تجربه نشان داده که این قانون، فرآیندها و روال‌های موجود توانایی انجام وظایف قانونی را ندارند. بعضا درصد تحقق این قانون به 10 درصد هم نرسیده است.»

طرح «فجر تا فطر» در سراسر کشور برای تنظیم بازار اجرا می‌شود
سید جواد ساداتی‌نژاد نیز با اشاره به گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر رئیس‌جمهوری اظهار داشت: «از امروز (چهارشنبه) طرح «فجر تا فطر» با همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور اجرا می‌شود.»
او افزود: «در این طرح ۳۴ قلم کالا که جزو کالاهای اساسی و مصرفی مردم است، با تخفیف ۱۰ تا ۲۵ درصد عرضه می‌شود تا بازار مصرف در ایام عید و ماه مبارک رمضان با آرامش و قیمت‌های متعادل همراه باشد.»
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اجرای این طرح موجب کاهش قیمت‌ها و تثبیت قیمت کالاهای اساسی تا پایان ماه مبارک رمضان و ایام عید می‌شود، ابراز امیدواری کرد که سایر فروشگاه‌های کشور هم با این طرح همراهی کنند تا آرامشی در حوزه بازار ایجاد شود.» وزیر جهاد کشاورزی با قدردانی از متولیان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تولیدکنندگانی که با دولت برای اجرای این طرح همکاری دارند، اظهار داشت: «برخی شرکت‌های تولیدی قیمت کالاهای خود را کاهش دادند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز با سود صفر درصد کالاهای اساسی، در این طرح مشارکت کردند.»
ساداتی‌نژاد درباره وضعیت خرید و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی و واردات آن به بنادر گفت: «در زمینه کالاهای اساسی مشکل و کمبودی در کشور نداریم. این کالاها با تمهیداتی که از ابتدای سال داشته‌ایم وارد بنادر و تخلیه شده‌اند.»
او ادامه داد: «البته در محدوده‌های زمانی در تامین ارز تاخیر داشتیم، اما شرایط در حال حاضر خوب است، تخلیه از بنادر صورت می‌گیرد و مشکلی از این بابت وجود ندارد.»
وزیر جهاد کشاورزی گفت: «در ایام پیش رو در عید، در مورد فرآورده‌هایی مانند مرغ و گوشت منجمد مشکلی نداریم. درباره نهاده‌های دامی، ذخایر کشور وضعیت بسیار خوبی دارد و مشکلی از این بابت در ایام پیش رو نداریم.»


تعداد بازدید :  25