شماره ۳۴۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ مرداد
صفحه را ببند
تعطیلی 40 کوره آجرپزی در بشرویه
نان‌ها آجرشده‌اند اما آجرها، نان نشدند

80‌درصد کوره‌های آجرپزی سر به فلک کشیده‌ای که چند دهه منبع ارتزاق شمار بسیاری از مردم بشرویه بوده‌اند هم‌اکنون تعطیل شده و کوره‌داران خواستار توجه مسئولان برای حل مشکلات موجود و بازگشت به کارشان هستند.  به گزارش مهر، اگر چه پخت آجر توسط کوره‌های سنتی در ایران زمین از دیرباز رواج داشته و سابقه‌ای دیرینه دارد اما درحال حاضر توان رقابت با مصالح نوین و سبک ساختمانی را ندارد.
با این وجود کوره داران شهرستان بشرویه همچنان اصرار بر پخت این نوع آجر در شهرستان دارند که البته افزایش قیمت سوخت کوره‌ها و عدم گاز رسانی به واحدهای آجرپزی سبب شده تا از 65 کوره بشرویه 40 کوره غیرفعال و تنها 25 کوره به فعالیت خود ادامه دهند.  محمد حمامی یکی از کوره داران شهرستان بشرویه که فعالیت کوره‌اش متوقف شده بود مشکل اصلی کوره‌های آجرپزی شهرستان بشرویه را قیمت سوخت دانست و افزود: پس از هدفمندی یارانه‌ها قیمت سوخت کوره‌ها حدودا 20 برابر شده است.
وی به پیگیری‌های انجام شده برای رفع مشکل و راه‌اندازی مجدد کوره خود اشاره کرد و گفت: قرار شد در‌سال 89 از سوی فرمانداری شهرستان وام
 30‌میلیون تومانی با تسهیلات ویژه و کارمزد کم به کوره داران داده شود که متاسفانه تنها 15‌میلیون تومان آن با کارمزد 17 تا 18‌درصد تحقق یافت.  حمامی تأکید کرد: اگر در همان‌سال 89 این وام به ما تعلق می‌گرفت با عنوان سرمایه در گردش اولیه خود که برای پخت یک کوره نیاز بود مورد استفاده قرار می‌گرفت وهم اکنون شاهد تعطیلی کوره‌های آجرپزی این شهرستان نبودیم.
حمامی با اشاره به این‌که قیمت افزایش یافته سوخت غیرقابل تغییر است، گفت:  از مسئولان می‌خواهیم تا زمینه گاز رسانی به کوره‌ها را فراهم کنند به‌طوری که شرایط و اقدامات گازرسانی را خود آنها فراهم کنند.
وی افزود: باتوجه به این‌که کوره‌هایی با فاصله دو تا سه کیلومتری تا انشعاب اصلی گاز در شهرستان وجود دارند لذا امیداست باهمکاری دولت و مسئولان و تسهیلاتی که با کارمزد کم در اختیار کوره داران قرار می‌دهند بتوان مشکلات را حل کرد.  این کوره دار بشرویه‌ای با بیان این‌که ما تاکنون درخصوص گازرسانی به کوره‌های خود اقدامات زیادی انجام داده‌ایم، اظهار داشت: متاسفانه با برآورد هزینه‌های صورت گرفته در‌سال 91 تقریبا متوسط 20 تا 35‌میلیون تومان تنها برای نصب علمک نیاز بوده است و گاز کشی به داخل کوره‌ها نیز هزینه‌های سرسام‌آوری دارد.
حمامی ضمن اشاره به این‌که مسئولان از ما می‌خواهند تا به سمت صنعتی شدن برویم بیان کرد: صنعتی شدن شرایطی را می‌طلبد ازجمله این شرایط مکانی است که نزدیک انشعاب گاز باشد.
وی ادامه داد: هر یک از کوره داران در کوره خود با خاک و امکاناتی چون برق و آب حدود 80 تا 100‌میلیون تومان سرمایه هزینه کرده‌اند لذا اگر کسی بخواهد این سرمایه را از ما خریداری کند تا به سمت صنعتی شدن برویم ما نیز موافق هستیم اما این امکان نیست.  حمامی اظهار داشت: اگر با همکاری دولت کوره‌های ما گازرسانی شود می‌توانیم آنها را فعال کنیم.
وی افزود:  به علت گرانی سوخت و گرانی آجر نهایتا بازار خرید آجر نیز افت کرده است لذا ما قادر به فروش آن نیستیم بنابراین باید شرایطی فراهم شود تا حدود 200‌هزار آجر طی یک ماه فروخته شود که هزینه‌های آن از قبیل نفت و... جایگزین شود.
حمامی بابیان این‌که پس از گازرسانی به کوره‌ها، سوخت کوره به نصف کاهش پیدا می‌کند، گفت:  به‌طور تقریبی قیمت آجر حدود 20 تا 30‌درصد کاهش خواهد یافت و فروش آن در شهرهای همجوار مقرون به صرفه خواهد بود و سبب افزایش 20 برابری فروش آجر می‌شود.  وی کیفیت آجر بشرویه را نسبت به آجرهای شهرهای همجوار بسیار بالا دانست و اظهارداشت: سرمایه اولیه اکثر کوره داران به علت کم توجهی‌های مسئولان در ابتدای امر ازبین رفت و بیشتر کوره‌ها به تعطیلی کشیده شد.  کوره داران بشرویه خواهان سفر استاندار به شهرستان و پاسخ‌گویی به مشکلات آنان شدند.  علی زارع نماینده صنف کوره‌داران و عضو هیأت‌مدیره اتحادیه صنف مصالح ساختمانی شهرستان دراین‌باره بیان کرد: در شهرهای مجاور با هزینه رایگان گازرسانی به کوره‌ها انجام شده است لذاما نیز خواستار آن هستیم تا هزینه قانونی برای گازرسانی را از ما بگیرند.  وی با بیان این‌که تولید این نوع آجر صرفه اقتصادی دارد، گفت: ما سالیانه 58‌میلیون تولیدداشته‌ایم درحال حاضر نیز با این وجود که میزان تولیدات به 25 تا 30‌میلیون کاهش خواهد یافت اما با عرضه آجر درجه یک به بازار برای ما توجیه اقتصادی دارد.  کوره دار دیگری خواست تا هزینه‌هایی که قول آن را در‌سال 91 برای ارتقای کوره‌ها داده بودند عملی کنند و افزود: هزینه‌های اعلام شده در‌سال 91 تغییر کرده لذا هزینه‌های اصلاح شده را باید پرداخت کنند تاکنون دوبار هزینه‌های اعلام شده اصلاح شده است اما متاسفانه هیچ اقدامی برای واریز وجه انجام نشده است. رضایی ادامه داد: تاکنون به‌خاطر از دست ندادن شغل خود با اندک سود این کوره فعالیت خود را ادامه داده‌ایم به‌طوری که برای تأمین هزینه سوخت کوره از پس‌اندازها و سرمایه‌های اولیه خود استفاده کرده‌ایم.
این کوره دار اظهار داشت:  قول مسئولان که گفته‌اند بعد از‌سال 89 وام به ما تعلق خواهد گرفت محقق نشد لذا از سرمایه‌های اولیه خود استفاده کنیم به همین خاطر ادامه فعالیت کوره نیز برای ما سودی نداشته است که بتوانیم این کار و فعالیت را ادامه دهیم.
وی مشکل اصلی را مشکل سوخت که بسیار هزینه آن بالا است دانست و گفت: هزینه سوخت هر کوره حدود 35 تا 40‌میلیون تومان است که در همان ابتدا از ما اخذ می‌کنند اما پس از پخت آجر مشخص نیست که چه تعداد آجر و در چه دوره زمانی به فروش برسد.
این کوره دار خواهان حمایت و کمک مسئولان برای گازرسانی به کوره خود شد تا بتواند شغل خود را حفظ کند.  وی بیان کرد: ادامه فعالیت کوره‌ها به این دلیل که تمامی مواد اولیه آن از قبیل خاک و... موجود است صرفه اقتصادی دارد.  کوره دار معترض ادامه داد:  اگر حداقل پول سوختی که دولت از ما دریافت می‌کند همان ابتدا نباشد و پس از گذشت یک‌ سال آن را بگیرد ما می‌توانیم در طول‌سال با فروش آجر هزینه سوخت را نیز تأمین کنیم.  محمد حسن‌زاده،  رئيس صنعت و معدن تجارت شهرستان بشرويه نيز طي گزارشي اعلام كرد:  امروزه و باتوجه به تكنولوژي‌هاي روز و ايجاد آجر‌هاي سبك و بلوك‌هاي ساختماني مي‌طلبد تا كوره داران شهرستان بشرويه با اتحاد با همديگر و در زميني كه در‌سال 89 به اين اتحاديه پيشنهاد شد براي احداث مجتمع كوره‌داران و آجر‌هاي صنعتي و توليد بلوك‌هاي سبك كه مي‌بايست در مجاورت خطوط انتقال گاز باشد اقدام به كوره‌هاي‌هافمن كنند تا در سوخت نيز صرفه جويي شود و توليد آجر‌ها و بلوك‌هاي سبك را جايگزين آجر‌هاي سنتي كنند.  وي همچنين افزود:  سرمايه اوليه براي توليد آجر‌هاي سنتي اين شهرستان با نرخ سوخت امروزي بسيار است و تنها سوخت مصرفي اين كوره نفت سفيد است.
 وی عنوان کرد: برخی از كوره داراني كه توانستند با نقدينگي و سرمايه سوخت تهيه كنند آجر خود را پختند اما تعداد زیادی نقدينگي نداشته‌اند و نتوانسته‌اند سوخت مورد نياز را تهيه كنند. حسن‌زاده گفت:  هزينه‌هايی كه از سوي شركت گاز اعلام شده براي كوره‌داران در‌ سال 91 را تك تك كوره داران پرداخت كنند تا طبق ضوابط و شرايط شركت گاز اين سوخت به پاي كوره‌ها برسد.


تعداد بازدید :  61