شهروند| خودرو کالای انحصاری است یا خیر؟ این سوال اکنون موضوع دعوا و اختلاف وزارت صنعت و شورای ملی رقابت است. سوالی که اکنون با احساس و شور حمایت از تولید به آن پاسخ داده میشود. اگرچه طبق تعریفهای اقتصادی و علمی، کالای خودرو تعریف مشخصی دارد که اگر در یک سبک و سیاق خاص تولید و عرضه قرار گیرد به سمت بازار رقابتی یا انحصارگونه سوق مییابد. در این شرایط اما اگرچه 28 شرکت خودروساز در کشورمان فعالیت میکنند اما نزدیک به 90درصد بازار در اختیار دو خودروساز است که آنها هم تولیداتی محدود و کم تنوع دارند. اما در این میان وزارت صنعت، ساز مخالف خود را کوک کرده تا قیمتگذاری خودرو را از زیر نظر شورای رقابت خارج کند، دلیلش هم این است که محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که خودرو انحصاری نیست و باید عرضه و تقاضا، قیمت را تعیین کند اما شورای رقابت، بر این موضع خود پافشاری میکند که دو خودروساز بزرگ، بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند و بنابراین، خودرو در کشور انحصاری است و باید طبق قوانین و مقررات، در شورای رقابت و با حضور نمایندگان مجلس بهعنوان ناظر و اعضای شورا بهعنوان مسئول رسیدگی به پروندههای این چنینی، نرخگذاری شود. از سوی دیگر، بسیاری از انتقادها اکنون بر شورای رقابت بر سر این مسأله وارد است که چرا این شورا، وظیفه اصلی خود را تمرکز بر بازار خودرو گذاشته است و سایر مصداقهای انحصار در اقتصاد ایران را که تعداد آنها کم هم نیست، پیگیری نمیکند، این انتقادی است که اکثر مخالفان و ازجمله مخالفان قیمتگذاری خودرو در شورای رقابت، آن را مطرح میکنند. در این میان، مصرفکنندگان بر این باورند که ممکن است خروج قیمتگذاری خودرو از شورای رقابت و سپردن آن به دست بازار عرضه و تقاضا، نهتنها به نفع آنها نباشد، بلکه باز هم قیمت خودرو را آن هم در آستانه عید نوروز که خود به خود تقاضا برای خرید خودرو افزایش مییابد و همین امر، افزایش قیمت را رقم میزند، شاهد نوسان قیمتی باشد.