شماره ۲۶۸۸ | ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
مجید رضاییان استاد ارتباطات:
رسانه بدون نقد و پرسش، رسانه نیست

مجید رضاییان، استاد علوم ارتباطات معتقد است: «رسانه تابع نیاز مخاطب است. در سراسر دنیا نیز رسانه تابع حاکمیت و خواسته مخاطب نیست. ممکن است زمانی مخاطب «خواسته‌ای» داشته باشد اما این آموزش است که باید پاسخگوی «نیاز مخاطب» باشد.»
رضاییان اظهار کرد: «ارتباطات میان‌رشته علوم دیگر محسوب می‌شود. ارتباطات رشته‌ای است که امروزه در دنیا تبدیل به میان‌رشته شده است؛ به این معنا که ارتباطات با اقتصاد، سیاست و فرهنگ آمیخته شده است. امروزه همه عرصه‌های چهارگانه ارسطویی یا اصطلاحا شش‌گانه فارابی به ارتباطات نیاز دارند.»
او رسانه را یکی از زیرمجموعه‌های تخصصی ارتباطات دانست و گفت: «امروزه رسانه تخصصی شده است؛ در نتیجه «نگاه حکمرانی‌ها» در سراسر دنیا به رسانه یک «نگاه تخصصی» است. ما در کشورهای توسعه یافته می‌بینیم که همه قطعات این پازل با هم و هماهنگ عمل می‌کند؛ یعنی اگر قرار است ما رسانه‌ای تحت عنوان رسانه اقتصادی داشته باشیم، کنشگران عرصه اقتصادی به همراه تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیرندگان و کنشگران باید با عرصه رسانه هماهنگ باشند.»
رضاییان، متخصص رشته روزنامه‌نگاری با بیان اینکه رسانه به هیچ عرصه‌ای وابستگی ندارد، گفت: «رسانه کار تخصصی خودش را انجام می‌دهد. کار تخصصی رسانه نیز اطلاع‌رسانی، آموزش و نقد است. رسانه بدون نقد و پرسش، رسانه محسوب نمی‌شود. طبیعتا رسانه در عرصه امنیت، سیاست، فرهنگ و اقتصاد از حکمرانی پرسش می‌کند.»


تعداد بازدید :  238