شماره ۴۸۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۹ بهمن
صفحه را ببند
مهم‌ترین قضاوت داوران وطنی در طول تاریخ آسیا
فغانی، ایران را فینالیست کرد
فغانی: صحبت‌ها بماند برای بعد، دعایم کنید

شهروند| آن نیمه شبی که محمد فنایی کمک‌داور مرغوب‌ترین بازی ورزشی‌سال جهان (فینال جام‌جهانی 1994) شد، همتای افتخارآفرین آینده او تازه درحال لذت‌بردن از پایان درس‌های روزهای اول دبیرستان رفتن خود بود و احتمالا هرگز تصور نمی‌کرد علاوه بر این‌که لباسی شکل لباس فنایی به تن می‌کند، کاری نزدیک به شاهکار داور ایرانی انجام دهد و روزی یک فینال مهم را سوت بزند.
ادامه افتخارات
حالا آن روز فرا رسیده است؛ روزی که علیرضا فغانی با رأی کمیته داوران شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا، قضاوت بازی نهایی را به عهده گرفته است. داور کاشمری که 7 بازی جام‌جهانی 2014 را به‌عنوان داور چهارم پشت سر گذاشت، در دوره اخیر جام ملت‌ها و بین داورانی ازجمله ویلیامز مغضوب ایرانی‌ها، بهترین قضاوت‌های ممکن را انجام داد. داور متولد‌سال 1357 با انجام 4 قضاوت مطلوب در بازی‌های عربستان مقابل چین، عراق مقابل ژاپن، کویت مقابل کره‌جنوبی و ژاپن مقابل امارات، شایسته‌ترین فرد برای قضاوت فینال بود. او حالا از ایرانی‌ها التماس دعا برای قضاوت خوب خودش، سخندان و ابوالفضلی را دارد:  «خیلی خوشحالم که این افتخار نصیب من و همکارانم شد. پس از بازگشت به ایران به صورت مفصل درباره این مسابقات صحبت خواهم کرد اما فعلا فقط از مردم خوب کشورم التماس دعا دارم.»
رضایت اصفهانیان
سپردن قضاوت فینال جام ملت‌های آسیا به داوران ایرانی، نوعی اعاده حیثیت و ابراز شایستگی این قشر معمولا در مظان اتهام جامعه فوتبالی کشورمان است. فریدون اصفهانیان،رئیس کمیته داوران با این موضوع هم عقیده است:  «از شروع رقابت‌های جام ملت‌های آسیا شاهد قضاوت خوبی از گروه داوری کشورمان در این بازی‌ها بودیم. نحوه قضاوت آنها باعث شد در هر مرحله امتیاز بالایی کسب کنند. حضور فغانی در جام‌جهانی شانس بالایی را برای قضاوت او در بازی فینال ایجاد کرد. این داوران از تجربه و تسلط بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل بعید می‌دانم مشکلی در قضاوت این دیدار داشته باشند.»
تاریخ غنی
داود نصیری‌سال 1327 (1948میلادی) مسابقه تیم‌های سودان و اوگاندا را قضاوت کرد و همچنین به‌عنوان اولین داور ایرانی در جام ملت‌های آسیا داور مسابقه روز 27 می‌1964 تیم‌های کره‌جنوبی و هند نام گرفت. عملکرد نصیری طی چند‌سال چنان بی‌نقص بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا او را برای آخرین مسابقه جام‌ سال 1964 هم برگزید که البته چون بازی‌ها در یک گروه برگزار می‌شد، چیزی به نام فینال وجود نداشت و به این ترتیب فغانی، اولین داور ایرانی فینال جام ملت‌های آسیاست. در دهه 70، مشهورترین داور کشورمان جعفر نامدار بود که در 2 جام‌جهانی 1974 و 1978 قضاوت کرد اما با توجه به 3 حضور پیاپی ایران در دیدار پایانی جام ملت‌های آسیا هرگز افتخار قضاوت در فینال مسابقات را به‌دست نیاورد. منوچهر نظری در جام ملت‌های 1988، حسین خوشخوان در‌سال 1992، جلال مرادی درسال 1996، علی خسروی در‌سال 2000، مسعود مرادی در‌سال 2004 و 2007 و حسن کامرانی‌فر در‌سال 2011، دیگر داوران و کمک داوران ایران در ادوار جام ملت‌های آسیا بودند.
ماجرای ویلیامز
هر چقدر فغانی خوشحال است، ویلیامز، داور استرالیایی ضعیف این رقابت‌ها مدام بد می‌آورد. کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال نامه‌ای به باشگاه فولاد اعلام کرد که از سپردن قضاوت دیدار این تیم با الهلال به بنجامین ویلیامز صرف نظر کرده است. ویلیامز پس از قضاوت اخیرش در دیدار ایران و عراق مورد انتقاد برخی از هواداران تیم‌ملی ایران قرار گرفته بود و به احتمال زیاد این حواشی باعث تجدید نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا در این مورد شده است. علی خسروی، داور بازنشسته کشورمان به سبک خودش، ویلیامز را آنالیز کرد. او به «شهروند» می‌گوید: «وقتی داوری کارت زرد می‌دهد و یادش می‌رود و توسط بازیکن عراقی متوجه می‌شود، تاسف‌بار است. خیلی از داورهای محلات از داور استرالیایی بهتر هستند! »  خسروی درباره قضاوت فغانی در فینال نیز توضیح داد: «ان‌شاءالله فغانی بهترین قضاوتش را در فینال این رقابت‌ها به نمایش می‌گذارد. او نشان داده هر چند داور فینال است اما به ضرر استرالیا قضاوت نمی‌کند. حضور کمک داورهای ما مثل فنایی و کامرانی‌فر درجام جهانی افتخار بزرگی بوده اما این معتبرترین داوری تاریخ ایران است زیرا داور وسط ما در فینال رقابت به این مهمی قضاوت می‌کند.»


تعداد بازدید :  109