شماره ۴۸۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۹ بهمن
صفحه را ببند
خبر

وزیر علوم: دانشگاه‌ها نباید به بودجه دولتی آموزش عالی وابسته شوند
شهروند| هم‌اکنون 4‌میلیون و 600‌هزار دانشجو و 2600 واحد آموزشی در کشور وجود دارد. این ظرفیت موجود به امکانات علمی و رفاهی زیادی نیاز دارد که بخش عمده‌ای از این امکانات از سوی خیرین فراهم می‌شود.
دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام این مطلب گفت:  افزایش بودجه آموزش عالی نسبت به افزایش تعداد مراکز آموزش عالی کم است. فرهادی در نشستی با خیرین آموزش عالی با اشاره به بودجه آموزش عالی اظهار کرد:  بودجه برخی از دانشگاه‌ها در‌ سال آینده افزایش 20‌درصدی داشته در حالی‌ که بودجه دانشگاه‌های بزرگ در واقعیت امر تنها 10‌درصد افزایش داشته که کمک چندانی نمی‌کند.
وزیر علوم با تأکید بر این‌که دانشگاه‌ها نباید به بودجه دولتی آموزش عالی وابسته شوند، اظهار کرد: خودکفایی در آموزش عالی یکی از مباحث مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد. همچنین با توجه به اسناد و قوانین، بودجه دولتی در بخش آموزش عالی باید به اندازه رفع نیاز تخصیص یابد.
دکتر فرهادی با اشاره به این‌که فعالیت‌های خیرین در حوزه‌های گوناگونی صورت می‌گیرد، ساخت دانشگاه، خوابگاه و آزمایشگاه و تأمین تجهیزات از جمله شیوه فعالیت‌های خیرین است که در روند پیشرفت دانش بسیار تاثیرگذار می‌باشد. این در حالی است که برخی دانشگاه‌ها در ساختمان‌های استیجاری فعالیت  می‌کنند.

در روز جهانی «کمک به جذامیان» اعلام شد
ابتلای ۱۷ نفر به بیماری جذام در کشور
ایلنا|‌ سال گذشته 17بیمار ایرانی مبتلا به جذام در کشور تحت درمان بودند که از این تعداد ۱۳نفر بیمار جدید بودند. این را عضو مرکز تحقیقات پوست و جذام علوم پزشکی تهران اعلام کرد و گفت: «در گذشته استان‌های خراسان، سیستان‌وبلوچستان، گیلان، قزوین، آذربایجان‌شرقی و غربی، کردستان و هرمزگان از کانون‌های اصلی این بیماری بودند. در تهران هم بیماری گزارش شده که بیشتر آنها مهاجر بوده‌اند.» علی فیروز تأکید کرد: «تعداد بیماران کم است به همین خاطر توزیع جغرافیایی خاصی از این بیماری در کشور وجود ندارد.»
او درباره وضع دارویی و درمانی بیماران جذام گفت: «درمان جذام شامل مصرف ۲داروی ریفامپین و داپسون به مدت ۶ماه برای بیماران مبتلا به جذام کم‌باسیل و ۳داروی ریفامپین، داپسون و کلوفازیمین به مدت ۱۲ماه برای بیماران جذام پرباسیل است که رایگان و به سهولت از سوی وزارت بهداشت و از طریق شبکه‌های بهداشت در سراسر کشور در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.»  
عضو مرکز تحقیقات پوست و جذام علوم پزشکی تهران با اشاره به این‌که تا ‌سال ۱۳۶۰ هیچ درمانی برای بیماری جذام وجود نداشت، افزود: «از این‌ سال و با معرفی درمان فوق از سوی سازمان بهداشت جهانی برای بیماری جذام، خوشبختانه تعداد بیماران جذامی از حدود ۱۰‌هزار نفر به سرعت شروع به کاهش کرد به‌طوری که در‌ سال ۱۳۹۲ براساس آمار رسمی وزارت بهداشت  ۱۷بیمار ایرانی مبتلا به جذام در کشور وجود داشته و تحت درمان بوده‌اند که از این تعداد ۱۳نفر بیمار جدید بودند.» عضو مرکز تحقیقات پوست و جذام علوم پزشکی تهران ادامه داد: «با توجه به کشف درمان بیماری و کاهش قابل‌ملاحظه تعداد بیماران و نیز قابلیت سرایت بسیار کم بیماری در حال حاضر هیچ مرکز خاصی برای نگهداری بیماران لازم نیست.»
 فیروز تأکید کرد: «شروع بیماری بیشتر در سنین کودکی است، اما سن تشخیص بیماری معمولا به علت دوره نهفتگی طولانی بیماری دیر‌تر است. در اکثر کشور‌ها از جمله ایران تفاوت عمده‌ای در شیوع میان زن و مرد دیده نمی‌شود.»

احتمال تمدید ثبت‌نام از کاندیداهای شورایاری‌ها
3‌هزار نفر برای شرکت در انتخابات شورایاری‌ها ثبت‌نام کردند
فارس| سخنگوی ستاد انتخابات چهارمین دوره شورایاری محلات گفت: نخستین جلسه هیأت 9نفره نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها برگزار شد و تمام سلایق سیاسی بر برگزاری انتخاب تأکید داشتند ضمن این‌که احتمال دارد زمان ثبت‌نام از داوطلبان تمدید شود.
 امیرفاضل الهیان با اشاره به این‌که ثبت‌نام از داوطلبان چهارمین دوره انتخابات شورایاری محلات طبق برنامه‌ریزی انجام شده از 2بهمن آغاز و تا 10بهمن ادامه خواهد داشت، گفت: تا به امروز استقبال از داوطلبان جهت ثبت‌نام در سایت مدنظر بیش از حد انتظار بوده و پیش‌بینی می‌شود این استقبال در روزهای آینده افزایش یابد. او افزود: تا به امروز بالغ بر 3‌هزار نفر در سایت مربوط برای ثبت‌نام چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌های محلات ثبت‌‌نام کرده‌اند به‌طوری که براساس آمار روزانه بالغ بر یک‌هزار نفر در این سایت ورود و مشخصات خود را ثبت ‌می‌کنند.  الهیان در ادامه با اشاره به ماده 71 قانون شوراها تصریح کرد:  در این ماده قانونی تشکیل انجمن معتمدین محلات از وظایف شورای شهر بوده و شوراها می‌توانند چنین انجمنی را راه‌اندازی کنند که البته شورای محلاتی که هم‌اکنون مدنظر است با شورای محلی فاصله بسیاری دارد.


تعداد بازدید :  314