آقای کی‌روش، مثل اسکوچیچ ارنج کن!

خداداد عزیزی، ستاره سابق تیم ملی فوتبال طی یادداشتی به کارلوس کی‌روش توصیه کرد در بازی ولز مثل دراگان اسکوچیچ تیم ملی را ارنج کند.

خداداد عزیزی، پیشکسوت فوتبال| در این چند روز، آنقدر همه دوستانم درباره ترکیب اشتباه کارلوس کی‌روش صحبت کرده‌اند که من نمی‌خواهم این حرف را دوباره تکرار کنم. پرواضح است که کی‌روش استراتژی اشتباهی برای بازی با انگلیس انتخاب کرد و نفراتی را به زمین فرستاد که بازی کردن‌شان قابل توجیه نبود. این اشتباه بزرگ، یک شکست مرگبار را رقم زد. جدا از اینکه سرمربی تیم ملی هیچ توضیحی به مردم ایران درباره این شکست ارائه نکرد، اما واقعا دلیل این همه تغییر در ترکیب را هنوز هم نتوانسته‌ام هضم کنم.

تیم ملی ایران در زمان سرمربیگری دراگان اسکوچیچ از نظر شکل ترکیب و سیستم بازی مشکلی نداشت. فدراسیون فوتبال اسکوچیچ را کنار گذاشت و کی‌روش را آورد تا اتحاد را به تیم ملی برگرداند، نه اینکه با تغییرات متعدد در ترکیب همه موضوعات را بر هم بزند. متاسفم که بگویم حالا متوجه می‌شویم تغییر سرمربی نه تنها به سود ایران نبوده که به ضرر تیم ملی نیز شده است. فکر می‌کنم کی‌روش در بحث انگیزشی و بازگرداندن یکدلی نزد بازیکنان بد کار نکرد، اما او جایی که درست بود و مسیر را به درستی پیش می‌رفت، خراب کرد.

در فضای کنونی کی‌روش باید با تجربه‌ای که دارد روی بحث‌های انگیزشی بیشتر کار کند و اعتماد به نفس را برگرداند. او اما یک وظیفه مهم‌تر دارد و آن هم باز گرداندن ترکیب تیم ملی به دوران اسکوچیچ است. ما مقابل انگلیس تدافعی‌ترین ایران تاریخ بودیم و همه دیدند چه اتفاقی افتاد. الان دیگر وقت اعاده حیثیت است. با آن شیوه تماما دفاعی اتفاقی برای ایران نمی‌افتد و شاید باز هم یک شکست دیگر را تجربه کنیم.

حال راهکار چیست؟ مشخصا اینکه کی‌روش ترکیب را به حالت قبلی برگرداند؛ اینکه او همان کاری را انجام بدهد که اسکوچیچ می‌کرد. این خواسته من نیست، خواسته کارشناسان و پیشکسوتان ایرانی است؛ خواسته طرفداران تیم ملی است. ما اگر بخواهیم مقابل ولز شانس پیروزی داشته باشیم، با بازی بسته به جایی نمی‌رسیم. با نفراتی که مدت‌ها بازی نکرده‌اند، از هدف‌مان دورتر می‌شویم و با این روحیه تیمی نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.

پس وقت آن رسیده که کی‌روش ابتدا روحیه شاگردانش را برگرداند و آنها را به بهترین شکل از نظر روانی آماده بازی دوم کند و سپس با تغییر شیوه بازی و همچنین نفرات، تیمی مقتدر و باانگیزه به زمین بفرستد؛ تیمی که از کوران بازی‌ها آمده و با تلفیقی از انگیزه و تجربه بتواند مقابل ولز متفاوت ظاهر شود. اگر حریف هم این تفاوت را احساس کند، قطعا نمی‌تواند ما را تحت فشار بگذارد و همین موضوع منجر به کسب نتیجه مطلوب می‌شود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. حمید می‌گوید

    جناب عزیزی تا دیروز از برکناری اسکوچیچ حمایت می‌کرد و حالا انتظار داره تیم مثل زمان اسکوچیچ ارنج بشه!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.