شماره ۴۸۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۹ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

مذاکرات اوباما و پادشاه عربستان در مورد ایران
رئیس‌جمهوری آمریکا و پادشاه عربستان ضمن دیدار با یکدیگر در ریاض درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. به گزارش رویترز، باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا که روز سه‌شنبه به منظور دیدار با ملک سلمان، پادشاه جدید عربستان به ریاض سفر کرده بود، ضمن ملاقات با وی درباره مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند. یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا گفت که ملک سلمان در این دیدار تأکید کرده ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. به گفته این مقام آمریکایی، پادشاه جدید عربستان در دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا که اولین دیدارش با یک هیأت بلندپایه خارجی محسوب می‌شود شرط‌وشروطی برای مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تعیین نکرده است. عربستان که یکی از قدرت‌های منطقه خاورمیانه به‌شمار می‌آید از زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 نگران بوده که این رایزنی‌ها موجب بهبود روابط میان تهران و واشنگتن شود. این در حالی است که حصول یک توافق جامع میان ایران و گروه 1+5 که آمریکا یکی از اعضای آن است یک پیروزی برای باراک اوباما در عرصه سیاست خارجی محسوب می‌شود.

وزیرخارجه فرانسه:  تحریم‌ بیشتر تهران نتایج منفی به‌دنبال خواهد داشت
وزیر امورخارجه فرانسه با اعلام مخالفت خود با تصویب اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خواهان ادامه مذاکرات با تهران شد. به گزارش ایسنا، لوران فابیوس که در کویت به‌سر می‌برد، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با شیخ‌صباح الخالد همتای کویتی‌اش با تأکید بر حق ایران در دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز بیان کرد که ایران حق دستیابی به بمب هسته‌ای را ندارد. اعتقاد به داشتن بمب هسته‌ای از سوی ایران در حالی است که طبق فتوای مقام معظم رهبری ایران، تهران هیچ‌گاه به‌دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و آن را حرام می‌داند. بنابر گزارش روزنامه دارالخلیج چاپ امارات، فابیوس همچنین تصریح کرد: اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران نتایج منفی را به‌دنبال خواهد داشت. وی ادامه داد:  در حال حاضر مذاکراتی بین ایران و 1+5 در جریان است که این مذاکرات دشوار و به لحاظ فنی پیچیده است. امیدواریم که این مذاکرات به نتایج مثبت و سازنده‌ای بینجامد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: هیچ پیامی از سوی ایران برای اسراییل دریافت نکرده‌ایم
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت:  ما هیچ پیام تهدیدی از سوی ایران برای اسراییل دریافت نکرده‌ایم. به گزارش ایسنا، جن ساکی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران که گفته بود ما از کانال دیپلماتیک به آمریکا اعلام کرد‌یم رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن سردار الله‌دادی و نیروهای حزب‌الله وارد خطوط قرمز ما شده است و باید پیامد آن را درک کند، گفت:  ما هیچ پیام تهدیدی از سوی ایران برای اسراییل دریافت نکرده‌ایم. امیر عبداللهیان در حاشیه‌ مراسم گرامیداشت شهید الله‌دادی گفت:  ما از کانال دیپلماتیک به آمریکا اعلام کردیم که بالگردهای رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن سردار الله‌دادی و دیگر شهدای حزب‌الله که در خط‌مقدم مبارزه با تروریست بوده‌اند وارد خطوط قرمز ما شده  و این رژیم باید تبعات و پیامد این اقدام خود را درک کند. اظهارات ساکی در حالی است که مرضیه افخم، سخنگوی وزارت ‌خارجه کشورمان صبح دیروز درباره ارسال پیام ایران به رژیم صهیونیستی از طریق آمریکا گفت:  پیام و دیدگاه ایران از مجاری دیپلماتیک درباره شهادت سردار الله‌دادی منتقل شده و این پیام از طریق مسئول حفاظت منافع آمریکا در ایران که سفارت سوییس است منتقل شده است.

سرانجام نماینده ایران در سازمان ملل منصوب شد
پس از گذشت نزدیک به ۴۰۰روز از معرفی حمید ابوطالبی به‌عنوان سفیر و نماینده دایم کشورمان در سازمان ملل و عدم‌صدور ویزا برای وی توسط آمریکا، غلامعلی خوشرو  به جای وی معرفی شد.
به گزارش تسنیم، وزارت امورخارجه کشورمان روز گذشته اعلام کرد که غلامعلی خوشرو به‌عنوان سفیر جدید کشورمان در سازمان ملل انتخاب شد. حدود 400روز پیش بود که دولت ایران، حمید ابوطالبی را به‌عنوان سفیر و نماینده دایم جدید کشورمان در سازمان ملل منصوب کرد، اما کنگره آمریکا با تصویب قانونی که به تأیید و امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور نیز رسید، ورود ابوطالبی را به خاک آمریکا ممنوع کرد و طی این مدت نمایندگی ایران در سازمان ملل بدون سفیر و تنها با سرپرستی غلامحسین دهقانی مدیریت   می‌شد.
بنابر اعلام وزارت امورخارجه، جمهوری اسلامی ایران همچنان مراتب اعتراض خود را نسبت به عدم‌صدور روادید برای نماینده معرفی شده قبلی اعلام می‌دارد و پیگیری رویه‌های غیرحقوقی دولت میزبان از طریق ساز‌و‌کارهای قانونی در سازمان ملل در دستور کار نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.


تعداد بازدید :  185