شماره ۳۴۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ مرداد
صفحه را ببند
داستان قانون به روايت «شهروند»
معجزه ديكنز بودن
وقتي اوليور توئيست را نوشت، مجلس قانون حمايت از كودكان كار را تصويب كرد

 درنگ کتاب| با تني چند از متخصصان حوزه نقد کتاب با موضوعات اجتماعی و محور شهروندی دیدار ماهيانه داشتيم.  پيرامون دو محور کتاب و حقوق‌شهروندی روزنامه به تفکیک صحبت كرديم. توضیحاتم مبتنی بر این بود که روزنامه، تلاش دارد تا نگرشی‌نو در روزنامه‌نگاری ایران امروز را تجربه کند. در این تجربه ما ناچار هستیم چند نوع نگرش را در کنار یکدیگر داشته باشیم:  
1- رفتار رسانه‌ای مبتنی بر کارکردهای کلاسیکش    2- نیازسنجی و موضوع‌یابی با توجه به اولویت‌های شهروندی    3- هم‌اندیشی و همکاری با نسل حاضر روزنامه‌نگاران   4- تحلیل واقعیت‌های اجتماعی و شهروندی براساس آینده‌نگری
به نظر شما که دلتان می‌خواهد در سرنوشت دیگر شهروندان سهیم باشید، چگونه می‌توان در آشفته‌بازار‌های امروز،  نکات ارزشمند را کشف کرد و از آنها در جهت پیشرفت خود و دیگران بهره جُست؟

يك مثقال باش اما جوهر انسانيت داشته باش؛ جان‌هاي بزرگ فكر و ايده‌هاي بزرگ مي‌پرورانند
آیا تا حالا از خودتان این پرسش را داشته‌اید که کدام نویسنده‌های بزرگ و معروف جهان، سعی شان پرداختن به مسائل عمیق کودکان و زنان بوده است؟
اصلا بیایید و به‌عنوان یک کار تحقیقی شهروندی، یک جست‌وجو داشته باشید با این عنوان که: نویسندگان بزرگ از چه موضوعاتی در عمر خود نوشته‌اند و بیشترین و تأثیرگذارترین موضوعات مطرح شده توسط نویسندگان جهان چه موضوعاتی است؟
پاسخ به این پرسش می‌تواند برای ما مشخص سازد که نویسندگی نیز مانند هر شغل دیگر در جامعه، یک موضوع دارد و یک مختصات برای رفتار مسئولانه. به عبارتی دیگر، نویسندگان، به‌عنوان شهروندان یک جامعه، نقش، وظیفه و حقوقی دارند که می‌توان پیرامون آن بحث کرد اما از قدیم گفته‌اند آدم تا خودش دستش توی کار نباشد و سرش گرم دغدغه‌ها نباشد، نمی‌تواند زیر و بم و خم و چم مسائل را درک کرده و تنگناهای موجود در هر کاری را بشناسد. شما چی فکر می‌کنید؟


تعداد بازدید :  67