شماره ۴۸۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۹ بهمن
صفحه را ببند
در دومین روز گردهمایی مسکو
آغاز مذاکره نمایندگان دولت و مخالفان سوریه با حضور سرگئی لاوروف

مذاکرات نمایندگان گروه‌های مخالف و دولت سوریه با هدف از سرگیری گفت‌وگوهای صلح در پایتخت روسیه آغاز شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مذاکرات روز گذشته با حضور سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه در مسکو صورت گرفت. به گفته یکی از مخالفان، 32 نفر از اعضای گروه‌های مخالف و 6 نفر از هیأت نمایندگی دولت سوریه به سرپرستی بشار جعفری، نماینده این کشور در سازمان ملل مذاکرات خود را آغاز کردند. گروه ائتلاف ملی سوریه که اصلی‌ترین جناح مخالف دولت سوریه محسوب می‌شود در این گفت‌وگو‌ها شرکت نکرد.
ولید معلم، وزیرخارجه سوریه نیز در جلسه هماهنگی کابینه تأکید کرد: هدف نشست‌های مسکو دستیابی به توافقی برای برگزاری مذاکرات سوری - سوری بدون مداخله یا دیکته‌های بیگانگان است و تقویت اقتصاد ملی و پیروزی‌های ارتش شجاع ما بر پایداری سوریه در مقابله با چالش‌هایی که با آن مواجهیم، می‌افزاید.
همزمان، بشار جعفری، نماینده دایم سوریه در سازمان ملل و رئیس هیأت این کشور در گردهمایی مسکو در آغاز دیدار با مخالفان تصریح کرد: دیدار ما نباید یک رخداد تبلیغاتی باشد، بلکه باید مساله‌ای جدی و منعکس‌کننده اهداف ما باشد. ما مخالفان را شریک خود می‌دانیم.
در همین حال، محمود مرعی، رئیس هیأت کار مخالفان اعلام کرد که شرکت‌کنندگان در گردهمایی مسکو به دستور کار و پیش‌نویسی در گفت‌وگو با هیأت نظام سوریه دست یافتند و در این پیش‌نویس اوضاع انسانی کاملاً جدا از اوضاع سیاسی است.
مرعی این پیش‌نویس را غیرنهایی دانست و اعلام کرد که در آن بر لزوم ورود کمک‌های غذایی و پزشکی به مناطق درگیر، توقف درگیری‌ها، آزادی بازداشت‌شدگان سیاسی و ربوده‌شدگان و مقابله با مداخله بیگانگان و تلاش برای رفع تحریم‌ها از سوریه تأکید شده است.
 پس از این نشست، وزیر خارجه روسیه با هیأت نمایندگی دولت سوریه دیدار کرد. این درحالی است که دیروز نمایندگان گروه‌های مخالف دولت سوریه در مسکو با یکدیگر گفت‌وگو کردند. یکی از اعضای ارشد «کمیته هماهنگی ملی» که از گروه‌های مخالف دولت سوریه است، گفت مخالفان در این نشست تلاش می‌کنند فضایی از اعتماد بین همه طرف‌ها ایجاد شود. آخرین دور گفت‌وگوهای نمایندگان دولت سوریه و مخالفان با میانجی‌‌گری سازمان ملل فوریه‌ سال 2014 در ژنو سوییس برگزار شد که بدون نتیجه پایان یافت.

 


تعداد بازدید :  88