شماره ۴۸۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۹ بهمن
صفحه را ببند
وزیر امورخارجه در واکنش به انتقادات برخی از نمایندگان مجلس:
مگر مذاکره‌کنندگان چقدر تحمل فشار داخلی را دارند

موضوع قدم‌ زدن محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه و جان کری، همتای آمریکایی‌اش این روزها نوک پیکان انتقاد به وزارت امورخارجه و تیم مذاکره‌کننده است. منتقدان بر این عقیده‌ هستند که این اقدام ظریف، اقدامی خلاف منافع امنیت ملی و تضعیف وجهه جمهوری اسلامی ایران بوده است. انتقاد از این مسأله آن‌قدر شدید است که حتی برخی از نمایندگان طرح سوالی را از ظریف‌، تقدیم به هیأت‌رئیسه مجلس کرده‌اند. روز گذشته اما محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی با ایرنا به این انتقادات پاسخ داد.
ظریف قدم زدن با  همتای آمریکایی در طول مذاکرات را موضوع تازه‌ای ندانست و گفت:  ما در شرایط بسیار دشواری در حال مذاکره هستیم. مگر چقدر انسان توان تحمل فشار از داخل را دارد؟
ظریف با اشاره به این‌که به همه منتقدان مذاکرات هسته‌ای احترام می‌گذارد، گفت: «ضمن این‌که به نظر همه احترام می‌گذارم و انتقاد را حق مردم، رسانه‌ها و نمایندگان محترم مجلس می‌دانم، می‌خواهم دو نکته را در نظر داشته باشند.
وزیر امور خارجه همواره در مواجهه با انتقادات منتقدان، بر این نکته پافشاری کرده است که انتقادات نباید منافع ملی را تخریب کند. روز در گفت‌وگو با ایرنا نیز بار دیگر به این نکته اشاره کرده و گفت: «یک نکته این‌که مراقب باشند انتقادهایشان مخرب منافع ملی نباشد،  البته این نکته نیز حایزاهمیت است که ما به‌عنوان نماینده کشور مذاکره می‌کنیم اما حداقل تخریب منافع ملی را به‌عنوان خط‌قرمز قبول داشته باشند.»
 رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد:  نکته دوم که می‌خواهم از آنها تقاضا کنم، این است که بدانند مذاکره در این شرایط کار بسیار دشواری است و ما در شرایط بسیار دشواری در حال مذاکره هستیم. ظریف گفت: «به فرموده رهبر معظم انقلاب تیم هسته‌ای کشورمان یک‌تنه مقابل یک لشکر ایستاده، یک لشکر به مذاکره با ما می‌آیند، اعضای تیم مذاکره‌کننده نمی‌توانند همزمان که با یک لشکر مذاکره می‌کنند، نگران این باشند که در کشور چندین دیدگاه و نظریه می‌خواهد هر حرکت، گفته و صحبتشان را به چالش بکشند؛ نه به نقد بکشند بلکه به چالش بکشند».
 وزیر امور خارجه ادامه داد:  به‌ هر حال قدم زدن در طول مذاکرات چیز تازه‌ای نیست، قدم زدن در طول مذاکرات با آمریکایی‌ها هم‌ چیز تازه‌ای نیست اما این‌که ناگهان در این زمینه دیدگاه‌هایی مطرح می‌شود، خب بنده بازهم به همه این دیدگاه‌ها احترام می‌گذارم اما فکر می‌کنم خوب است قدری توجه کنند بنده و همکارانم که تعدادمان به اندازه تعداد انگشت‌های دو دست است و با این فشار در حال مذاکره هستیم، چه میزان به‌عنوان توان تحمل فشار از داخل را داریم. ظریف اضافه کرد:  البته بازهم حق دارند انتقاد کنند، ما هم به آنها احترام می‌گذاریم اما انتظار داریم آنها هم مقداری راجع به این نکات فکر کنند.

 


تعداد بازدید :  122