شماره ۴۸۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۹ بهمن
صفحه را ببند
عبدالوحید فیاضی:
احمدی‌نژاد همیشه از اطرافیانش کتک می‌خورد

شهروند| نامه محمدرضا رحیمی به محمود احمدی‌نژاد آخرین تحول عمده سیاسی در پرونده فساد اقتصادی معاون اول دولت قبل به شمار می‌رود. تا پیش از این اصولگرایان افتخار رأی صادر شده برای رحیمی را از آن خود دانسته و رحیمی را از اطرافیان آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی و از مدیران دولت سازندگی معرفی کردند. حالا نامه 215 نماینده مجلس هشتم در تقدیر از احمدی‌نژاد برای انتصاب رحیمی به سوال تازه‌ای تبدیل شده که اصولگرایان مجلس نهم باید به آن پاسخ بدهند. عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد در این‌باره با «شهروند» گفت وگو کرده است.   
برخی معتقدند به خاطرعلقه‌های جناحی مجلس هشتم بسیاری از وظایف نظارتی خود را در قبال دولت احمدی‌نژاد انجام نداد.
این مسائل را باید هیأت‌رئیسه و نمایندگان وقت قضاوت کنند البته اگر واقعاً لازم بشود قضاوت هم می‌کنم اما به این دلیل که موضوع ممکن است منجر به استنباط‌هایی بشود من الان قضاوت نمی‌کنم. البته این‌که در هر مجلسی اشکالاتی وجود دارد شکی نیست و ما هم این موضوع را قبول داریم.
آقای فیاضی سوال من درباره وظایف نظارتی مجلس است که در قانون هم برای این نهاد تصریح شده.
مگر همین نظارت‌هایی که ما در این مجلس انجام می‌دهیم دولت به آنها تن می‌دهد. دولت هم کار خودش را می‌کند و متاسفانه از حوزه نظارت مجلس خارج می‌شود. در هر دوره‌ای هم نظارت وجود دارد و هم این‌که کافی نبوده است. این واقعیت است، این‌که بگوییم یک مجلس خوب نظارت کرده و مجلس بعدی در این موضوع ضعیف عمل کرده من بعید می‌دانیم قضاوت صحیحی باشد.
اتفاقا مجلس فعلی هم اصولگرا است و درباره بسیاری از مسائل نسبت به دولت قبلی سختگیرتر از دولت فعلی بوده است.
آیا با این موضوع موافقید که بخشی از تخلفات انجام شده در دولت احمدی‌نژاد به‌عنوان دولت مورد حمایت اصولگرایان به خود اصولگرایان نیز مربوط می‌شود و در قبال این تخلفات مسئول هستند؟
نه‌خیر ربطی ندارد. اینها شانتاژ رسانه‌ای است که علیه احمدی‌نژاد به راه افتاده. من این شانتاژ را فقط یک جو زدگی سیاسی می‌دانم که علیه دولت قبلی راه افتاده تا عملکرد این دولت را توجیه کنند.
چرا می‌گویید شانتاژ رسانه‌ای؟
برای این‌که باید بگویند رحیمی محکوم شده چرا می‌نویسند معاون اول احمدی‌نژاد محکوم شده است. تخلف رحیمی ربطی به دوره معاونت او نداشته به دوران پیش از معاونت مربوط بوده است.
یعنی شما محتوای نامه احمدی‌نژاد را تأیید می‌کنید؟
چرا من باید تأیید کنم. این حرف دادگاه است. دادگاه محتوای این نامه را تأیید می‌کند.
روز سه‌شنبه آقای نادران که با شما در یک جبهه سیاسی قرار دارد گفت، احمدی‌نژاد با وجود این‌که از تخلف رحیمی آگاه بود او را منصوب کرد باز هم به او ربطی ندارد؟
خب یکی از اشتباهات احمدی‌نژاد این بوده که این آقا را معاون کرده است. نباید به او پست می‌داد شما هم باید این موضوع را بیان کنید.
شما گفته‌اید رحیمی از اطرافیان‌ هاشمی بوده و حالا هم‌ هاشمی باید به خاطر تخلف او شماتت شود درست است؟
بله هیچ‌کس از ملت ایران در این موضوع شک ندارد.
اگر از اطرافیان و نزدیکان آقای ‌هاشمی بوده پس در ضد‌هاشمی‌ترین دولت ایران چه می‌کرده؟
خب اشتباه استراتژیک احمدی‌نژاد همین بوده است.
به نظر شما این موضوع دارای تناقض نیست که یک نفر از نیروهای آقای‌هاشمی رفسنجانی باشد و بعد در یک دولت کاملاً ضد علیه ایشان پست معاون اولی بگیرد؟
تناقض چرا؟ من می‌گویم اشتباه بوده. اصلاً احمدی‌نژاد از اطرافیانش کتک می‌خورد. آن موقع باور نمی‌کرد حالا دارد باور می‌کند.
یعنی شما احمدی‌نژاد را از تخلفاتی که در دولتش انجام شده مبرا می‌دانید؟
الان بحث احمدی‌نژاد نیست، موضوع بر سر تخلفات آقای رحیمی است. آقای رحیمی یک تخلف بزرگ انجام داده و آقای احمدی‌نژاد هم یک اشتباه استراتژیک در انتخاب این آدم به‌عنوان معاون اول کدامشان بدتر است؟ من می‌گویم احمدی نژاد.
شما تخلفات انجام‌شده در سطح معاون اول یک دولت را تخلفات فردی می‌دانید اما از جمله کسانی هستید که هر موضوعی در جریان اصلاحات را به کل اصلاح‌طلبان تعمیم می‌دهید فکر نمی‌کنید این نوعی جناحی نگاه کردن به موضوعات ملی است؟
ببینید یک جریان سیاسی در عملکرد خودش فراز و نشیب‌هایی دارد. من که اصلاح طلبان را محکوم نمی‌کنم. شما فکر کرده‌اید اصولگرایان فرشته‌اند و اصلاح‌طلبان دوزخی؟ جریانات سیاسی ما فی نفسه بد نیستند اینها حاشیه‌هایی است که در طول زمان به آنها منتسب می‌شود. جریان اصولگرایی چه وقت به براندازی متهم بوده؟
الان بحث فساد اقتصادی است.
خب این هم سوال من از شما است. چه زمانی شرایطی بوجود آمد که کشورهای خارجی بخواهند هلهله کنند و کشور را به سمت براندازی سوق بدهند؟
چرا می‌گویید تنها تهدیدی که نظام با آن مواجه است اقدام به براندازی است. یعنی فساد اقتصادی را برای نظام تهدید مهمی به شمار نمی‌آورید؟
نه‌خیر من نمی‌گویم اهمیت فساد اقتصادی کم است اتفاقاً خیلی هم مهم است.
یعنی می‌گویید بیگانگان تنها از حرکات براندازانه حمایت می‌کنند و فساد اقتصادی در کشور آنها را به هیجان نمی‌آورد؟
فساد اقتصادی در همه دولت‌ها وجود دارد. ربطی به احزاب ندارد. وقتی فساد درون یک کشور رخنه می‌کند جناح نمی‌شناسد این اتفاق الان افتاده. آقای رحیمی در دولت‌ هاشمی استاندار بوده در دولت احمدی‌نژاد معاون اول شده و اگر این پرونده وجود نداشت در همین دولت هم پست می‌گرفت. همین الان خیلی‌ها از دولت قبلی به این دولت آمدند.
اگر اشتباه نکنم یکی از ایرادات اصولگرایان به دولت روحانی این بود که می‌گفتند این دولت با داس مدیران ارزشی دولت قبل را درو کرده حالا شما می‌گویید چرا این افراد از دولت پیشین به دولت جدید آمده‌اند؟
منظور من کسانی هستند که در سی‌سال اخیر هیچ وقت کنار نرفته‌اند اگر این دولت راستگویان راست می‌گوید اینها را پیاده کند.
چرا  مصداقی صحبت نمی‌کنید؟
 ما مازندارنی‌ها یک مثلی داریم که می‌گوید اگر انبر را توی کوره بیندازید گناهکار خودش می‌فهمد منظور شما به چه کسی است.


تعداد بازدید :  120