شماره ۴۸۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۹ بهمن
صفحه را ببند
صنعت دانش بنیان به کمک صنعت غذایی آمد
ثبت جهانی طعم‌های ایرانی
از طعم کردی و بندری تا طعم قرمه‌سبزی و جوجه کباب عشایری

شهروند| چندی پیش بود که یکی از مسئولان دولتی به مطرح بودن غذاهای ایرانی در جهان اشاره کرد و ایران را در صنایعی همچون آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی دارای مزیت رقابتی دانست. این جمله که با طنز و کنایه در موضوعی خاص استفاده شده بود، در عمق خود معنایی درست داشت اما غفلت‌هایی نیز در این حوزه بود. ایران با وجود دارا بودن غذاها و مواد اولیه خاص این سرزمین، هیچ گاه در ثبت و ارایه آن به‌عنوان یک صنعت درآمدزا، نگاهی اقتصادی نداشته و کمتر کاری در این حوزه کرده است. اما حالا خبرهایی می‌رسد که نشان می‌دهد تغییراتی در راه است و قرار است نگاه‌ها عوض شود. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این خصوص گزارش داده است که یک شرکت حوزه فناوری غذایی و دارویی در کشور موفق شده تا طعم ایرانی را به ثبت جهانی برساند. براساس این گزارش، پس از ۱۰‌سال کار تحقیقاتی مداوم روی طعم‌های ایرانی (درتمام مناطق ایران) طعم‌های اصیل ایرانی شناسایی شده و با طبقه‌بندی و ثبت بین‌المللی از این پس طعم‌های رایج جهانی و داخلی می‌توانند با برند و نشان ایرانی عرضه شوند. تاکنون طعم‌های هندی، تایلندی و غیره به ثبت رسیده بود و خلأ حضور طعم‌های ایرانی در بازار جهانی وجود داشت اما حالا با این تحول، طعم‌های ثبت‌شده عشایری، گیلکی، کردی، بختیاری و بندری صنعت غذایی ایران را می‌تواند مطرح کند. چرا که دیگر نیازی نیست برای نشانه‌گذاری طعم‌های تند از لفظ هندی یا اسپایسی استفاده شود چرا که طعم اصیل بندری در ایران وجود دارد. یا به جای استفاده از طعم‌های سبزیجاتی با عنوان مکزیکی یا مدیترانه‌ای می‌توان از طعم‌های گیلکی استفاده کرد. برای مثال طعم «کردی» پایه‌ای مبنی بر لبنیات و سبزیجات تازه دارد، «عشایری» پایه طعم چرب و دودی و طعم «گیلکی» پایه عطر و طعم سبزیجات تازه را داراست. براساس اعلام معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، از میان طعم‌های دیگر که نمونه خارجی ندارند می‌توان به طعم پنیر محلی ایرانی، زعفران طبیعی، قرمه‌سبزی، جوجه‌کباب ایرانی، جوجه‌کباب گیلکی، جوجه‌کباب عشایری، طعم پنیر سیامزگی و دیگر طعم‌های این چنینی اشاره کرد.
صادرات طعم‌ به کشورهای مختلف
گفتنی است از میان این طعم‌ها و رنگ‌های طبیعی تولیدی، تا کنون بالای ۷ تن درسال گذشته به کشورهای مختلف ازجمله اسپانیا، فرانسه، انگلیس، روسیه، امارات، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کویت و آفریقای جنوبی صادر شده و صادرات این محصول‌ها کمتر از یک‌سال است که شروع شده است. پیش‌بینی می‌شود ‌سال آینده صادرات این محصولات حداقل به بالای 50 تن برسد.
درآمد میلیاردی ماهانه
 از 420 کالای دانش بنیان
براساس این گزارش، شرکت ایرانی طراح این موضوع، تا کنون تعداد زیادی اختراع مبنی بر طراحی و فرمولاسیون انواع طعم‌ها و رنگ‌های طبیعی داخلی داشته و تعدادی کالای دانش‌بنیان تولید می‌کند. فروش این شرکت از این کالاها می‌تواند ماهیانه 2-3‌میلیارد تومان باشد؛ سالانه از سهم واردات این کالا‌ها در حدود 500 تا 700‌میلیون دلار در بازار ایران است. البته هنوز سهم کمی را دارا ست.


تعداد بازدید :  216