شماره ۴۸۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۹ بهمن
صفحه را ببند
دردسرهای «اتاق عمل» به روایت مدیری
پزشکان آسوده خاطر باشند

شهروند| چند ماهی از بازگشت دوباره مهران مدیری به تلویزیون بیشتر نگذشته که دردسرهای همکاری او با صداوسیما پیش از پخش سریال جدیدش «اتاق عمل» آغاز شده، به‌طوری که ضبط این سریال 40 روز متوقف شد و حالا زمزمه ازسرگیری دوباره تصویربرداری این سریال درحالی به گوش می‌رسد که قائم‌مقام معاون سیما در تازه‌ترین گفت‌وگویش به تغییر احتمالی شبکه پخش «اتاق عمل» اشاره کرده است.
اعتراض صنف‌های مختلف به شوخی‌هایی که با آنها در آثار طنز و کمدی می‌شود، تبدیل به یکی از مشکلات همیشگی عرصه هنرهای نمایشی شده که در این حیطه کار می‌کنند. اما نکته جالب این است که این‌بار صنف پزشکان به شوخی‌هایی که قرار است با آنها در سریال«اتاق عمل» شود، پیش از نمایش این سریال اعتراض کرده‌اند. درواقع یکم دی‌ماه بود که رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ایران، در نامه‌ای به معاون سیمای رسانه ملی، خواستار جلوگیری از خدشه‌دار شدن جایگاه جامعه پزشکی در پخش برنامه‌های طنز شد و آمادگی خود سازمان نظام پزشکی را برای هر گونه همکاری و مشاوره با تلویزیون اعلام کرد. به نظر می‌رسد علیرضا زالی نگرانی زیادی بابت سریال مهران مدیری داشت چون مصرانه خواستار شده بود که تصویری غیرواقعی و غیرمنصفانه از جامعه پزشکی و نظام سلامت در ذهن مردم ایجاد نشود. بعد از آن بود که دکتر ‌هاشمی، وزیر بهداشت در حاشیه یک همایش پزشکی درخصوص «اتاق عمل» گفت: «مدیری از هنرمندان توانمند کشور است و خوشحالم که لبخند را بر لب مردم می‌نشاند و این روزها مردم به خندیدن و خوشحال شدن نیاز دارند اما این‌که دیوار جامعه پزشکی کوتاه است، مورد سؤال ما است.» او با تأکید روی خواسته مقام معظم رهبری اشاره کرده: «باید خواسته مقام معظم رهبری که رعایت حرمت همه اقشار به‌ویژه پزشکان است مورد توجه قرار گیرد و بخش مهمی از درمان که اعتماد بیمار به پزشک است، خدشه‌دار نشود و با آنچه به این اعتماد آسیب بزند، به شدت مخالف هستیم و باید برای جامعه پزشکی ارزش قایل شویم.» این اظهار نظرهای وزیر بهداشت درحالی اتفاق افتاد که چند روز قبل تصویربرداری این سریال به دلیل ترس مدیران شبکه از شوخی‌های تیز و تند «اتاق عمل» با پزشکان متوقف شده بود تا در متن آن تغییراتی ایجاد شود.از طرف دیگر، خشایار الوند، فیلمنامه‌نویسی که سال‌‌های‌سال است جزو تیم نویسندگان سریال‌های مهران مدیری است، در مصاحبه‌ای گفته است: «حدودا ۲۰ روزی می‌شود که از گروه تولید «اتاق عمل» جدا شده و درگیر نگارش یک سناریوی سینمایی شده‌ام.» او درخصوص شوخی‌ با پزشکان در این سریال توضیح داده: «در 10قسمت ابتدایی سریال که اصلا وارد فضای بیمارستان نمی‌شویم و هیچ فضای فنی و تخصصی مربوط به علم پزشکی در کار نیست و از بیرون به قضایا نگاه می‌شود اما از آن‌جا به بعد هر جا که به داده پزشکی خاصی نیازمند بودم حتی اگر خودم هم نمی‌دانستم از دوستان متخصص کمک می‌گرفتم که سناریویمان گاف پزشکی نداشته باشد.»
مهران مدیری معتقد است طنز و کمدی در ذات خود ماهیت ویژه‌ای دارد و تعبیرهای متفاوتی از آن برداشت می‌شود، او می‌گوید: «در نگارش مجموعه طنز «اتاق عمل» ما در خلق شخصیت‌های داستان این مجموعه سعی کردیم تا با ظرافت و مهارت خاصی موضوعات را مطرح کنیم تا حساسیت ایجاد نشود. چهار شخصیت اصلی داستان ما پزشکان این بیمارستان هستند که هر کدام شخصیت ویژه‌ای دارند؛ برای مثال دکتر باوجدان و آرمانگر، دکتر متخلف و... از شخصیت‌های این سریال هستند. 30‌درصد از شخصیت‌های ما در این مجموعه پزشکان و پرستاران متعهد و باوجدان هستند و ما سعی داریم پیام‌های مختلف این مجموعه را در کنار انتقادات مطرح کنیم که با نگاه طنز آمیخته شده است.» این اظهارنظرها باعث شد حواشی درباره سریال ۹۰ قسمتی مهران مدیری هر روز بیشتر از گذشته شود و حتی در مقطعی سازندگان تصمیم گرفتند ماجرای سریال را تغییر دهند و آن را به خانه سالمندان اختصاص دهند.حالا بعد از 40 روز توقف در تصویربرداری سریال «اتاق عمل» زمزمه‌هایی مبنی بر آغاز دوباره کار به گوش می‌رسد. مهران مدیری تا جایی که توانسته فیلمنامه را جرح و تعدیل کرده و آن را به مذاق پزشکان خوش کرده است. حالا قرار است طی هفته‌های اخیر تصویربرداری سریال «اتاق عمل» از سر گرفته و ادامه آن ساخته شود. این سریال قرار بود در فصل زمستان از شبکه تهران پخش شود که با توجه به توقف ساخت، پخش آن نیز به سال۹۴ موکول شده است.  از طرف دیگر، با تغییر مدیران شبکه‌های تلویزیونی، تعریف شبکه تهران هم به شبکه‌اقتصادی تغییر کرد. بر این اساس انتظار می‌رود پخش سریال طنزی چون «اتاق عمل»، با تعریف جدید شبکه پایتخت همخوانی نداشته باشد. میرحسینی، مدیر جدید شبکه سه درخصوص خبرهایی مبنی بر پخش «اتاق عمل» مهران مدیری از شبکه سه سیما مطرح کرده است: «این مسأله درحال بررسی است،‌ ما نگاهمان به مخاطب نباید قشری و صنفی باشد، به‌طور طبیعی چون این نگاه بین شبکه‌ها وجود ندارد، باید با کمک به یکدیگر سعی کنیم همدیگر را تضعیف نکنیم، نقاط ضعف را بپوشانیم و نقاط قوت را هم برجسته کنیم و در کنار آن در ارایه‌ برنامه‌های مطلوب‌تر و با کیفیت‌تر هم با هم رقابت خواهیم کرد.» او دراین‌باره توضیح داد: «تصمیم‌گیری درخصوص این موضوع که «اتاق عمل» مهران مدیری در چه شبکه‌ای پخش شود، برعهده معاون سیماست. «اتاق عمل» برنامه‌ جذابی خواهد شد و شبکه سه سیما یا هر شبکه سراسری دیگری قابلیت پخش آن را خواهد داشت؛ بنابراین در صورت پخش در شبکه سه سیما، ما برای آن جدول پخش ویژه‌ای را تدارک خواهیم دید، اما درحال حاضر به صورت قطعی در مورد آن تصمیم‌گیری نشده است.» رضا پورحسین، قائم مقام معاون سیما در آخرین گفت‌وگویش دراین‌باره به مهر گفته است: «آثار نمایشی در مرکز نمایشی سیما متمرکز شده بنابراین همه امور نمایشی به آقای محمودرضا تخشید مدیرکل امور نمایشی سیما واگذاری شده است.» او در ادامه اشاره می‌کند که: «به هرحال اگر این کار را آماده کنند و اگر مشکلی داشته است رفع شود که من فکر می‌کنم همین‌طور خواهد شد، برای پخش آن از یکی از شبکه‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.» همه این اتفاقات درحالی رخ داده که محمودرضا تخشید که در دوره قبل مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما بود و در زمان ضرغامی، رئیس اسبق صداوسیما برکنار شد که اتفاقا رابطه خوبی با مهران مدیری هم داشت به تلویزیون بازگشته است. شنیده‌ها حاکی از آن است که مهران مدیری با تخشید که حالا به‌عنوان مدیرکل امور نمایش سیما فعالیت دارد در این مدت دیدارهایی داشته است.


تعداد بازدید :  232