شماره ۴۸۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۹ بهمن
صفحه را ببند
كمپين مبارزه با سرطان و نقش داوطلبانه ما

سعید  اصغرزاده

جاناتان لوین، فيلمي دارد به اسم پنجاه، پنجاه (50/50). این اسم از آن جهت است كه همه‌چيز روي خط مرزي است؛ مرگ يا زندگي! امروز مي‌خواهم در مورد كمپين ملی مبارزه با سرطان كه از ديروز آغاز شد چيزي بنويسم. شايد براي همين ياد آن فيلم افتادم؛  كمدي سياهي كه ما را با حقايقي آشنا مي‌كند.
آدام جوانی 27ساله است که در رادیو سیاتل مشغول به کار است.  او پسری آرام و به شدت باوجدان است که برای بهترین بودن در شغلش، همه کاری انجام می‌دهد  اما مدتی است که او، دردی در ناحیه ستون فقراتش احساس می‌کند؛ به‌حدی که در مواقعی، این درد زندگی را برای او مختل می‌کند.  آدام پس از مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات پزشکی با این حقیقت روبه‌رو می‌شود که مبتلا به سرطانی بسیار نادر در ستون فقراتش شده و این حقیقت بدان معناست که او با روزهای سختی در زندگی شخصی‌اش روبه‌رو خواهد شد.  آدام بعد از آگاهی از این موضوع نزد دوستانش برمی‌گردد و این مسأله را با آنها درمیان می‌گذارد.  ریچل به محض شنیدن این خبر به آدام می‌گوید که به او کمک خواهد کرد تا بر این بیماری غلبه کند، اما پس از مدتي او را ترك مي‌كند و شريك جديدي براي زندگي‌اش مي‌گيرد.  کایل دوست صمیمی‌اش نیز سعی می‌کند تا با بردن او به مکان‌های مختلف روحیه او را بالا ببرد اما این خوش‌رفتاری‌ها هم در ادامه تغییر می‌کند و كايل هم غيب مي‌شود.  مادر آدام سعی می‌کند احساساتش را پنهان کرده و چیزی به‌روی خودش نیاورد.... و سرانجام تنهايي بر آدام مستولي مي‌شود  اما اين خود آدام است که دوران شیمی‌درمانی را پشت‌سر می‌گذارد، با افراد جدیدی آشنا می‌شود و... اين اوست كه بر سرطان مي‌خواهد غلبه پيدا كند و مي‌كند.
واقعيت همين است.  گاهي ما بايد خود بخواهيم كه تغيير بكنيم و خطراتي را جدي بگيريم و با مصائبي آشنا شده و درصدد حل گره‌هاي افتاده بر زندگي خود برآييم.  اينكه چشم اميد به ديگران داشته باشيم و منتظر معجزه‌اي باشيم كه معلوم نيست به وقوع بپيوندد يا خير، قدري كم‌لطفي در حق خودمان و ديگران است.
دکتر شهرام رفیعی‌فر، سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در آستانه هفته مبارزه با سرطان حرف‌هاي مفيدي زده است.  حرف‌هايي كه قدري توجه به آن خواهد توانست زندگي ما را دگرگون كند. (توجه داشته باشيد كه كمپين مبارزه با سرطان با راهپيمايي، حرف، شعار و سلفي گرفتن شكل نمي‌گيرد.  اين كمپين از درون تك‌تك ما و با رفتارهاي تك‌تك ماست كه شكل گرفته، رشد كرده و نجات‌بخش خواهد شد.) دكتر مي‌گويد یکی از راه‌های پیشگیری و مبارزه با سرطان کاهش وزن است.  خطر بسیاری از بیماری‌ها همچون سرطان در افرادی که اضافه‌وزن دارند یا چاق هستند، افزایش می‌یابد.  طبق برآوردها‌ درصدی از کل موارد مرگ‌ومیر ناشی از سرطان به دلیل اضافه‌وزن یا چاقی افراد است. برخی از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان‌های ریه، پروستات، روده بزرگ، رحم، کلیه، مری و پستان (در زنان یائسه) رابطه تنگاتنگی با افزایش وزن بدن دارند.
بله.  شواهد موجود حاکی از آن است که حفظ وزن مناسب بدن در پیشگیری از سرطان مهم بوده و حتی در روند بهبود بیماران مبتلا به سرطان نیز تاثیرگذار است. علاوه بر افزایش وزن در دوران بزرگسالی که با افزایش خطر سرطان مرتبط است، بالا بودن وزن هنگام تولد نیز احتمالا رابطه مختصری با افزایش خطر سرطان دارد. ممکن است تغییرات مکرر وزن (کاهش و افزایش مکرر وزن) رابطه‌ای با افزایش خطر بروز سرطان داشته باشد.
پيشنهاد واضح است: تحرك داشته باشيد و داوطلبانه سبک زندگی خود را تغییر دهید و وزن خود را مدیریت کنید. اگر اينگونه است، شما به كمپين مبارزه با سرطان پيوسته بیايید.  بی‌تحرکی دیر یا زود برای جامعه‌مان مشکل‌ساز خواهد شد.  حتی اگر هیچ عامل خطرزای دیگری در فرد وجود نداشته باشد، بی‌تحرکی به میزان بسیار زیادی احتمال ابتلا به سرطان را در فرد افزایش خواهد داد.  با توجه به آمار منتشر شده، 35‌درصد افراد 15 تا 64 ساله کشور در اوقات فراغت خویش به هیچ‌وجه فعالیت فیزیکی انجام نمی‌دهند. تحقیقات نشان داده که روزانه 30دقیقه فعالیت ورزشی متوسط به‌طوری که تنفس و ضربان قلب افزایش یابد اما بتوانید با همراه خود صحبت کنید، می‌تواند باعث حفظ سلامتی بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان شود.
اميدوارم همان‌طور كه در آذرماه، هنرمند خوب كشورمان رضا کیانیان اعلام کرد کمپین مبارزه با سرطان با همکاری هنرمندان سینما، وزیر بهداشت و سازمان محیط‌زیست تشکیل خواهد شد،  اين كمپين كه از 8بهمن فعال شده، توسط تمامي داوطلبان اين عرصه گسترده و اطلاعات لازم فراگير شده و در دسترس همگان قرار بگيرد.


تعداد بازدید :  262