شماره ۴۸۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۹ بهمن
صفحه را ببند
جشنواره ملی شهر و شهروند با معرفی برگزیدگان خاتمه یافت
اهواز در قاب

آیین اختتامیه سومین جشنواره ملی عکس شهر و شهروند یکشنبه شب در تالار مهتاب برگزار شد و برگزیدگان جشنواره در 3 بخش معرفی شدند.
به گزارش سایت شهرداری اهواز، 5 بهمن ماه طی مراسمی با حضور مسئولان استان، اعضای شورای شهر اهواز و آقایان مسجدجامعی و شجاع‌پوریان از اعضای شورای شهر تهران سومین جشنواره عکس شهر و شهروند، برگزیدگان خود را شناخت.
سیدخلف موسوی، شهردار اهواز در این مراسم ضمن خوشامدگویی به میهمانان مراسم گفت:  در شهرداری اهواز کارخوبی را در جهت هویت بخشی و احساس تعلق به شهر انجام دادیم. ما باید روی زیبایی‌های شهر کار کنیم زیرا این زیبایی‌ها در نقطه نقطه شهر اهواز وجود دارند.  غیرت و میهمان‌نوازی شهروندان اهوازی، کارون و دفاع مقدس و سایر نمادهای شهر اهواز همه از زیبایی‌های شهر هستند. عکاسان هر چه می‌توانند از زیبایی‌های شهر به تصویر بکشند.
وی افزود: ما به این‌که برگزار‌کننده این جشنواره هنری هستیم افتخار می‌کنیم و همچنین از تمام هنرمندانی که در این جشنواره شرکت کردند تقدیر می‌کنیم.
شهردار اهواز درادامه با اشاره به این‌که اهواز پایتخت دفاع مقدس و اقتصاد ایران است، گفت: یک‌سوم آب‌های کشور در خوزستان جاری است و بسیاری قابلیت‌های دیگر دارد که آن را به‌عنوان پایتخت اقتصاد ایران معرفی می‌کند.
سیدخلف موسوی درخصوص اهمیت هنر عکاسی نیز گفت: چه بسا یک عکس بتواند یک تاریخ را عوض کند و چه بسا عکس‌هایی باشند که بتوانند تفکر مسئولان را تغییر دهند.
مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران در اين مراسم با اشاره به شعري از فردوسي كه بيانگر حديثي از پيامبر اكرم(ص) است گفت:  در اين شعر پيامبر، خود را شهر علم و حضرت علي(ع) را درِ آن دانسته است.  اين نشان‌دهنده اهميت شهر است در واقع در مبنا و مفهوم شهر يك رابطه مدني و مدنيت وجود دارد.  نماد مدنيت جوشش و كوشش است و شهر خوب شهري است كه امكان به فضيلت رساندن استعدادهاي بالقوه را داشته باشد. اين كيفيت زندگي امروز در نظريه‌هاي جديد شهري است. درحقيقت فضاي سبز، هواي خوب و امكانات در حاشيه است و اصل شرايطي است كه براي به فضيلت رساندن استعدادهاي هنرمندان در شهر وجود دارد.
وي در ادامه گفت:  در حوزه عكاسي تمام اشياء روح پيدا مي‌كند. اين روحي است كه عقل انساني به آنها مي‌دهد. در واقع زماني كه عكاس روي يك اثر متمركز مي‌شود روايت درون خودش را در قالب آن اثر بيان مي‌كند. يك عكاس همچنان كه بيانگر يك حوزه بيروني است، بيانگر حوزه‌اي دروني نيز هست. در واقع هنرمند چيزي را مي‌بيند كه ديگران نمي‌بينند اين يك وجه موضوع است و وجه ديگر توانايي است كه براي بيان چيزي كه فهميده وجود دارد كه اين بيان هنري است.
این عضو شورای شهر تهران در ادامه ضمن تشكر از برگزاركنندگان مراسم كه احترام به جامعه هنري و عكاسي گذاشتند، گفت:  شهر با فرهيختگي و فرزانگي شكل مي‌گيرد و اين فرهيختگي و فرزانگي در حوزه هنر جايگاه ويژه‌اي دارد.  هنر اوج ذوق است و فرهنگ اوج عقل و در جامعه ما هنگامي كه هر دو با هم آميخته شوند ما به خلاقيت‌ها و استعدادها مي‌رسيم.
وی استان خوزستان را استاني پر افتخار در تاريخ دانست و افزود:  حوزه تمدني ويژه‌اي در اين سوي عالم شكل گرفته و تمدن‌هاي بسياري كه از اين نقطه برخاسته شامل تمدن‌هاي آبي و روايت‌هايي از فرهنگ و هنر است كه شما عكاسان مي‌توانيد در كارهايتان آنها را بيان كنيد.
این عضو شوراي شهر تهران در ادامه گفت:  نقاشي و شعر در كشور ما بسيار قديمي است ولي عكاسي در جهان چندان قديمي نيست اما با فاصله‌اي نه چندان دور عكاسي در ايران صورت گرفت و يكي از غني‌ترين و قديمي‌ترين آرشيوهاي عكس شهري در ايران در كاخ گلستان وجود دارد. زماني عكاسي روايتگر كاخ‌ها بود ولي در دوره بعدي عكاسی تمركزش روي شهر به معناي مدرنيته جلب شد اما از زماني كه عكاسي اجتماعي در كشور متولد شد وضع جديدي به‌وجود آمد و باعث شد كه عكاسان بسياري با عكاسي اجتماعي وارد عرصه جهاني شوند.  امروزه عكاسي مي‌تواند براي جامعه شهري ما  الهام‌بخش باشد.
مسجدجامعی در پايان اظهار اميدواري كرد كه اين جشنواره هر‌سال از استعداد‌هاي بيشتري بهره گيرد و باعث بروز خلاقيت و فرهيختگي و فرزانگي ميان جوانان شهر اهواز شود.
خبیر، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان نیز با تبریک به تمام کسانی که در این جشنواره شرکت کردند، گفت:  عکاسان عزیز با ثبت لحظه‌ها از شهر و شهروندان رسالت خود را به خوبی در جامعه ایفا می‌کنند و برهیچ کس پوشیده نیست که عکس و عکاسی چه تاثیراتی بر جامعه و ذهن ما دارد.
وی با ارزش خواندن این جشنواره گفت: ما همیشه دنبال این هستیم که بدانیم شهر چیست و شهروند کیست؟ شهر باید چگونه باشد که بتوانیم زیست مناسبی توأم با سرافرازی و سربلندی در آن داشته باشیم؟ شهر ممکن است با نمادهایش سنجیده شود و آن نمادها در سیمای یک شهر تعیین‌کننده باشند.  بخش دوم که بخش شهروندی است و رفتارهایی که مردم در حوزه‌های مختلف از خود نشان می‌دهند و احترامی که به صورت متقابل به هم می‌گذارند به شهر هویت می‌دهد و شهر را زنده می‌کنند و به آن ارزش می‌دهد. شهر بدون شهروند و آدم‌هایی که در آن زندگی می‌کنند یک مجموعه متروکه است.
معاون استاندار خوزستان افزود:  امیدواریم تأثیر این جشنواره‌ها در رشد فرهنگ ما به گونه‌ای باشد که بتوانیم وارد حوزه توسعه و پیشرفت شویم و شهر و فرهنگ شهروندی‌مان را به جایی برسانیم که در کشور پرآوازه شود.  
حسین حیدری، عضو شورای شهر اهواز نیز در این مراسم گفت:  امیدوارم این جشنواره بتواند رابطه شهر و شهروند را بیشتر نشان دهد. اگر شهر را به‌عنوان کالبد و انسان تلقی کنیم ساختمان‌ها، معابر، درختان و اجسامی که در شهر هست و انسان‌هایی که در یک شهر زندگی می‌کنند روح آن کالبد می‌شوند. این دو بدون هم معنی و مفهوم ندارد. ان‌شاءالله این جشنواره بتواند این رابطه تنگاتنگ را نشان دهد.
وی افزود:  هنر عکاسان در توسعه شهر بسیار اهمیت دارد. یک هنرمند عکاس با کار خود می‌تواند زیبایی‌ها و نازیبایی‌های شهر را نشان دهد و مشکلات را برای اصلاح امور به مدیران یادآور شود. موضوع دیگر هم این‌که امیدواریم این جشنواره بتواند به نحو احسن رابطه حقوق و تکلیف بین شهر و شهروند را نشان دهد. همچنین رابطه دوسویه‌ای میان شهروندان و مدیران شهر نیز وجود دارد که حقوق و تکالیفی بر آن مطرح است. امیدوارم شما هنرمندان بتوانید این پیام را به
 نحو احسن به مردم ابلاغ کنید.
امیر آهن، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز و رئیس شورای سیاست‌گذاری سومین جشنواره ملی عکس نیز در آیین اختتامیه جشنواره عکس شهر و شهروند ضمن خوشامدگویی به حاضران به بیان اطلاعاتی درخصوص برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: در این جشنواره حدود 221 نفر با
 2197 قطعه عکس شرکت کردند که از این تعداد
 156 عکس در کتاب جشنواره نیز چاپ شده است.
وی در ادامه گفت: این جشنواره طبق روال سال‌های گذشته هر دو‌سال یک‌بار انجام می‌شود. دوره اول در محدوده شهر اهواز بود، دوره بعدی در استان خوزستان و این دوره به صورت ملی برگزار شد و ان‌شاءالله طبق وعده‌ای که از شهردار محترم گرفتیم در آذر ماه ‌سال 1394 استارت این جشنواره را به صورت بین‌المللی خواهیم زد و جشنواره را اردیبهشت 95 برگزار خواهیم کرد.
وی در ادامه گفت: ان‌شاء‌الله و به فضل الهی اردیبهشت‌ماه 94 نمایشگاه عکسی از آثار رسیده به جشنواره برگزار خواهیم کرد.
شایان ذکر است در این مراسم بیانیه‌ای از سوی هیأت داوران توسط حسین جلودار قرائت شد. از دیگر بخش‌های این مراسم، اجرای گروه سرود ناشنوایان دستان پویا و تقلید صدا از سوی سامان گوران (هنرمند کشوری) بود.
در ادامه این مراسم، برگزیدگان این جشنواره در 3 بخش شهر و شهروند، اهواز در قاب و بخش تلفن همراه به ترتیب ذیل معرفی شدند.  
بخش اهواز در قاب:
1-   علي هويسي نفر اول تنديس جشنواره + لوح افتخار و هدیه نقدی
2- علي سراج‌همداني نفر دوم تنديس
 جشنواره + لوح افتخار و هدیه نقدی
3- ميعاد آخي نفر سوم تنديس جشنواره + لوح افتخار و هدیه نقدی
تقدير شده از نگاه ويژه داوران:
 مصطفي غلام‌نژاد لوح افتخار + هدیه نقدی
ايمان اكبري‌مطلق لوح افتخار + هدیه نقدی
بخش شهر و شهروند:
1- الهام سيامكاني نفر اول  تنديس جشنواره + لوح افتخار و هدیه نقدی
2- علي حسنعلي‌زاده نفر دوم تنديس جشنواره + لوح افتخار و هدیه نقدی
3- مسعود محمدي  نفر سوم تنديس جشنواره + لوح افتخار و هدیه نقدی
 تقدير شده از نگاه ويژه داوران:
محبوبه آل‌خميس از اهواز لوح افتخار + هدیه نقدی
  مهدي كرمي از زنجان لوح افتخار + هدیه نقدی
بخش تلفن همراه:
1-كوروش بويري  نفر اول تنديس جشنواره + لوح افتخار و هدیه نقدی
2-رضا دغاغله‌مطلق نفر دوم تنديس جشنواره + لوح افتخار و هدیه نقدی
3- فردخت رشيدي نفر سوم تنديس جشنواره + لوح افتخار و هدیه نقدی


تعداد بازدید :  176