شماره ۴۸۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۸ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

ظریف:  مذاکرات هسته‌ای به راه حل نزدیک شده است
وزیر امورخارجه در کنفرانس مشترک خبری با همتای ارمنستانی‌اش با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: «امروز به یک راه‌حل نزدیک هستیم و طرف مقابل هم باید از اهرم فشار دست بردارد.» ظریف ادامه داد: طرف مقابل باید بداند نه‌تنها با ملت ایران بلکه با هیچ ملتی نمی‌توان از طریق فشار گفت‌وگو کرد و امیدواریم با واقع‌بینی طرف مقابل به راه‌حل برسیم. رئیس دستگاه دیپلماسی با تأکید بر این‌که رسیدن به راه‌حل به ضرر هیچ‌کسی نیست و به نفع همه کشورها است، ادامه داد: رسیدن به راه‌حل در مذاکرات به نفع همه کشورها به‌ویژه کشورهای این منطقه است و روابط را تسریع می‌کند. ظریف با بیان این‌که مذاکرات در ژنو به مسائل ریز کارشناسی رسیده است، اظهار داشت: ما کلیات را پشت سر گذاشته و وارد جزییات شده‌ایم. برنامه غنی‌سازی و ادامه برنامه هسته‌ای ایران پذیرفته شده است.
 وی با یادآوری این نکته که از ابتدا گفته‌ایم برنامه‌ای برای سلاح هسته‌ای نداریم، خاطرنشان کرد: ما برای ارایه اطمینان لازم به جامعه بین‌المللی یعنی تعداد محدودی از کشورها که نگرانی داشته‌اند، مشکلی نداریم. وزیر امور خارجه گفت: تعداد قابل توجه و بسیاری از کشورها با ایران به‌عنوان رئیس جنبش عدم تعهد برای حق فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای هم‌نظر هستند.
جواد ظریف همچنین روز گذشته در دیدار با رویی ماشه‌ته، وزیر خارجه پرتغال از حرکت روبه جلو این کشور برای توسعه مناسبات با کشورمان استقبال و تصریح کرد: همکاری‌های دو کشور می‌تواند در عرصه‌های مختلف گسترش یابد. ظریف رویکرد کنونی کشورهای اروپایی درباره مذاکرات هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران وگروه 1+5 مبنی بر مخالفت با اعمال فشار و تحریم جدید علیه ایران و فرصت دادن به دیپلماسی را مثبت ارزیابی و تصریح کرد:  اتحادیه اروپا می‌تواند نقش فعال‌تری را در مذاکرات هسته‌ای ایفا کند. وزیر امورخارجه پرتغال نیز ایران را یکی از مهمترین بازیگران در منطقه خاورمیانه خواند که می‌تواند به تثبیت اوضاع و حفظ ثبات و آرامش در منطقه کمک کند.

احتمال لغو روادید ایران و روسیه
سفیر ایران در مسکو از احتمال لغو روادید دو کشور در آینده نزدیک خبر داد. به گزارش ایسنا، مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ریانووستی روز سه‌شنبه اعلام کرد که مسکو و تهران به دنبال رژیم لغو روادید میان تجار و گردشگران هستند. وی ادامه داد: برای تجار ما اخذ روادید برای سفر به روسیه به‌خصوص روادید بلندمدت دشوار است اما ما خوشحال هستیم که وزرای کشورمان در ‌سال 2014 بر لغو رژیم روادید به‌خصوص برای تجار و گردشگران توافق کردند. وی ادامه داد: ما امیدواریم که یادداشت تفاهم میان دو کشور از سوی وزرای خارجه ایران و روسیه در‌سال 2015 امضا شود. یکی از گام‌های اولیه برای لغو روادید میان دو کشور امضای این یادداشت رسمی است. این دیپلمات ایرانی درباره سامانه موشکی اس 300 گفت: ایران انتظار دارد که روسیه به تعهدات قراردادی خود عمل کرده و سامانه دفاعی اس 300 را به ایران تحویل دهد.

محکومیت افسر سابق سیا به دلیل افشای خرابکاری هسته‌ای علیه ایران
یک دادگاه فدرال در آمریکا یک افسر سابق سازمان سیا را به دلیل انتشار اطلاعات محرمانه مربوط به یک عملیات خرابکارانه علیه برنامه هسته‌ای ایران مجرم شناخت. به گزارش ایسنا، یک دادگاه فدرال در آمریکا روز دوشنبه جفری استرلینگ، افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) را به‌دلیل در اختیار قرار دادن جزییات یک عملیات خرابکارانه علیه برنامه هسته‌ای ایران به روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز مجرم شناخت.
هیأت منصفه این دادگاه استرلینگ را در 9 مورد از اتهامات واردشده علیه وی که اغلب آنها مربوط به انتشار غیرقانونی اطلاعات دفاع ملی آمریکا بوده است مجرم شناخت. دادستان‌ها بر این باورند که این اقدام استرلینگ جان بسیاری از افرد را به خطر انداخته است.
براساس این گزارش در جریان این محاکمه که از روز 14 ژانویه آغاز شده بود شماری از عوامل سازمان سیا به علاوه کاندولیزا رایس، وزیر سابق وزارت امورخارجه‌ آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش شهادت دادند. گفته می‌شود سازمان سیا در این عملیات محرمانه خود یک کارشناس هسته‌ای روس ملقب به مرلین را استخدام کرده بود تا با در اختیار قرار دادن نقشه‌های غلط یا ناقص به ایران در برنامه‌ هسته‌ای این کشور اختلال ایجاد کند.


تعداد بازدید :  280