شماره ۴۸۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۸ بهمن
صفحه را ببند
طرح دولت روسیه برای مبارزه با بحران اقتصادی

روز گذشته و پس از آن‌که یک موسسه مطرح اعتبارسنجی درجه اعتباری روسیه را در وضع ورشکسته قرارداد، دولت مسکو از طرحی خبر داد که اقتصاد این کشور را تا ‌سال 2017 به وضع بودجه مازاد بازمی‌گرداند.
موسسه آمریکایی «استاندارد ‌اند پورز»، روز دوشنبه رده روسیه را «ب‌ب» اعلام کرد که رتبه‌ای فاقد ارزش‌ سرمایه‌گذاری است. در 10‌سال گذشته این نخستین‌باری است که روسیه در چنین رتبه‌ای قرار می‌گیرد، رتبه‌ای که با استناد به سقوط بهای روبل و کاهش در‌آمد‌های نفتی روسیه تعیین شده‌ است. بنا بر اعلام این موسسه اعتبارسنجی ضعف سیستم‌اقتصادی از قدرت مانور بانک‌مرکزی روسیه کاسته ‌است. اقتصاد روسیه در ماه‌های گذشته و به‌دنبال کاهش بهای انرژی و همچنین تحریم‌های غرب به اتهام دخالت در اوکراین با ضربه شدید مواجه‌ شده ‌و از دو سو تحت‌فشار قرار گرفته ‌است. انتظار می‌رود که از حجم اقتصاد روسیه در ‌سال‌جاری بین 4 تا 5‌درصد کاسته شود. از ‌سال 2009 و بحران اقتصادی جهان این بزرگترین تهدیدی است که اقتصاد روسیه با آن مواجه شده ‌است. خروج سالانه سرمایه که در فاصله سال‌های 2009 تا 2013 به‌طور متوسط 57‌ میلیارد دلار بود، در‌سال‌گذشته به 152‌میلیارد دلار رسید. ذخایر ارزی روسیه نیز برای نخستین‌بار از آگوست2009 به زیر 400‌میلیارد دلار رسید. «آنتون سیلوانوف»، وزیر دارایی روسیه روز گذشته از تصویب طرحی از سوی دولت این کشور برای رویارویی با بحران اقتصادی این کشور خبر داد که سطح هزینه‌ها را متوقف می‌کند. این طرح همچنین در نظر دارد تا بودجه را تا ‌سال 2017 به حالت مازاد برگرداند و دولت نیز خود را برای اصلاحاتی ساختاری آماده می‌کند تا به‌گفته سیلوانوف، «دیگر بی‌محابا از ذخایر مستقل روسیه استفاده نکنیم». سیلوانوف همچنین از موسسه استاندارد ‌اند پورز به‌خاطر بدبینی بیش از حد انتقاد کرد و افزود: این موسسه در زمان تصمیم‌گیری خود از طرح آینده دولت بی‌خبر بود.
«میخائیل کاسیانوف»، نخست‌وزیر روسیه در سال‌های 2000 تا 2004 نیز حرکت این موسسه اقتصادی را بازتاب احساس رهبران غرب به‌چشم‌انداز اقتصادی روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری آن عنوان کرد. کاسیانوف در این خصوص به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «با دولت فعلی، روزهای قدیم و رتبه قبلی هرگز بازنمی‌گردند و همکاری‌ جهانی نیز به همین صورت خواهد بود».
با اعلام این خبر از سوی استاندارد‌ اند پورز، روبل روز گذشته با سقوطی 2/1‌ درصدی مواجه شد و ارزش آن در معاملات به 1/68‌درصد دلار کاهش یافت. با این حساب بیش از نیمی از ارزش روبل از ‌سال گذشته تا به امروز کاسته شده ‌است.
«نیل شرینگ»، رئیس موسسه اقتصادی سرمایه در لندن در یادداشتی دراین‌باره نوشت علت این‌که روبل با سقوط جدی‌تری مواجه نشد، این بود که اعلام چنین رتبه‌ای قابل پیش‌بینی بود. شرینگ در یادداشت خود نوشت «با توجه به وخامت چشم‌انداز اقتصادی در 6 ماه گذشته تنها سوال موجود زمان اعلام این رتبه‌ از سوی موسسات اقتصادی بود».
بانک سرمایه‌گذاری «اسبربنک» مسکو نیز در این خصوص نوشت، واکنش بلندمدت بازار به این کاهش رتبه به زمان انتشار رده‌بندی 2 موسسه اعتبارسنجی «فیچ» و «مودی» و همچنین رتبه روسیه در این 2 فهرست بستگی دارد. در صورتی که کشوری از سوی 2موسسه بی‌ارزش رتبه‌بندی شود، بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی نیز از ورود به این کشور خودداری خواهند کرد.


تعداد بازدید :  186