شماره ۴۸۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۸ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

توقف بازسازی غزه به دنبال کمبود بودجه و خلف وعده
آژانس پناهجویان فلسطینی سازمان ملل دیروز اعلام کرد که به دلیل خلف وعده کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس بازسازی غزه، امکان بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده در حملات رژیم صهیونیستی وجود ندارد. به گزارش ایرنا، این سازمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: کل بودجه ما تاکنون صرف تعمیر و ارایه یارانه اجاره مسکن به فلسطینیان آواره شده است. در بیانیه فوق از این‌که هیچ بخشی از رقم 5‌میلیارد و 400‌میلیون دلاری که کشورهای مختلف در کنفرانس اکتبر (مهر/آبان) گذشته در قاهره وعده دادند به غزه نرسیده، ابراز تاسف شده است. روز گذشته همچنین «استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که نمایندگان کمیته 4جانبه صلح خاورمیانه در بروکسل نشستی را برگزار کرده و بر لزوم بهبود «اوضاع وخیم انسانی» در نوار غزه تأکید کردند. این نمایندگان همچنین بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای پایبندی کامل همه کشورها به کمک‌های مالی وعده داده شده که در نشست قاهره درباره بازسازی نوار غزه بر آن توافق شده بود، تأکید کرد.

اردوغان: دولت خودمختار کردها در شمال سوریه را نمی‌پذیریم
رئیس‌جمهوری ترکیه در نخستین واکنش به کنترل کرد‌ها بر کوبانی و خروج داعش تصریح کرد: کشورش خواهان تشکیل دولت خودمختار برای کردها در سوریه همانند آنچه  در عراق وجود دارد، نیست. به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه خبرنگاران در مسیر بازگشتش از آفریقا در هواپیما عنوان داشت: ما نمی‌توانیم اوضاعی را که در عراق وجود دارد در شمال سوریه تکرار کنیم. در حال حاضر نمی‌توانیم تشکیل دولت خودمختار کردها در شمال سوریه را بپذیریم. وی افزود:  باید موضع خود را نسبت به این مسأله حفظ کنیم چراکه در غیر این صورت شمال سوریه همانند شمال عراق می‌شود. این نظام خودمختار منبع مشکلات بزرگی در آینده خواهد شد. نیروهای کرد سوریه که از سپتامبر گذشته از شهر کوبانی در قبال داعشی‌ها دفاع می‌کردند اعلام کرده‌اند که پیروزی تعیین‌کننده‌ای را رقم زده‌اند.

سفر اوباما به ریاض برای تسلیت به خاندان سعود
رئیس‌جمهوری آمریکا به همراه هیاتی از قانون‌گذاران و مقام‌های ارشد برای ادای احترام به عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه فقید عربستان به ریاض سفر کرد. به گزارش ایسنا جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و کاندولیزا رایس و جیمز بیکر، از وزرای خارجه سابق ایالات متحده نیز در ریاض به اوباما پیوستند. همچنین برنت اسکوکرافت، سندی برگر و استیون‌هادلی از مشاوران امنیت ملی سابق آمریکا و نیز سناتور جمهوریخواه جان مک‌کین و چندین تن دیگر از قانون‌گذاران آمریکایی که در سفر به هند همراه او بودند، به ریاض رفتند. سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به همراه هیأت عالی آمریکایی نشان‌دهنده آن است که نقش عربستان در سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه تا چه حد پررنگ  است.

احتمال حضور لاوروف در نشست معارضان سوری در مسکو
نمایندگان گروه‌های معارض سوری از نخستین ساعات روز گذشته در دیدارهایی به رایزنی‌های خود در نشست مسکو ادامه دادند. در این گردهمایی حدود 30نفر از سران معارض حضور دارند. دیدار 2روزه معارضان سوری مرحله اول نشست مسکو را تشکیل می‌دهد و طی مرحله دوم در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، نمایندگان گروه‌های معارض با هیأت دولت سوریه به سرپرستی بشار جعفری نماینده دایمی این کشور در سازمان ملل به مذاکره خواهند پرداخت. در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه اعلام کرد که گردهمایی مسکو عرصه‌ای برای مناقشه میان سوری‌هاست تا مذاکرات در آینده با نظارت سازمان ملل صورت بگیرد. همزمان میخائیل بوگدانف، معاون وزیرخارجه روسیه تصریح کرد: این امکان وجود دارد که لاوروف با نمایندگان مخالفان و دولت سوریه دیداری داشته باشد.

آزادی 280 کودک‌سرباز در سودان جنوبی
آژانس کودکان سازمان ملل گزارش داد، شورشیان سودان جنوبی 280 کودک‌سرباز را آزاد کرده‌اند. این اولین گروه از 3000 کودک‌سربازی است که به تدریج آزاد می‌شوند و همچنان هزاران کودک دیگر در میدان‌های نبرد هستند. به گزارش ایسنا، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد، حدود 12‌هزار کودک که اکثرا پسر هستند، به اجبار از سوی گروه‌های مسلح در سراسر سودان جنوبی جذب شده‌اند و در درگیری‌ها شرکت دارند. در این گزارش آمده است:  کودک‌سربازان آزاد شده، میانگین‌ سنی 11‌سال را دارند و برخی از آنها 4‌سال است که در درگیری‌ها شرکت دارند و هرگز به مدرسه نرفته‌اند. اولین گروه 280 کودک‌سرباز آزاد شده در ایالت جانگلی، در شرق سودان جنوبی بودند که می‌توان آن را اولین گام در خروج کودکان از صحنه نبرد توصیف کرد.


تعداد بازدید :  247