شماره ۴۸۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۸ بهمن
صفحه را ببند
در ششمین روز جشنواره تئاتر چه گذشت؟
از استقبال از «خانه‌واده» تا خواب‌های میانِ فراموشی

 شهروند| در ششمین روز اجرای آثار سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ده نمایش در بخش‌های بین‌الملل و مسابقه بین‌الملل، مرور تئاتر ایران، تازه‌های تئاتر ایران و مسابقه تازه‌های تئاتر ایران و همچنین برگزیدگان مناطق روی صحنه رفت.
 در این روز از سی و سومین جشنواره‌ تئاتر فجر، نمایش «خانه‌واده» به نویسندگی و کارگردانی سیدمحمد مساوات، ازجمله تئاترهايي بود كه با استقبال مخاطبان مواجه شد؛ حتي تماشاگران زیادی مجبور به نشستن روی پله‌ها و سه ردیف جلوتر از صندلی‌ها روی زمین شدند.«خانه‌واده» یک نمایش متمرکز بر فرم است و ماجرای آن درباره خانواده‌ای است که پدرشان هواپیمایی را به‌عنوان هدیه به اعضای خانواده خود می‌بخشد اما این هدیه با مخالفت پسر بزرگ روبه‌رو می‌شود و از همین جا بستری برای اتفاقات دیگر شکل می‌گیرد، همچنين نمایش «فراموشی» که متنی ایرانی است و توسط داریوش ربیعی به نگارش در آمده است، به زبان روسی برای مخاطبان ایرانی اجرا شد.در آغاز اجرا با اينكه تمامی صندلی‌های سالن پر شد و همه انتظار دیدن این نمایش را می‌کشیدند؛ اما بعد از دقايقي اين نمايش برای اغلب تماشاگران خسته‌کننده شد و به دلیل غیرقابل درک بودن دیالوگ‌ها تعداد زیادی از افراد سالن را در میانه اجرا، ترک کردند.
«فقط به خاطر من» نوشته و کارگردانی چیستا یثربی نيز در بخش تازه‌های تئاتر ایران و مسابقه بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت. چیستا یثربی در روایت داستان نمایش‌اش از شیوه رئالیسم جادویی بهره برده و پوچی و ابزوردی زندگی زني را با نگاهی فانتزی و انتزاعی به تصویر کشیده است اما نهایتا تلاش کرده که قضاوت منصفانه‌ای از رفتارهای شخصیت زن داستانش داشته باشد. همچنین «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته فردریش دورنمات به کارگردانی‌هادی حجازی‌فر در سالن اصلی تئاترشهر با استفاده از عروسک‌ها اجرا شد. اين نمايش با این‌که پیش از جشنواره‌ تئاتر فجر اجرای عمومی داشت، اما با استقبال تماشاگران روبه‌رو شد.«ملاقات بانوی سالخورده» که اقتباسی از نمایشنامه «فردریک دورنمات» بود، با افزودن عناصر فانتزی همچون موسیقی و آواز، عروسک‌گردانی‌، چهره‌پردازی و طراحی صحنه متفاوت توانست از قالب روتین اغلب نمایش‌هایی که این روزها در جشنواره می‌بینیم، خارج شود.


تعداد بازدید :  244