مجلس، ایستاده در برابر تاج و رفقا!

کسی می‌تواند جلوی حضور رئیس سابق را در انتخابات فوتبال بگیرد؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همه تلاش خود را برای حضور نیافتن مهدی تاج در انتخابات فدراسیون فوتبال به کار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، با وجود اینکه صلاحیت مهدی تاج برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال تایید و مشخص شده او به همراه عزیزالله محمدی و میرشاد ماجدی برای ریاست رقابت می‌کنند، اما نمایندگان مجلس تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با استناد به پرونده قرارداد مارک ویلموتس اجازه حضور تاج را در انتخابات ندهند.

علاوه بر اظهار نظرهای سریالی برخی نمایندگان مجلس، قوانینی که در صحن علنی مصوب می‌شوند نیز بر همین اساس است و به نظر می‌رسد در روزهای باقیمانده تا انتخابات شاهد اتفاقات جنجالی‌تری هم باشیم.

کمیسیون اصل نود و پیگیری دقیق ماجرا

کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی که از حدود یک و نیم سال پیش موضوع مارک ویلموتس و قرارداد عجیب این مربی را پیگیری می‌کرد، با صدور رأی نهایی پرونده و محکومیت فدراسیون فوتبال به دنبال برخورد با مسببان این قرارداد افتاده است. از این رو ،بعد از تایید صلاحیت مهدی تاج برای حضور در انتخابات آینده فدراسیون فوتبال پیگیری‌های این کمیسیون بیشتر هم شده است.

در نهایت کار به جایی رسید که علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود، طی مصاحبه‌ای گفت: «موضع این کمیسیون همان موضعی است که ریاست کمیسیون جناب پژمانفر در رسانه‌ها اعلام کردند و ابراز نگرانی کمیسیون در مورد مسئولانی است که دارای محکومیت قضائی یا پرونده باز در مراجع قضائی باشند یا اینکه پرونده آنها در حال جمع‌بندی و رو به محکومیت است.»

او که مشخصا درباره مهدی تاج صحبت می‌کرد، افزود: «در صورتی که شرایط این افراد احراز شود، کمیسیون اصل 90 به این مسأله ورود خواهد کرد و وزیر محترم ورزش و جوانان باید در کمیسیون اصل 90 پاسخگوی این مسأله باشند. هم وزیر و هم تمامی مسئولانی که این گوشزدها را نادیده بگیرند در آینده مورد توجه قرار خواهند گرفت و اگر در این تعلل‌ها تعمدی باشد دستگاه قضائی محل رسیدگی به این مسائل خواهد بود.»

ادامه ماجرا با نامزد رد شده

امیررضا واعظ آشتیانی، معاون سابق وزارت ورزش که یکی از کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال بود، صلاحیتش مورد تایید قرار نگرفت تا صحبت‌های تندی انجام بدهد. او بعد از رد صلاحیت خود ضمن اعتراض شدید به تصمیم اتخاذ شده، به مهدی تاج طعنه زد و بر غیر قانونی بودن حضور او در انتخابات تاکید کرد.

واعظ آشتیانی در این‌باره گفت: «مجلس قصد دخالت ندارد و وظیفه قانونی‌اش را که نظارت است، انجام می دهد. جالب است خود فیفا اعلام کرده کسانی که پرونده باز دارند حق حضور در انتخابات ندارند. نمی‌دانم چرا یک عده جسارت می‌کنند که با این شرایط وارد انتخابات شوند.»

او افزود: «کمیته بدوی فدراسیون فوتبال چرا این نفرات را تایید کرده و عجیب‌تر این است که کمیته اخلاق چرا سکوت کرده است. ظاهرا همه چیز در گرو یک مصلحت است که خودشان بهتر این موضوعات را می‌دانند. دو نفر از اعضای کمیته بدوی با توجه به مشاغلی که دارند تعارض منافع دارند، اما کمیته اخلاق سکوت کرده است. اگر این کمیته می‌خواهد اعتراض ما را رد کند ما آن را می‌پذیریم، ولی حداقل باید اعلام کنند.»

یک گزارش دیگر علیه یار دیرین تاج

در کنار این ماجراها، نمایندگان مجلس از طرق دیگری نیز موضوع مهدی تاج را پیگیر هستند. نمایندگان روز سه‌شنبه با 168 رأی موافق با ارسال گزارش تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان به قوه قضائیه موافقت کردند. جدا از مسائل و ابهاماتی که به شرکت فولاد مبارکه ربط پیدا می‌کند بین 90 تخلف صورت‌گرفته، در 2 بند به ورزش و به‌ویژه فوتبال این مجموعه اشاره شده است.

در این گزارش آمده است: «در نامه‌‌‌ای که حسین میرزایی، رئیس هیأت تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه به این شرکت ارسال کرده بود نسبت به تخلف این مجموعه در به‌کار‌گیری افراد بازنشسته از جمله محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان تذکر و اخطار داده شده بود. همچنین در نامه‌ای دیگر گفته شد حقوق ماهیانه محمدرضا ساکت در این باشگاه با وجود بازنشستگی 92 میلیون تومان است. بحث حضور غیر قانونی بازنشستگان در گزارش تحقیق و تفحص نیز آمده و در بند 4.1 به «به‌کارگیری بیش از 200 نفر از بازنشستگان در فولاد مبارکه و شرکت‌های تابعه» اشاره شده است. بحث «حقوق‌های نجومی» نیز در گزارش نهایی که در مجلس قرائت شده است، به چشم می‌خورد.»

در بندی از این گزارش، موضوع تخلف از باشگاه سپاهان پا فراتر گذاشته است و به‌نوعی مورد به شرکت فولاد مبارکه و فدراسیون فوتبال برمی‌گردد. در بند 4.5 آمده است: «اعاده به خدمت غیرقانونی رئیس سابق فدراسیون فوتبال که منجر به حفظ وی در آن فدراسیون به‌رغم بازنشستگی و خسارت‌های وسیع، از جمله قرارداد با سرمربی سابق تیم ملی فوتبال گردید.»

منظور این بند، مهدی تاج، مدیرعامل اسبق باشگاه سپاهان و رئیس پیشین فدراسیون فوتبال است. درحالی که بعد از ابلاغ قانون منع به‌کار‌گیری بازنشستگان، محمدرضا ساکت، دبیرکل وقت فدراسیون به‌دلیل بازنشستگی مجبور به خداحافظی از این مجموعه شد، تاج به‌عنوان رئیس، موفق شد از شرکت فولاد مبارکه «عودت به کار» بگیرد و در ظاهر از بازنشستگی رهایی پیدا کند، این در حالی است که در بند فوق آمده است اعاده به خدمتی که به این فرد داده شده، غیر قانونی بوده است چرا که او باید پس از بازگشت به کار در همان مجموعه یعنی فولاد مبارکه فعالیت می‌کرد، نه فدراسیون فوتبال. با این اوصاف می‌توان گفت در صورتی که این تخلف (طبق گزارش تحقیق و تفحص) در فولاد مبارکه صورت نمی‌گرفت، تاج نیز باید در همان زمانی که ساکت چمدان‌هایش را بست، از فدراسیون جدا می‌شد و شاید فجایع بعدی نظیر قرارداد ننگین ویلموتس رخ نمی‌داد!

صلاحیت کاندیداها دوباره بررسی می‌شود؟

با توجه به حواشی اخیر، شایعاتی درباره بررسی دوباره صلاحیت کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال مطرح شده است. پیگیری موضوع پرونده ویلموتس و برخورد با مسببان آن توسط نمایندگان با جدیت انجام می‌شود و باید دید طی روزهای آینده و تا زمان انتخابات فدراسیون فوتبال چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و در نهایت چه کسی بر صندلی ریاست فوتبال تکیه خواهد زد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.