شماره ۲۵۹۳ | ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۰ مرداد
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

قیام لوتر و برپایی پروتستانیسم
493 سال پیش، برابر 11 آگوست 1529 میلادی، مارتین لوتر، تاسیس رسمی مذهب پروتستان را با هدف اصلاح دینی اعلام کرد. آغاز قیام این کشیش آلمانی بر علیه كلیسای كاتولیك و استبداد آن، بر سر مسأله آمرزش گناهان از طرف كشیشان و پاپ بود. لوتر نهضت خود را پس از آن آغاز كرد كه برخلاف دستورات پاپ، انجیل را به زبان آلمانی ترجمه كرد و درصدد شكستن طلسم تعصبات خشك مذهب كاتولیك برآمد. لفظ پروتستان به معنی معترض است. مومنان به آیین پروتستان عمدتا در كشورهای شمال اروپا شامل نروژ، فنلاند، سوئد و كشورهای آلمان، انگلستان، فرانسه، سوئیس، مجارستان و بخش‏هایی از آمریكا زندگی می‌کنند.

تشکیل شورای انقلاب در فرانسه
230 سال پیش، برابر 11 آگوست 1792 میلادی، انقلابیون فرانسوی پس از اشغال كاخ سلطنتی و زندانی كردن لویی شانزدهم پادشاه فرانسه، یك شورای 6 نفره برای اداره امور فرانسه به نام «شورای انقلاب فرانسه» تشکیل دادند كه در آن ژرژ دانتون و ژان ماری رولن عضویت داشتند. انقلابیون كه از 20 ژوئن حاضر به ترك خیابان‌ها نشده بودند كاخ سلطنتی فرانسه را كه دو هنگ نظامی از سربازان سوئیسی از آن محافظت می‌كرد تصرف كرده بودند. در حمله انقلابیون به کاخ بیش از یك هزار تن از افراد گارد سوئیسی شاه فرانسه كشته شدند.

استاد مسلم فلسفه و زبان فارسی
103 سال پیش، برابر 20 مرداد 1298 خورشیدی، عباس زریاب خویی، نویسنده و مورخ شهیر ایرانی، در شهر خوی به دنیا آمد. زریاب خویی از سال 1345 جایگاه استادی تاریخ در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران را بر عهده داشت و پس از ترک دانشگاه، تجربه‌هایی چون عضویت در انجمن فلسفه، عضویت در هیأت امنای بنیاد فرهنگ ایران، عضویت در فرهنگستان تاریخ و عضویت در بنیاد شاهنامه فردوسی را از سر گذراند. «تاریخ ساسانیان»، «اطلس تاریخی ایران»، «سیره رسول‌الله» و ترجمه‌هایی چون «لذات فلسفه» و «تاریخ فلسفه» از جمله تالیفات این استاد برجسته فلسفه و ادبیات فارسی به شمار می‌روند.
 
تسلیم شدن ژاپن به جناب ژنرال
77 سال پیش، برابر 11 آگوست 1945 میلادی، یک روز پس از اعلام تسلیم ژاپن، ژنرال 5 ستاره آمریکایی داگلاس مك‌آرتور، معروف به «فاتح ژاپن»، توسط هری ترومن رئیس‌جمهوری آمریكا مامور تحویل گرفتن امور ژاپن و امضای قرارداد تسلیم این كشور شد. با وجود این، حملات هوایی آمریكا به خاك ژاپن همچنان به صورت محدود و از باب احتیاط ادامه داشت. در دورانی که مردم ژاپن امپراتور این کشور را نماینده خدا بر زمین خوانده و حتی از نگاه مستقیم به امپراتور پرهیز داشتند، این ژنرال آمریکایی با دستان به کمر زده با او عکس یادگاری گرفت.

 

 


تعداد بازدید :  295