شماره ۲۵۹۳ | ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۰ مرداد
صفحه را ببند
نگاهی به بی‌توجهی کوهنوردان به هشدارها
از چادر زدن در پد بالگرد تا صعود بدون تجهیزات

کوهنورد حرفه‌ای و مربی امدادونجات کوهستان از بی‌توجهی کوهنوردان به هشدارهای صادر شده گله کرد و اعلام داشت با توجه به صعودهای زیاد به دماوند، این کوه نسبت به ۲۰ سال گذشته تغییرات زیادی کرده است.
«محمد خادم‌الشیخ»، کوهنورد حرفه‌ای و مربی امدادونجات کوهستان، در خصوص علت حوادث ایجاد شده در کوه‌ها به خصوص در دماوند باوجود هشدارهای صادرشده گفت: «دماوند با ارتفاع فعلی ۵۶۱۰ متر بلندترین قله ایران است که بهترین زمان صعود برای کوهنوردان به این کوه بین تیر و مردادماه خواهد بود. چراکه وضعیت آب‌وهوایی دماوند در زمان گفته شده نسبتا پایدار است. البته موارد خاصی مانند سیل اخیر هم وجود دارد که هشدارهای لازم صادر می‌شود.»
خادم‌الشیخ گفت: «هفته‌های گذشته، یک جوانی به تنهایی به دماوند صعود داشت. او در بارگاه سوم، ارتفاع زده بود و همکاران ما در پناهگاه به او اکسیژن داده و از او خواهش کردند که پایین برگردد، اما او بدون توجه به صحبت امدادگران، صعود می‌کند و آنقدر به خودش فشار می‌آورد که بیهوش می‌شود. هنگام گذاشتن او در بالگرد برای انتقال به بیمارستان، امدادگران فکر می‌کردند که این کوهنورد اِدم شده است اما در واقعیت، او سکته قلبی کرده بود! این جوان هیچ توجهی به امدادگران نداشت. شما به جای ما بودید چه کار می‌کردید؟ سازوکار قانونی در این خصوص وجود ندارد. اگر کوهنوردان خود را بیمه کنند خیلی خوب است. این جوان تنها یک گوشی موبایل داشت و حتی مدارک شناسایی هم نداشت.»
 در کوه دماوند عروسی می‌گیرند
او گفت: «در کوه دماوند عروسی می‌گیرند! حتی اگر تذکر دهید با عبارت «به شما چه ربطی دارد»! مواجه خواهید شد.»
خادم‌الشیخ ادامه داد: «دماوند در روزهای گذشته بسیار شلوع بود. حتی چادرزدن هم محدودیتی دارد. برخی کوهنوردان کنار پد بالگرد چادر زده بودند که خیلی عجیب بود. این موضوع مثل آن است که وسط اتوبان چادر بزنید و بخواهید بخوابید! زمانی که بالگرد می‌نشیند چادر کوهنوردان است که خراب می‌شود، اما برخی از آنها با دانستن این موضوع بازهم رعایت نمی‌کنند. حتی یک فردی اصرار داشت که در پد بالگرد چادر بزند! اصلا نمی‌دانست اچ بزرگ برای بالگرد است!»
بی‌توجهی مردم به هشدارها در دماوند یکی از مشکلاتی است که تیم امدادونجات با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. خادم گفت: «این موضوع فقط در کوهنوردی نیست؛ به عنوان مثال برخی می‌دانند خودرو و جاده از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. با علم به این موضوع ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت، سرعت دارند و دچار سانحه خواهند شد، اما این موضوع با کوهنوردی یک تفاوت دارد. اگر جاده ریزش کند راه‌ها را خواهیم بست اما کوه دری ندارد که آن را ببندیم. این موضوعات به فرهنگ‌سازی برمی‌گردد.»
او درباره تجربه 18 ساله‌اش از کوهنوردی گفت: «من ۱۸ سال پیش کوهنوردی را شروع کردم. اکنون که صعود به دماوند را می‌بینم با گذشته تفاوت بسیاری کرده و حجم چادرها زیاد شده و وضعیت ساختاری کوه دچار آسیب شده است. در گذشته که با بالگرد کوه دماوند را می‌دیدم مخروطی دماوند به خوبی دیده می‌شد اما با سایش و حضور افراد زیاد، این مخروطی با حدود ۲۰ سال گذشته تفاوت زیادی کرده است. باید گفت که انگار به کوه دماوند دست زده و بخشی از آن کنده شده است. این موضوعات به دلیل آن است که کوهنورد زیاد شده و سایش این کوه بالا رفته است.» او ادامه داد: «پس از سیل‌های اخیر با بالگرد در دماوند گشت زده و متوجه شدیم بسیاری از دهلیزها و ... شسته شده و سنگ‌های ریزشی از بالا به پایین کوه هدایت شده بودند. علاوه بر سیل، گرم شدن هوا و کره زمین هم می‌تواند عامل ایجاد چنین خطرهایی باشد.»
مربی امدادونجات کوهستان ادامه داد: «در دماوند پیک محدود دوماهه برای  صعود در هوای مناسب داریم. در این پیک دوماهه، کوهنوردان با کتانی، لباس سربازی و شلوار بادگیر دماوند را صعود می‌کنند و این درصورتی است که مشکل ارتفاع برای آن کوهنورد پیش نیاید یا هوا بد نشود. با افزایش ارتفاع، اکسیژن کاهش پیدا می‌کند و این باعث شده حرکت کندتر شود. حتی هیمالیانوردهای حرفه‌ای از ارتفاع بالای ۷هزار متر، از اکسیژن استفاده می‌کنند تا بتوانند صعود داشته باشند. افرادی که بی‌تجربه هستند در دماوند به مشکل خواهند خورد.»


تعداد بازدید :  155