شماره ۲۵۹۳ | ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۰ مرداد
صفحه را ببند
متخصصان فضایی کشور به تمام مراحل طراحی، ساخت و پرتاب نظارت داشتند
جزئیات جدید از ماهواره ایرانی «خیام»

رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد: «طراحی مفهومی این ماهواره توسط متخصصان ایرانی انجام و به یک شرکت ساخت ماهواره سنجشی خوشنام ارائه شده است. ناظران سازمان فضایی در تمام فرآیندهای مربوط به طراحی، ساخت و تست حضور داشتند و گام‌به‌گام اسناد و مدارک تاییدشده تست را مشاهده کرده‌اند.»
«حسن سالاریه» در اولین نشست خبری که در ایستگاه فضایی ماهدشت و مرکز کنترل و عملیات ماهواره خیام، برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
در مدار قرار گرفتن ماهواره، به معنای پایان همکاری مشترک نیست
سالاریه با بیان اینکه اکنون ماهواره ایرانی «خیام» با موفقیت در مدار قرار گرفته است، اظهار کرد: «شرکت سازنده باید در تحویل در مدار حضور داشته باشد و به ابهامات پاسخ بدهد. در حوزه‌های تکنولوژی‌های پیشرفته (high-tech) فرآیند فعال‌سازی ماهواره چند ماه به طول می‌انجامد و در این فرآیند باید کمپانی‌های سازنده پاسخگوی کارفرما باشند که اگر ماهواره در دریافت فرمان‌ها دچار مشکل شود یا مثلا نویز المان آن زیاد باشد، باید این مسائل را رفع کند.»
سالاریه با اشاره به هزینه‌های ساخت ماهواره «خیام»، توضیح داد: «با توجه به وزن، طیف و دقت، قیمت ماهواره‌های سنجشی متفاوت است و این پروژه حدود ۴۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.»
او خاطرنشان کرد: «ان‌شاءالله با پیشرفتی که در صنعت فضایی کشور اتفاق می‌افتد، در مسیر بومی‌کردن ماهواره‌هایی مانند «خیام» نیز پیش خواهیم رفت. تا قبل از این ماهواره‌های پرتاب‌شده، عموما بومی و ساخت داخل بود، اما ماهواره خیام اتفاق تازه‌ای را در این حوزه رقم زد. طراحی مفهومی این ماهواره توسط متخصصان ایرانی انجام و به یک شرکت ساخت ماهواره سنجشی خوشنام ارائه شده است. ناظران سازمان فضایی در تمام فرآیندهای مربوط به طراحی، ساخت و تست حضور داشتند و گام‌به‌گام اسناد و مدارک تاییدشده تست را مشاهده کرده‌اند.»
رئیس سازمان فضایی تاکید کرد: «ماهواره سنجشی خورشید آهنگ «خیام» با توجه به پهناوری ایران در چهار نوبت در شبانه‌روز می‌تواند دیتا ارسال و فرامین برای عملکرد ماهواره را دریافت کند. این تصاویر در مراکز داده مختلف مانند ماهدشت و دیتاسنترها، آرشیو شده و با رعایت برخی اصول (مانند در نظر گرفتن حساسیت تصاویر) با قیمت رقابتی به فروش می‌رسد تا اقتصاد این حوزه رشد کند.»  
سالاریه تصریح کرد: «ما در ماهدشت برخی از پردازش‌های اولیه را انجام می‌دهیم، اما پردازش نهایی توسط شرکت‌های حوزه سنجش صورت می‌گیرد. از آنجایی که مدت زمان دریافت سیگنال از ماهواره خیام کوتاه است، ما نیاز به دریافت اطلاعات از ایستگاه‌های متعدد داریم که برخی از آنها در کشور وجود دارند و برخی دیگر چه به صورت ثابت و چه سیار باید ساخته شوند.»
صحبت‌هایی که فضا را متشنج می‌کند
او درباره شایعاتی که در خصوص ماهواره خیام با قابلیت جاسوسی منتشر شده است، گفت: «این صحبت‌ها تنها فضا را متشنج می‌کند. ماهواره خیام با این ابعاد، وزن و اطلاع‌رسانی که درباره پرتاب آن صورت گرفت چطور می‌تواند در حوزه جاسوسی مورد استفاده قرار بگیرد، این حرف از پایه کودکانه است.»
سالاریه در پاسخ به اینکه این شایعات معمولا به جنگ روسیه و اوکراین مربوط هستند، گفت: «زمانی که قرارداد همکاری با روسیه منعقد و مراحل طراحی و ساخت این ماهواره آغاز شد، جنگی در اوکراین شکل نگرفته بود که بتوان این مورد را به آن ربط داد. این صحبت‌ها عجیب است و  فقط لبخند به‌صورت ما می‌آورد.»
«خیام» یک ماهواره سنجشی با دقت بالاست
رئیس سازمان فضایی کشور با بیان اینکه ماهواره ایرانی «خیام» یک ماهواره سنجشی با دقت بالاست و می‌تواند بخش زیادی از نیازهای کشور را به لحاظ «داده» تامین کند، گفت: «اواسط دهه ۹۰ متخصصان فضایی ایران با توجه به نیاز کشور و اینکه در آن ایام فاز ماهواره‌سازی در کشور مقدماتی بود، احساس کردند که چنین ماهواره‌ای با دقت بالا نیاز داریم. اینکه برخی بگویند در دوره قبلی سازمان فضایی کارهایی که باید انجام نشده، حرف نادرستی است. درست است که تلاش‌های بسیاری در یک سال اخیر انجام شده، اما ما مسیری که در گذشته آغاز شده بود را ادامه دادیم و برخی حوزه‌ها را با سماجت بیشتری پیگیری کردیم، اما این مسأله به این مفهوم نیست که بگوییم ماهواره «خیام» یک کشتی به گل نشسته بوده و نباید به این دستاورد بار منفی بدهیم.» 


تعداد بازدید :  247