تابستانی پرهیجان برای جوانان هلال‌احمری

تابستان که می‌شود سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر به‌واسطه برگزاری ویژه‌برنامه‌های اوقات فراغت سرش شلوغ می‌شود. تابستان امسال اما حال‌وهوای دیگری برای جوان‌های عضو این سازمان دارد، چراکه بعد از دو سال کرونایی دوباره برنامه‌های تابستانه از سر گرفته شده و قرار است در ویژه‌برنامه شوق رویش و دورهمی‌های تابستان گرم امسال کلی خاطره خوش به یادگار بگذارند. به گفته رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر طرح شوق رویش از 21 خرداد همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام رضا(ع) در سراسر کشور با عنوان «جوانی، فراغت، پویایی» در راستای بیانیه گام دوم انقلاب آغاز شده و تا پنجم مهر ادامه دارد. طرحی که در آن با فعال‌کردن کانون‌های هلال‌احمر غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان با رویکرد آگاه‌سازی، توانمندسازی و افزایش نشاط اجتماعی در تابستان امسال دنبال می‌شود.

به گزارش شهروندآنلاین؛ جمعیت هلال‌احمر امسال با تعریف طرح کاشف یا کارآفرینان شایسته فردا با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در 31 استان کشور شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» را در استان البرز، کرمانشاه و قزوین دنبال می‌کند. در واقع  قرار است با اجرای این طرح، راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را با ارایه آموزش‌های اصولی به داوطلبان 15 تا 35 سال اجرا کند.

شرکت‌کنندگان در این طرح با دریافت آموزش‌های لازم در حوزه تولید و فروش، شبکه‌های حرفه‌ای کارآفرینی را تشکیل می‌دهند و می‌توانند از این فرصت به‌عنوان یک سکوی پرتاب برای کسب تجارب ارزنده در بازارهای واقعی استفاده کنند.

 تشکیل 1414 تیم دانشجویی دادرس

یکی از طرح‌هایی که امسال تابستان در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان اجرا می‌شود، سازماندهی تیم‌های دادرس(دانشجوی آماده در روزهای سخت) است. این طرح در 1414 دانشگاه کشور  دنبال می‌شود و با اجرای آن، از هر دانشگاه دو نفر به تیم‌های دادرس جمعیت هلال‌احمر افزوده می‌شود. افراد شرکت‌کننده در این طرح در حوزه کمک‌های اولیه، روان‌شناختی، کارگاه‌های نیکوکاری و اردوهای جهادی در مناطق محروم  آموزش‌های لازم را می‌بینند.

پیش‌بینی می‌شود در تابستان امسال  از طرف 1414 دانشگاه 5هزار سرتیم معرفی ‌شوند تا بعد از فراگیری آموزش‌های لازم و شروع فعالیت تیم‌های دادرس در ابتدای سال تحصیلی دانشگاه‌ها هرکدام از این سرتیم‌ها ساماندهی 14 نیروی داوطلب دانشجو را عهده‌دار شوند و درنهایت در پایان سال شاهد یک اجتماع 70هزار نفری از دانشجویان در جمعیت هلال‌احمر خواهیم بود.

یکی از طرح‌هایی که امسال تابستان در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان اجرا می‌شود، سازماندهی تیم‌های دادرس(دانشجوی آماده در روزهای سخت) است. این طرح در 1414 دانشگاه کشور  دنبال می‌شود و با اجرای آن، از هر دانشگاه دو نفر به تیم‌های دادرس جمعیت هلال‌احمر افزوده می‌شود. افراد شرکت‌کننده در این طرح در حوزه کمک‌های اولیه، روان‌شناختی، کارگاه‌های نیکوکاری و اردوهای جهادی در مناطق محروم  آموزش‌های لازم را می‌بینند.

گفتنی است دفاتر طرح دادرس عمدتا در خوابگاه‌های دانشجویی مستقر می‌شود و از دانشجویان ساکن در خوابگاه‌ها عضوگیری لازم انجام می‌شود تا اهداف عالیه تعریف‌شده در این بخش اعم از افزایش ضریب امدادی و سلامتی دانشگاه‌ها محقق شود.

تشکیل تیم‌های یاس در 1000 نقطه

امسال تابستان قرار است جمعیت هلال‌احمر نگاه ویژه‌تری به ظرفیت جوانان داشته باشد آن هم با تشکیل تیم‌های یاس در یک‌هزار نقطه آسیب‌خیز کشور. نقطه قوت این طرح هم بهره‌گیری از توان مددجویان تحت حمایت سازمان‌های حمایتی هر منطقه برای ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی به کودکان، نوجوانان و بانوان است. هدف مهم هم در این طرح تبدیل مددجوها به مددکاران اجتماعی است. البته هلال‌احمر این طرح را با کمک کمیته امداد زیر سقف خانه‌های هلال پیش می‌برد و در تلاش است تا از این طریق بستر ارتقای شخصیت و منزلت ‌اجتماعی افراد را فراهم کند. شیوه کار هم به این صورت است که افراد سرگروهی که خود از مددجویان  کمیته امداد هستند، بعد از جذب به‌عنوان مسئول جوانان خانه هلال مسئولیت‌های تعریف‌شده را دنبال می‌کنند. به همین منظور تاکنون  5هزار نفر در 32 استان کشور سازماندهی شده‌اند و در طول تابستان آموزش‌های حضوری و مجازی مستمری را فرا می‌گیرند تا در 14 آبان و همزمان با سالروز تاسیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر فعالیت‌های رسمی خود را شروع کنند.

تشکیل 500 تیم سحر در سراسر کشور

یکی دیگر از برنامه‌های اوقات فراغت امسال جمعیت هلال‌احمر، تشکیل  500 تیم سحر در سراسر کشور است. در واقع تیم‌های سحر در راستای اجرای طرح‌های حمایت روانی از آسیب‌دیدگان بحران‌ها اجرا می‌شود و امسال شاهد تشکیل یک تیم سحر در هر شهرستان و پنج تیم سحر در مراکز بزرگ استان‌ها با عضویت 14 نفر در هر تیم خواهیم بود. دانشجویان و کارشناسان رشته‌های یاورانه اعضای این تیم‌ها در طول تابستان امسال آموزش‌های لازم را درخصوص حمایت‌های روانی، فضای دوستدار کودک، باشگاه رسانه و فضای مجازی با رویکرد حمایت‌های روانی و خدمات اجتماعی فرا می‌گیرند تا  هنگام بروز حوادث و شرایط بحرانی در کنار سازمان‌های حمایتی نسبت به  تامین بهداشت روان افراد اقدام کنند.

110  خانه هلال میزبان طرح پیشگامان پیشرفت و عدالت

در کنار تمامی برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان در جمعیت هلال‌احمر اجرای طرح پیشگامان پیشرفت و عدالت نوجوانان 9 تا 18 ساله قرار است در حوزه مهارت‌های زندگی، تحصیل و … آموزش‌های لازم را ببینند. این طرح در11 استان واقع در مناطق کم‌برخوردار از منظر آسیب‌های اجتماعی و حوادث طبیعی اجرا می‌شود: درواقع جمعیت هلال‌احمر می‌کوشد تا با جذب نوجوانان و جوانان مستعد در مناطق آسیب‌خیز  و آموزش آنها با کمک مربیان خبره و تقویت دانش آنها در حوزه مورد هدف آموزش، آنها را برای تداوم این آموزش‌ها در مناطق، آماده کند. تربیت 5هزار نیروی خبره در این زمینه در قالب  110 خانه هلال کشور هدف بزرگی است که در این طرح پیش بینی شده است. گفتنی است تیم‌های فوق در هر خانه هلال 45 نوجوان در قالب سه تیم 15نفره در گروه‌های سنی 9 تا 12 سال، 12 تا 15 سال و 15 تا 18 سال تشکیل می‌دهند.

دکتر محمد گل‌فشان، رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر با بیان اینکه طرح تابستانه سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر با رویکرد آگاه‌سازی و توانمندسازی و افزایش نشاط اجتماعی، با تشکیل پایگاه‌های فرهنگی– آموزشی در مراکز امور جوانان سراسر کشور اجرا می‌شود، گفت: «حضور نوجوانان و جوانان در این پایگاه‌ها، زمینه مناسبی را برای مشارکت این عزیزان در عرصه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، بشردوستانه و عام‌المنفعه فراهم می‌سازد.»

او هدف سازمان جوانان هلال‌احمر از برگزاری طرح غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان را فعال‌شدن خانه‌های هلال و کانون­‌های سازمان، استفاده حداکثری اعضا از امکانات موجود در غنی‌سازی اوقات فراغت آنان، استفاده از اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در مراکز و آشنایی آنها با اهداف و برنامه‌های سازمان جوانان و تربیت اعضا در راستای اهداف هلال‌احمر، جذب نوجوانان و جوانان برای همکاری در فعالیت‌های بشردوستانه و عام‌المنفعه، سالم‌سازی محیط جامعه از ناهنجاری‌های ناشی از بیکاری و سرگردانی جوانان و نوجوانان و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه، توانمندسازی اعضا در زمینه کسب مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارآفرینی، باروری، شکوفایی استعدادها و رشد و تعمیق باورهای دینی، اخلاقی و رفتارهای اجتماعی جوانان و نوجوانان، ارتقای نشاط اجتماعی بین نوجوانان و جوانان، توجه و تاکید بر ترویج فرهنگ و تفکر ارزشی در ارائه و انجام فعالیت‌های آموزشی، ورزشی، فرهنگی و فوق‌‌برنامه و  همچنین شناسایی و به‌کارگیری جوانان و داوطلبان توانمند هلال‌احمر در امر تدریس و مربیگری عنوان کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.