شماره ۴۸۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۷ بهمن
صفحه را ببند
بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیرخانه جشنواره فیلم فجر
سینمای ایران در بخش بین‌الملل حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد

تنها 5روز به آغاز مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور، سی‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌فجر باقی مانده و به همین مناسبت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی از دبیرخانه این جشنواره بازدید کردند تا از نزدیک با عملکرد دبیرخانه آشنا شوند و از برگزارکنندگان تقدیر کنند. به گزارش مهر، علی جنتی که خودش می‌گوید در جریان فیلم‌هایی که در ‌سال 93 ساخته شده‌اند، هست، اعتقاد دارد با توجه به این فیلم‌ها، سینمای ایران در حال حاضر وضع مطلوب‌تری دارد:
« این در حالی است که‌ سال گذشته دو فیلم در جشنواره فیلم فجر وجود داشت که به دلیل نوع سرمایه‌گذاری و حمایت زیادی که شده بودند، فاصله زیادی با دیگر آثار این رویداد داشتند.» وزیر فرهنگ اشاره می‌کند: «اغلب فیلم‌ها از منابع برابر دولتی به‌طور نسبی و متوازن در تولید بهره‌مند ‌شده‌اند و از این‌رو است که سطح آثار این رویداد به هم نزدیک است.» او با اشاره به ارایه بعضی اطلاعات غلط به برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «برخی با جوسازی تلاش کردند از طریق اطلاعات اشتباه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تحت‌فشار قرار دهند. در این میان عده‌ای گفتند وزارت ارشاد در برابر این فشارها عقب‌نشینی کرد، در صورتی که اینگونه نیست. ما درباره فیلم‌ها براساس دیدگاه خودمان عمل می‌کنیم. تعدادی از آثار سینمایی، بخش‌های قابل اصلاح دارند و ما نباید کاری کنیم فعالیت‌های مثبت انجام شده در فضای سینما، تحت‌الشعاع این امر قرار گیرد.» جنتی نیز معتقد است فضا باید برای فعالیت فیلمسازان و هنرمندان در دولت تدبیروامید باز شود تا فیلمسازان اعتقاداتشان را بیان کنند: «یک فیلمساز 2‌سال هزینه مادی و معنوی برای تولید اثری صرف کرده و قطعا عدم‌نمایش این اثر برای ما نیز دشوار است. درواقع این فضای مثبت ایجاد شده، از اعتمادی است که به هنرمند شده است. دوستان فیلمساز باید فضای کلی جامعه را
در نظر بگیرند و امیدواریم حاشیه زیادی نداشته باشیم.» جنتی سپس با اشاره به اسامی هیات‌های انتخاب و داوران این دوره از جشنواره اذعان داشت: «با شناخت اجمالی که از سروران گرامی هیأت انتخاب و داوری دارم، باید بگویم که هیأت انتخاب کارآمدی داشتیم و من از تلاش آنها تشکر می‌کنم.» جنتی ضمن استقبال از بخش «هنر و تجربه» در جشنواره فیلم فجر، در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اهمیت جشنواره فیلم‌فجر اظهار داشت: «دهه‌فجر، دهه انقلاب است از این‌رو نیازمند ایجاد فضایی شاد در این دهه هستیم تا مردم به سینماها بیایند و چهره جامعه از حالت افسردگی خارج شود. این رویداد فرهنگی - هنری، اتفاق مهمی است و قطعا بخشی از برگزیدگان این جشنواره به جشنواره‌های بین‌المللی نیز خواهند رفت. سینمای ایران در بخش بین‌الملل حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. کارهای خوبی نیز در این عرصه انجام شده و استعدادهای شگرفی در سینمای ایران در حال بروز و ظهور هستند که امیدواریم تداوم داشته باشد.» جنتی با اشاره به لزوم کاهش تصدی‌گری در حوزه سینما تصریح کرد:  «علاقه‌مندیم کمترین دخالت را در سینما داشته باشیم و کار را به اصناف و سینماگران واگذار کنیم چراکه در این شرایط رشد در سینما اتفاق می‌افتد. در حوزه‌های دیگر همچون کتاب نیز شرایط به همین نحو است. بنابراین باید تلاش کنیم دغدغه‌ها را کم کنیم. چارچوب‌ها به عهده خود سینماگران گذاشته شده چراکه ذوق و استعداد در فضای آزاد می‌تواند بروز و ظهور داشته باشد.»


تعداد بازدید :  494