شماره ۲۵۸۶ | ۱۴۰۱ يکشنبه ۹ مرداد
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

اثرگذارترین اقتصاددان قرن 20
110 سال پیش، برابر 31 جولای 1912 میلادی، میلتون فریدمن، اقتصاددان شهیر آمریکایی در نیویورک به دنیا آمد. فریدمن مخالف اقتصاد دولتی و از مروجین نظام اقتصادی مبتنی بر بازار آزاد بود. بر اساس یک ارزیابی از اقتصاددانان، فریدمن به عنوان دومین اقتصاددان محبوب قرن بیستم پس از جان مینارد کینز انتخاب شد. همچنین اکونومیست او را اثرگذارترین اقتصاددان نیمه دوم قرن بیستم توصیف کرد. فریدمن سال 1976 میلادی نوبل اقتصاد را به دلیل پژوهش بر تحلیل مصرف، نظریه و تاریخچه پولی و پیچیدگی سیاست پایدارسازی دریافت کرد.
نقطه آغاز نخستین جنگ جهانی
108 سال پیش، برابر 31 جولای 1914 میلادی، با عبور سربازان امپراتوری اتریش-مجارستان از مرز صربستان، جنگ جهانی اول به شکل عملی آغاز شد. در ادامه این اتفاق، روسیه به كمك صربستان شتافت و آلمان هم برای دفاع از اتریشی‌ها در برابر حمله روسیه، وارد جنگ شد. جرقه جنگ جهانی اول یک ماه پیش از این تاریخ یعنی 28 ژوئن 1914 زده شده بود. زمانی که گاوریلو پرینسیپ (ملی‌گرای صرب) در شهر سارایوو فرانتس فردیناند ولیعهد اتریش و همسرش را ترور كرد. از میان رفتن امپراتوری‌ عثمانی، ظهور بسیاری از کشورهای عربی و مرگ دست کم 23 میلیون انسان از نتایج جنگ جهانی اول هستند.
پیمان‌نامه ترک مخاصمه دو کره
69 سال پیش، برابر 31 جولای 1953 میلادی، با امضای قرار داد ترك مخاصمه میان كره شمالی و کره جنوبی، جنگ در این شبه جزیره پس از 3 سال پایان یافت و هر کدام از نیروهای متخاصم تا پشت مدار 38 درجه از مواضع خود عقب‌نشینی کردند. جنگ كره نزدیك به 4 میلیون تلفات نظامی و غیرنظامی به بار آورد. از بین 160 هزار نفر از نیروهای سازمان ملل متحد كه در این جنگ كشته و زخمی شدند، 142 هزار نفر آمریكایى بودند. این بزرگ‏ترین تلفات نظامی نیروهای آمریكایى در یك جنگ خارجی، پس از جنگ اول و دوم جهانی به شمار می‏آید.
نویسنده ایران‌ دوست آمریکایی
10 سال پیش، برابر 31 جولای 2012 میلادی، گور ویدال، نویسنده شهیر آمریکایی در 87 سالگی درگذشت. ویدال نخستین رمان خود با عنوان «ویلی‌وا» را در 21 سالگی منتشر کرد و در طول دوران حیات حرفه‌ای خود 25 رمان و صدها مقاله از خود به جای گذاشت. این نویسنده پرطرفدار از جمله عشاق پر و پا قرص فرهنگ ایران بود و در معروف‌ترین رمان خود با عنوان «آفرینش» شخصیتی با عنوان کوروش سپیتاما آفرید که 2500 سال پیش برای شناخت باورهای سیاسی و دینی ملت‌های دیگر به اقصی نقاط جهان سفر می‌کند. از دیگر آثار او می‌توان به «داوری پاریس»، «مسیح»، «جنگل زرد»، «دو خواهر»، و... اشاره کرد.


تعداد بازدید :  66