شماره ۴۸۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۷ بهمن
صفحه را ببند
عوامل ابتلا به سرطان

|  پیام آزاده  |   دبیر انجمن سرطان|
 
سرطان مسری نیست ولی انواع خاصی از ویروس‌ها یا باکتری‌ها ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش دهند.
در بیشتر موارد پزشکان نمی‌توانند دلایل ابتلا به سرطان را توضیح دهند اما تحقیقات نشان می‌دهد، برخی عوامل خطر مشخص، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.
از بسیاری عوامل خطر می‌توان اجتناب کرد اما از برخی دیگر مانند عامل ارثی نمی‌توان جلوگیری کرد ولی همه افراد می‌توانند با اجتناب از عوامل خطر از خود بیشتر محافظت کنند.
سرطان از آسیب‌هایی مثل ضرب‌دیدگی و کبودی ایجاد نمی‌شود. این بیماری مسری نیست و هیچ‌کس از دیگری سرطان نخواهد گرفت اما انواع خاصی از ویروس‌ها یا باکتری‌ها ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش دهند.
وجود یک یا چند عامل خطر در فرد به معنی ابتلا به سرطان نیست و ممکن است بیشتر آنهایی که دارای عوامل خطر در بدن هستند، هرگز سرطان نگیرند و در مقابل برخی افراد در برابر عوامل خطر از دیگران حساس‌ترند.
کهولت سن
کهولت سن مهم‌ترین عامل ایجاد سرطان است زیرا بیشتر سرطان‌ها در افراد بالای 65‌سال اتفاق می‌افتد؛ اما در عین حال افراد در هر سنی، حتی کودکی نیز ممکن است به سرطان مبتلا شوند.
دخانیات
بنابر اعلام وزارت بهداشت سالانه 50‌هزار مورد مرگ‌ومیر ناشی از استعمال دخانیات در ایران رخ می‌دهد. استفاده از محصولات تنباکو یا قرار داشتن پیوسته در معرض دود آن، قرار داشتن در محیط و بودن در معرض دود غیرمستقیم از عواملی است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
افراد سیگاری بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های ریه، حنجره، دهان، ‌مری، مثانه، کلیه، حلق، معده، لوزالمعده و دهانه رحم هستند. همچنین احتمال ابتلای آنها به سرطان‌خون بیشتر است. استفاده از دخانیات بدون دود به صورت تنباکوی استنشاقی یا جویدنی نیز خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می‌دهد.
پرتوی فرابنفش خورشید
پرتوی فرابنفش از اشعه خورشید، لامپ‌های آفتابی و دستگاه‌های برنزه‌کننده ساطع می‌شود. این اشعه موجب پیری زودرس پوست و آسیب‌دیدگی آن شده و ممکن است به سرطان پوست منجر شود.
تشعشع یونیزان
تشعشع یونیزان می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی سلول‌ها و ابتلا به سرطان شود. اینگونه تشعشعات، پرتوهایی هستند که از فضای خارج جو زمین، از غبار رادیواکتیو، گاز رادون، اشعه ایکس و منابع دیگر ایجاد می‌شوند. این امواج خطر ابتلا به سرطان، به‌ویژه سرطان خون، ‌تیرویید، سینه، ریه و معده را افزایش می‌دهد.


تعداد بازدید :  519