شماره ۴۸۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۷ بهمن
صفحه را ببند
بدن ما روزانه به چه مقدار ویتامین D نیاز دارد

|  دکتر مهرداد منصوری  |   متخصص ارتوپدی|

در اکثر منابع پزشکی مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین D برای حفظ کارکرد صحیح بدن 400واحد ذکر شده است. مطالعات اخیر نشان داده 400واحد ویتامین D حداقل ویتامین موردنیاز است (یعنی مقداری است که دچار راشیتیسم نشویم) و افراد بالای 5‌سال برای داشتن استخوان‌ها و عضلات سالم و قوی به حدود 1000 واحد ویتامین D در روز نیاز دارند.
چه کنیم تا بدن ما روزانه 1000 واحد ویتامین D دریافت کند
برای تأمین ویتامین D بدن انجام هرکدام از کارهای زیر کافی است:
*هر روز بین ساعات 10 صبح تا 2 عصر به مدت حدود 15دقیقه در هوای آفتابی و با پیراهن آستین کوتاه و شلوارک قرار گیرید.
*هر روز ماهی بخورید.  ماهی‌هایی که حاوی چربی زیاد هستند مانند ساردین و تن و زرده تخم‌مرغ بیش از دیگر غذاها ویتامین D دارند.
*روزی 10 لیوان شیر تقویت شده با ویتامین D بنوشید (منظور شیری است که به آن ویتامین D اضافه کرده‌اند)
*از مکمل‌های دارویی ویتامین D استفاده کنید.
به‌نظر می‌رسد تنها راه عملی برای اکثر ما راه آخر باشد. مولتی‌ویتامین‌ها اکثرا حاوی فقط 400 واحد ویتامین D هستند و مصرف روزانه بیش از یک عدد قرص مولتی ویتامین درست نیست چون ویتامین‌های دیگر(مثل ویتامین A) را در مقادیری بیش از مقدار مورد نیاز وارد بدن   می‌کند که ممکن است برای استخوان ما خوب نباشند.
چطور می‌شود فهمید بدن ما به اندازه کافی ویتامین D دارد
با اندازه‌گیری سطح ویتامین D در خون می‌توان فهمید آیا به بدن ما به اندازه کافی ویتامین D رسیده است یا خیر. مقدار کمتر از 20 واحد موجب بروز راشیتیسم می‌شود.  مقادیر بین 100-40 مناسب است.  
آیا ممکن است ویتامین D بدن ما بیش از حد باشد
وقتی بدن ما در معرض نور آفتاب بیشتری قرار می‌گیرد تولید ویتامین D را متوقف می‌کند ولی اگر ما روزی بیش از 2000 واحد از این ویتامین مصرف کنیم ممکن است به سلامتی خود آسیب برسانیم.
آیا ویتامین D فقط برای حفظ سلامت استخوان‌ها مفید است
خیر این ویتامین برای سلامت و حفظ قدرت عضلات هم مورد نیاز است.  کسانی که دچار کمبود این ویتامین می‌شوند بیش از افراد دیگر دچار گرفتگی عضلات و درد استخوان و مفصل می‌شوند. افراد مسنی که مکمل‌های ویتامین D مصرف می‌کنند کمتر زمین می‌خورند که احتمالا به علت کارکرد بهتر عضلات آنها ست.


تعداد بازدید :  499