شماره ۲۵۵۷ | ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲ تير
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

شاعره و مبدع مکتب تعالی‌گرایی
127 سال پیش، برابر 23 ژوئن 1889 میلادی، آنا آخماتووا، شاعر و نویسنده شهیر روس در شهری نزدیک بندر اودسا به دنیا آمد. اهل فن آخماتووا را از بنیان‌گذاران اصلی مکتب شعری آکمه‌ئیسم (تعالی گرایی) می‌دانند. بستر اشعار او را گذر زمان، خاطرات و یادبودهای ماضی، سرنوشت زن هنرمند و دشواری‌ها و تلخی‌های زیستن و نوشتن در زیر سایه حکومت ژوزف استالین تشکیل می‌دهند. از مجموعه اشعار برجسته آخماتووا می‌توان به «1922 بعد از میلاد»، «شامگاه» و «فوج پرندگان سفید» اشاره کرد.
به توپ بستن مجلس شورای ملی
114 سال پیش، برابر 2 تیر 1287 خورشیدی، ساختمان مجلس شورای ملی در میدان بهارستان به دستور محمدعلی شاه قاجار با توپ گلوله باران شد. مجری این دستور کسی نبود جز کلنل ولادیمیر لیاخوف مسئول واحد مركزی قزاق. گلوله‌باران مجلس چهار ساعت به طول انجامید و ماجرا به نفع شاه پایان یافت. پس از این، محمدعلی شاه كه مورد حمایت دولت روسیه بود به تبعید و زندانی كردن نمایندگان مجلس پرداخت. در این واقعه بیش از 300 تن از مجاهدان، آزادی‏خواهان و مشروطه‏طلبان مقتول و 500 نفر دیگر زخمی و تعداد زیادی بازداشت شدند. به این ترتیب مجلس، منحل و دوره استبداد صغیر آغاز شد.
اجباری شدن کلاه شاپو در ایران
95 سال پیش، برابر 2 تیر 1306 خورشیدی، نمایندگان مجلس شورای ملی با تصویب طرحی، استفاده از كلاه شاپو را برای عموم مردم اجباری اعلام كردند. این قانون ابتدا درباره وزرا، وكلا، روسای ادارات و مستخدمان دولت اجرا شد كه ملزم بودند به پوشیدن لباس متحدالشكل و گذاشتن كلاه شاپو یا پهلوی. سپس این دستور برای مدارس جاری شد و دانش‏آموزان موظف به پوشیدن لباس یك شكل شدند. این میان، برخی بازاریان از تغییر لباس ناراضی بوده و در برابر آن مقاومت می‌کردند. بسیاری نیز در مخالفت با این طرح، دیگر سر كسب و كار خود نرفتند و خانه‏نشین شدند.
تسلیم شدن فرانسه به آلمان نازی‌
82 سال پیش، برابر 23 ژوئن 1940 میلادی، در پی تصرف شهر پاریس توسط نیروهای آلمان نازی، دولت فرانسه ضمن اعتراف به شكست خواستار امضای قراداد ترك مخاصمه با آلمان نازی شد. ارتش آلمان در مسیر پیشروی سریع خود، شهرهای مهم فرانسه را یکی پس از دیگری تصرف كرده بود و مارشال پتن، كه برای رهبری فرانسه در زمان جنگ برگزیده شده بود، چون ادامه جنگ را بی‏فایده دید، تقاضای ترك مخاصمه كرد که این تقاضا از سوی هیتلر پذیرفته شد. عملکرد پتن در آن برهه حساس تا به امروز همچنان مخالفان و موافقان سرسخت خود را حفظ کرده است.


تعداد بازدید :  444