شماره ۲۵۳۵ | ۱۴۰۱ چهارشنبه ۴ خرداد
صفحه را ببند
ادارات، مدارس و دانشگاه‌های پایتخت تعطیل شد
گَرد وخاک حاضر؛ تهران غایب!

در پی ورود گردوغبار از کشور همسایه همانگونه که پیش‌بینی می‌شد،هوای بیشتر شهرها از این گردوغبار متاثر شد وشدت این تاثیر با توجه به اختیارات استان‌ها شرایط تعطیلی را در برخی از نقاط رقم زد.
از سوی دیگر نگرانی‌هایی در مورد سالمندان وگروه‌های حساس جامعه وجود داشت که این نوع دغدغه‌ها مسئولان را با حساسیت بیشتری وارد میدان کرد.به گونه‌ای که روز گذشته اورژانس کشور تمهیدات خاصی را در این باره اندیشید واتوبوس‌آمبولانس‌ها را در میادین اصلی تهران در شرایط آماده‌باش قرار داد.
در همین ارتباط رئیس مرکز اورژانس تهران دیروز گفت: به دلیل آلودگی هوای تهران تعداد مراجعان به مراکز اورژانس پایتخت نسبت به روز دوشنبه،۶ درصد افزایش یافته و روز سه‌شنبه ۴۰۸ بیمار قلبی و تنفسی به این مراکز مراجعه کردند.
یحیی صالح طبری در گفت وگو با ایرنا افزود: آمار مراجعان بیماران قلبی و عروقی و تنفسی از روزدوشنبه گذشته تا روزسه‌شنبه حدود ۵ تا ۶ درصد بیشتر و تعداد ماموریت های اورژانس از ۱۴۲۶ مورد در روز دوشنبه گذشته به ۱۴۵۷ مورد در روز گذشته رسیده است.
وی تصریح کرد: براساس آمارهای موجود تعداد بیماران قلبی مراجعه کننده در روز دوشنبه گذشته ۳۰۰ نفر بود که دیروز این آمار به ۳۳۰ نفر  و تعداد بیماران تنفسی هم از ۱۰۰ نفر در روز دوشنبه به ۱۰۸ مورد رسید.
رئیس مرکز اورژانس تهران همچنین از مردم خواست با توجه به اینکه ادارات و مدارس تعطیل است فقط در صورت ضرورت از منزل خارج شوند چون زمانی که شخصی بیماری قلبی و تنفسی دارد وقتی در این هوای آلوده تنفس کند این آلودگی وارد خون فرد می شود و ممکن است مشکلات دیگری برای آنها به وجود آورد.
صالح طبری همچنین از افرادی که در این محیط مجبور به تردد هستند خواست قبل از خوردن غذا حتما مجرای تنفسی و حلق خود را شست و شو دهند سپس نسبت به خوردن و آشامیدن اقدام کنند.
استقرار اورژانس در میادین اصلی تهران
رئیس مرکز اورژانس تهران به استقرار اتوبوس آمبولانس و موبایل
کلینیک های اورژانس در میادین اصلی تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به میزان آلودگی هوای شهر تهران، دیروز ناوگان مرکز اورژانس تهران در میادین اصلی شهر مستقر شدند.
وی اظهار داشت: در میادین آزادی، انقلاب، تجریش و میدان نماز اسلامشهر اتوبوس آمبولانس و در میادین شهدا، امام خمینی(ره)، راه آهن و خراسان نیز آمبولانس های اورژانس به صورت
آماده باش حضور دارند.
وی با بیان  اینکه پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس، پنج دستگاه آمبولانس و سه یا چهار دستگاه موتورلانس در میادین وجود دارد، ادامه داد: همچنین به همه موتورآمبولانس های اورژانس تهران فراخوان زده شده است که برای ارایه خدمات به مردم در حالت آماده باش باشند.
رئیس مرکز اورژانس تهران یادآور شد: شهروندان باید در صورت احساس تنگی نفس، دو بینی، سردرد، سرگیجه و تهوع به عوامل اورژانس مراجعه کنند تا به وضعیت آنها رسیدگی و اقدامات لازم انجام شود، همچنین در صورت نیاز به خدمات بیشتر، عوامل اورژانس شهروندان را به مراکز درمانی انتقال می‌دهند.
به گزارش ایرنا، براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اکنون شاخص آلودگی هوای تهران رقم ۴۶۷ و وضعیت خطرناک را نشان می‌دهد که به همین دلیل دیروز سه‌شنبه مدارس تهران تعطیل شد اما در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای پایتخت تصمیم گرفته شد فعالیت همه ادارات، مدارس، مهدکودک ها و همچنین دانشگاه های استان تهران امروز چهارشنبه چهارم خرداد ماه نیز تعطیل شود.
ادارات، مدارس و دانشگاه‌های استان تهران امروز هم  تعطیل شد
همچنین استاندار تهران اعلام کرد: به دلیل شدت آلودگی هوا فعالیت ادارات، مدارس و دانشگاه ها در روز چهارشنبه چهارم خردادماه تعطیل شد.
محسن منصوری با اشاره به افزایش آلودگی هوا در مناطق ۲۲ گانه تهران گفت: در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای پایتخت تصمیم گرفته شد فعالیت کلیه ادارات، مدارس،
مهد کودک ها و همچنین دانشگاه های استان تهران تعطیل شود.
وی ادامه داد: همچنین فعالیت ورزشی در فضای باز نیز ممنوع است.
عذرخواهی از مردم تهران
وی با اشاره به برخی گلایه های مردم برای علت تاخیر در اعلام تصمیمات و مصوبات کمیته اضطرارآلودگی هوای تهران، اظهارداشت: دستگاه‌های تخصصی ما که حوزه اجرایی کمیته اضطراری هستند، مانند سازمان هواشناسی، سازمان حفاظت
محیط زیست و وزارت بهداشت می توانند این مسائل را پیش بینی کنند اما متاسفانه توان ارایه و تشخیص شاخص های دقیق آلودگی را به دلیل محدودیت ها در سیستم فنی ندارند.
منصوری تصریح کرد: قانون مکلف کرده که در این زمینه براساس شاخص دقیق اقدام کنیم، البته شاخص آلودگی در هر رقمی، دارای تصمیمات مشخصی است که باید برای آنها گرفته شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این دستگاه‌های تخصصی برای تبیین و ارایه دقیق شاخص مشکلاتی دارند و ما در حال رفع مشکلات پیش بینی هستیم، به همین منظور بابت تاخیری که در اعلام نظرات اتفاق می‌افتد عذرخواهی می کنیم.
استاندار تهران افزود: البته در تمام تصمیمات، اصل، سلامتی مردم است و در واقع خط قرمز دولت همین موضوع است و به نفع سلامت مردم
تصمیم گیری می کنیم.
وی درباره مصوبات کمیته آلودگی هوا نیز اظهارداشت: با توجه به شرایط کشورهای همسایه به خصوص کویت و عراق و شرایطی که در استان های غربی داریم و اینکه براساس پیش بینی دستگاه‌های متولی برای پدیده گرد و غبار، ممکن است غلظت آلاینده‌ها در روز چهارشنبه  چهارم خردادماه ۱۴۰۱ کمتر شود اما تصمیم کمیته اضطرار این است که روز چهارشنبه تمامی مدارس، دانشگاه ها و ادارات استان تهران تعطیل باشد.
بانک‌ها تعطیل نیست
وی درباره تعطیلی بانک‌ها نیز گفت: بانک‌ها به دلیل اینکه با بخش خصوصی، اصناف و مراودات مالی مردم هماهنگ هستند، امکان تعطیلی آنها نیست اما توصیه به مجموعه مدیریتی بانک‌ها این است که تا جایی که ضرورت دارد برخی از کارمندان در حوزه کاری خود بمانند و با حداقل کارمند به فعالیت خود ادامه دهند، اما به گونه ای نباشد که خدمت‌رسانی مختل شود و تا جایی که امکان دارد، می توانند به کارمندان مرخصی بدهند تا کمتر در محل کار حاضر شوند.
منصوری با بیان اینکه تعطیلی شامل تمام شهرستان های استان تهران است، ادامه داد: برخی از نقاط تهران آلایندگی بیشتر و برخی کمتر است تصمیم یکپارچه گرفته شده است. البته درهم تنیدگی در استان البرز و تهران هم وجود دارد که به همین منظور با استاندار البرز در این زمینه هماهنگ شده است و در البرز هم تصمیم مشابه استان تهران گرفته شد.
لغو امتحانات نهایی با تصمیم وزارت آموزش و پرورش
استاندار تهران ادامه داد: برای برگزاری امتحانات هماهنگ نهایی پایه دوازدهم که به صورت کشوری است، تصمیم گیری توسط وزارت آموزش و پرورش صورت می گیرد..


تعداد بازدید :  421