عبدالباقی؛ بچه «لین 15 آبادان» را بهتر بشناسید

گزارش «شهروندآنلاین» از مرگ مشکوک آجیل فروشی که بسازبفروش شد

 دوم خرداد 1401 متروپل، بلندترین برج تجاری آبادان فروریخت و روزهای گرم خردادِ آبادان، خاطرات تلخ روزهای سرد دی‌ماه تهران و فاجعه پلاسکو را زنده کرد. آبادان که در گردوخاک متروپل غرق شد، همه دنبال یک نفر بودند؛ مالک و سازنده برج، حاج حسین عبدالباقی. کسی که بعد از فرو ریزش برج مشخص شد به هشدارهای پی‌در پی متخصصان سازمان نظام مهندسی درباره سازه غیراصولی برج بی‌اعتنا بوده و با تخلف‌های متعدد یک برج لرزان و سست را تا مرحله بهره‌برداری پیش برده و حتی تحویل مردم هم داده و نهایتا دوشنبه سیاه برای آبادان رقم زده.

 راضیه زرگری- شهروند آنلاین؛ پشت میزش در دفتر کار شیک و مدرنش نشسته؛ پشت‌سرش لوح‌های تقدیر و افتخاراتش خودنمایی می‌کند. حسین عبدالباقی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل هلدینگ عبدالباقی سال ببر را به مردم تبریک می‌گوید و از دستاوردهای بزرگ پروژه عظیم متروپل خبر می‌دهد؛ ویدیو به مناسبت آغاز سال1401 ضبط شده و با هلی‌شات نمایی از بالای برج عظیم متروپل آبادان نشان می‌دهد. «در سالی که گذشت توانستیم فاز اول مگا پروژه متروپل که مغازه‌های برِ خیابان و کوچه متروپل بوده را به بهره‌برداری برسانیم.» او از رسالت‌های اجتماعی پروژه می‌گوید؛ از کوچه متروپل که پیاده‌راه شده با گل‌کاری‌های زیبا، نیمکت و نورپردازی‌های خاص که قرار بوده شب‌های خاطره‌انگیزی برای آبادانی‌ها بسازد. ویدیوی دوم هم با هلی‌شات و از نمای بالای بزرگ‌ترین برج خیابان امیری آبادان ضبط شده، اما آوار و خرابه‌هایی که فقط بوی مرگ و مصیبت می‌دهد، جای مگا پروژه متروپل پرزرق‌وبرق را گرفته.

دوم خرداد 1401 متروپل، بلندترین برج تجاری آبادان فروریخت و روزهای گرم خردادِ آبادان، خاطرات تلخ روزهای سرد دی‌ماه تهران و فاجعه پلاسکو را زنده کرد. آبادان که در گردوخاک متروپل غرق شد، همه دنبال یک نفر بودند؛ مالک و سازنده برج، حاج حسین عبدالباقی. کسی که بعد از فرو ریزش برج مشخص شد به هشدارهای پی‌در پی متخصصان سازمان نظام مهندسی درباره سازه غیراصولی برج بی‌اعتنا بوده و با تخلف‌های متعدد یک برج لرزان و سست را تا مرحله بهره‌برداری پیش برده و حتی تحویل مردم هم داده و نهایتا دوشنبه سیاه برای آبادان رقم زده.

آبادانی‌ها قطعا او را خوب می‌شناسند؛ جوان 41 ساله‌ای که ساعتی بعد از ریزش ساختمان متروپل، دادستان ویژه آبادان دستور بازداشت او به‌عنوان مالک و پیمانکار متروپل را صادر کرد. اما حسین عبدالباقی کیست؟ پدر و برادران‌شان صاحب آجیل‌فروشی بودند در خیابان زند منطقه‌ای در شهر جنگ‌زده آبادان.

 

با همین برج‌سازی‌ها کل آبادان را خریده

«بچه لِین 15 آبادان بود؛ چند تا برادر بودند. پدرش را با آجیل‌فروشی می‌شناختند. مغازه‌دار بود. اما پسرها همه مهندس بودند و پیمانکار ساخت‌وساز. حسین عبدالباقی  در آبادان کارها و پروژه‌های زیادی انجام داد، اما متاسفانه این پروژه اینجوری شد.» جوان دیگری که در حوالی خرابه‌های متروپل نظاره‌گر روند تخلیه مردم زیر آوار مانده است، این توضیحات را به «شهروندآنلاین» می‌دهد. او که برج دبستان سوی آن خیابان را شاهد کارهای موفق عبدالباقی می‌داند، ادامه می‌دهد: «پیمانکار بوده و از نظام مهندسی مجوز داشت وگرنه این همه پروژه را نمی‌توانست بسازد. من مدرک مهندسی‌اش را ندیدم، اما انصافا پروژه‌های زیادی برای آبادان انجام داده که خوب هستند. این پروژه متروپل اما با مشکلاتی روبه‌رو بود که به آن توجهی نکردند.» یک آبادانی دیگر اما مکالمات ما را می‌شنود، جلو می‌آید و با گلایه می‌گوید: «عبدالباقی کل آبادان را خریده، با همین برج‌سازی‌هایش. چرا کلاه سر خودمان می‌گذاریم؟

 

از آجیل‌فروشی با گاری تا هلدینگ برادران عبدالباقی

پدرشان سابقه بنایی داشت. او مردی زحمتکش و شریف بود که هرگز در رویاهایش نمی‌دید روزی پسرانش با هدایت حسین صاحب ثروتی با ارزش چندهزار میلیارد شوند. یکی از اهالی خیابان امیری فردای حادثه متروپل به «شهروندآنلاین» می‌گوید: «چهار تا برادر بودند که پدرشان بنا بود. سال‌های دور همین آجیل‌فروشی را هم نداشتند؛ پدرشان روی گاری در خیابان امیری آجیل می‌فروخت.  بعد از مدتی، برادرها به فکر ساخت‌وساز بناهای قدیمی شهر آبادان افتادند.»

در طول این سال‌ها دو نفر از چهار برادر توانسته بودند وارد ساخت‌وساز شوند و با زدن پل ارتباطی به شهرداری و سایر دستگاه‌ها پیشرفت کنند. حسین عبدالباقی هدایت پیشرفت خانواده را برعهده داشت. خبرها، رویدادها و عکس‌های سایت هلدینگ عبدالباقی گویای این واقعیت است که این فرد ارتباطات نزدیکی با مسئولان استانی هم داشته است. در همه کلنگ‌زنی‌های افتتاح پروژه، مسئولان رده بالای استانی حضور دارند. مثلا کلنگ متروپل را با حضور استاندار وقت خوزستان زده بود.

حسین عبدالباقی برج اداری تجاری پزشکی متروپل را سال 98 افتتاح کرده، بازار سنتی فیدوس را سال 99. شهرک خودرویی، شهرک مسکونی و ساخت کلانتری در آبادان هم در کارنامه هلدینگ عبدالباقی وجود دارد تا به حسین عبدالباقی لقب خیر امنیت‌ساز را بدهند.

یک شهروند آبادانی می‌گوید: «از وقتی حسین عبدالباقی با شهردار آبادان ارتباط گرفت توانست پروژه‌های زیادی بگیرد. می‌گفتند در منطقه آزاد سهامدار بوده و همین موفقیتش را چند برابر کرده بود. این برج هم قرار بوده چهار طبقه باشد، اما به مرور با رایزنی‌ها به 12 طبقه افزایش پیدا کرد و البته خیلی‌ها می‌گفتند اخطارهای زیادی هم داشته که توجهی به آن نمی‌کرده.»

 

زمین‌های مرغوب شهر را می‌شناخت

اما راز و رمز ثروت‌اندوزی عبدالباقی چیست و چطور طی کمتر از دو دهه صاحب این دارایی شد، به‌طوری که در کنار دیگر برادرانش در کلام روزمره آنها را سلطان اروند می‌خواندند؟ زمین‌های مرغوب شهری را خوب می‌شناخت؛ همین نکته شاید شاه‌کلید موفقیت‌های حسین عبدالباقی بوده؛ نه کارخانه‌ای ساخت و نه با پول و سرمایه شخصی تولید و کسب‌وکاری خلاق راه انداخت. او ساخت‌وساز را بلد بود و  زمین‌شناس خوبی هم بود. از رابطه‌ها و فرصت‌هایی که داشت، بهره برد.

 

چهره ماندگار صنعت ساختمان 5 ماه قبل از حادثه متروپل

حسین عبدالباقی، مردی تقریبا ریزنقش که در ظاهر آرام بود، تندتند حرف می‌زد و سریع راه می‌رفت، به همراه دو برادر دیگر خود مسئول اجرای پروژه‌های سنگین صنعتی و تجاری شهر آبادان بودند. برج متروپل وضعیت نابسامان و غیراصولی داشت؛ با این حال، سال 97 در روزهایی که برج ساخته می‌شد، عبدالباقی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت قبل به‌عنوان چهره ماندگار صنعت ساختمان معرفی شد و لوح‌تقدیر گرفت. علاوه بر اعطای لقب چهره ماندگار صنعت ساختمان، در  اجلاس مدیران پیشرو  در دی‌ماه 1400 نیز عنوان مدیر منتخب به حسین عبدالباقی تعلق گرفت (پنج ماه قبل از فاجعه متروپل).

 

توسعه شرکت عبدالباقی به هلدینگ

برج متروپل آبادان توسط هلدینگ عبدالباقی ساخته شده بود. با مراجعه به سایت هلدینگ عبدالباقی در معرفی این شرکت آمده که این هلدینگ از سال ۱۳۳۶ در شهرستان آبادان و در قالب گروه ساختمانی مسکن شروع به فعالیت کرده. این هلدینگ پروژه‌های مختلفی در حوزه طراحی و احداث ساختمان‌های مسکونی، مراکز اداری- تجاری- رفاهی، انبوه‌سازی، مراکز درمانی و شهرک‌سازی در کارنامه خود دارد. از سال ۷۱ به این‌سو، شرکت عبدالباقی توسعه پیدا کرد و وارد فعالیت در حوزه‌های مدیریت کارگاه‌ها و فروشگاه‌های تولید و توزیع آجیل و خشکبار و ایجاد رستوران‌های زنجیره‌ای شد و هلدینگ عبدالباقی شکل گرفت.

براساس آنچه در سایت این هلدینگ آمده، برج‌های دو قلوی متروپل (شماره2)، برج مسکونی پرستیژ، برج‌های مسکونی پریمو، مجتمع تفریحی باکس پارک و مجتمع تجاری مهرگان پروژه‌های در دست احداث هستند و  مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی الماس جنوب، مجتمع تجاری الماس اروند، شهرک خودرویی آبادان، مجتمع اداری وزرا، بازار سنتی فیدوس، مجتمع مسکونی والا و مجتمع مسکونی مینیاتور نیز قبلا احداث و تحویل داده شده‌اند.

 

پایان زندگی عبدالباقی زیر آوار متروپل 

چند ساعتی از فاجعه دوم خرداد آبادان نمی‌گذشت که دادستانی خوزستان خبر صدور حکم بازداشت مالک برج متروپل را داد تا ابعاد و دلایل حادثه مشخص شود و عبدالباقی و دیگر عوامل مجازات شوند. صدور حکم بازداشت مالک ساختمان متروپل را حمید مرانی‌پور، دادستان ویژه آبادان صادر کرد و البته بعضی از خبرگزاری‌های رسمی، بازداشت او را هم اعلام کردند.

فردای حادثه، اما حوالی ظهر بود که دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان از تایید هویت جسد حسین عبدالباقی متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان خبر داد. صادق جعفری چگنی اظهار کرد: «بلافاصله پس از وقوع حادثه، دستور بازداشت نامبرده و تعدادی از متخلفان و مسببان حادثه از سوی مرجع قضائی صادر شده بود که تعدادی از آنها بازداشت شده‌اند.»

به گفته جعفری‌چگنی با توجه به‌ کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل و یکی از متهمان اصلی پرونده در البسه یکی از قربانیان حادثه که غیرقابل تشخیص بوده، دستورات مقتضی برای تشخیص هویت متوفی از طریق واحد تشخیص هویت فراجا و پزشکی‌قانونی صادر شد که درنهایت هویت مالک متروپل مورد تایید قرار گرفت.

با این حال، به دلیل حاشیه‌ها و اخباری که درباره بی‌توجهی نسبت به هشدارهای مهندسی برج متروپل منتشر شده، برخی از کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مرگ عبدالباقی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و سناریوهایی مثل سرپوش گذاشتن برای فراری‌دادن متهم اصلی متروپل را مطرح کرده‌اند.

حاشیه‌ها به‌قدری بالا گرفته که عده‌ای ویدیویی از فردی که مدعی هستند حسین عبدالباقی است، منتشرکرده‌اند که این فرد دقیقا بعد از حادثه در خرابه‌های آوار متروپل می‌چرخد. از طرف دیگر عکس‌هایی از جسد متلاشی‌شده فردی منتسب به او منتشر شده که اسناد هویتی حسین عبدالباقی و چند اسکناس دلار هم از جیب‌هایش پیدا شده است.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.