شماره ۴۸۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
رئیس مجلس شورای اسلامی:
کنگره تحریم جدیدی تصویب کند در فناوری هسته‌ای حرکت جهشی می کنیم

علی لاریجانی گفت: چنانچه کنگره آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند در فناوری هسته‌ای حرکتی جهشی خواهیم داشت.
به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در نشست مطبوعاتی با رئیس مجلس گرجستان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که بازی جدید آمریکا در زمینه موضوع هسته‌ای و این‌که کنگره به دنبال تحریم جدید ایران است را چطور ارزیابی می‌کنید و مجلس در واکنش به اعمال تحریم جدید چه اقدامی می‌کند، گفت:  بنده نمی‌خواهم درحال حاضر بگویم که این بحث‌ها تا چه اندازه اصالت دارد اما سناریوی این موضوع در ایران طراحی شده و اگر کنگره تحریم‌های جدیدی داشته باشد از این موضوع پشیمان خواهد شد و با حرکتی جهشی در فناوری هسته‌ای ایران مواجه می‌شوند.
رئیس مجلس افزود:  جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای برای حل موضوع انعطاف‌هایی
 تا کنون داشته است اما این‌که امروز رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که مشکلاتی در پارلمان و کنگره وجود دارد به ما ربطی نداشته و هزینه این مشکلات را ایران نمی‌پردازد. اگر اوباما در حل مسائل و مشکلات داخلی خود ناتوانی دارد این موضوع را نباید در مذاکرات سرریز کند بنابراین همان‌طور که ما شرایط را کنترل می‌کنیم آنها نیز باید توانمندی کنترل موضوعات را داشته باشند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  حال اگر این توانایی را ندارند نباید موضوع را به مذاکرات ربط داده و بگویند که مذاکرات مشکل پیدا کرد بلکه ناتوانی آنها در این زمینه به معنای آن است که آمریکایی‌ها مذاکرات را به هم زدند اما ما مسیر مذاکرات را معقول برای حل این مسأله می‌دانیم و زمینه و مطالعات برای سناریوهای بدیل را هم داشته‌ایم و مقدمات آن را در بودجه‌ سال آینده تبیین خواهیم کرد.
لاریجانی همچنین در همایش سراسری ستادهای دهه فجر انقلاب اسلامی نیز با بیان این‌که اوباما می‌گوید ما به خاطر تحریم ایران را به پای میز مذاکره کشاندیم، گفت: این ادعا درست نیست چون تحریم‌ها موثر نبودند، شما آمدید. ایران میز مذاکره را ترک نکرده بود، شما ترک کرده بودید و بعد پای میز مذاکره آمدید. وی افزود:  جمهوری اسلامی ایران انعطاف‌های لازم را داشته است و این شعارهایی که می‌دهند به‌عنوان اهرم استفاده می‌کنند به ما مربوط نیست. رئیس مجلس در عین حال یادآور شد:  حادثه سوریه و شهادت برخی از فرماندهان حزب‌الله در داخل این کشور توسط صهیونیست‌ها نکته مهمی دارد و نشان می‌دهد که تروریسم و صهیونیسم دو روی سکه هستند و ظلم مضاعف این است که اینها تحت عنوان دین این کارها را انجام می‌دهند.
در همین حال سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از تهیه طرحی از سوی جمعی از نمایندگان مجلس برای الزام دولت به ادامه کار غنی‌سازی با استفاده از نسل جدید سانتریفیوژها خبر داد. این نماینده گفته است:  اخیرا که کنگره شروع به تهدیداتی علیه ایران درباره‌ اعمال تحریم‌های جدید کرده نمایندگان در حال تهیه طرحی هستند که دولت را ملزم می‌کند کار غنی‌سازی خود را با نسل جدید سانتریفیوژها ادامه دهد.


تعداد بازدید :  236