شماره ۴۸۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۵ بهمن
صفحه را ببند
رخدادی کم‌نظیر در سمنان ثبت شد
تصویربرداری از یوزپلنگ ماده و سه توله‌اش در خارتوران

شهروند| منطقه حفاظت‌شده توران در روزهای گذشته، رخدادی کم‌نظیر را به نمایش گذاشت، یک قلاده یوزپلنگ با سه توله. رخدادی که دوستداران حیات‌وحش را به وجد آورد و نوید شنیدن خبرهای خوش شد.
به گزارش دیده‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران، اوایل هفته گذشته محیط‌بانان منطقه حفاظت‌شده توران در استان سمنان در رخدادی کم‌نظیر چهار یوزپلنگ آسیایی را به‌طور همزمان مشاهده کردند. مسئول ذخیره‌‌گاه زیست‌کره توران در این‌باره گفت: خوشبختانه یوزپلنگ‌ها پیش از فرار مستقیما به دوربین محیط‌بانان خیره شده و همکاران موفق شدند از این چهار یوزپلنگ تصویربرداری کنند.
علی‌اکبر قربانلو ادامه داد: «یوزپلنگ‌های مشاهده شده یک خانواده چهار نفری شامل یوز مادر و سه توله‌اش بوده‌اند.»  مشاهده این یوزپلنگ ماده و سه توله‌اش در خارتوران در حالی‌ است که در هفته‌های اخیر، دفعات مشاهده یوزپلنگ در ایران افزایش یافته و این موضوع امیدواری بسیاری برای آینده یوزها در ایران ایجاد کرده است. به گفته مدیر پروژه بین‌المللی یوزپلنگ آسیایی، «تعداد مشاهده این گونه جانوری نادر در مناطق زیستگاهی شمالی ایران افزایش یافته است. این مشاهدات بیشتر در منطقه میاندشت خراسان شمالی و توران در استان سمنان است.»
هومن جوکار چند روز پیش با تأکید بر این‌که افزایش دفعات مشاهده یوزپلنگان در کشور، امیدواری زیادی برای آینده یوزها در ایران ایجاده کرده، گفته بود  «بیشتر مشاهدات مربوط به مادر و توله‌ها بوده است، البته از ‌سال 91 تاکنون آمار جدیدی از تعداد یوزها در کشور ارایه نشده اما فصل جدید سرشماری از این گونه جانوری آغاز شده که باید منتظر نتایج آن بود.»
به نظر می‌رسد، این‌بار نتایج سرشماری یوزها، خبرهای خوشی برای دوستداران محیط‌زیست و حیات‌وحش به همراه داشته باشد. براساس گزارش کارشناسان پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و روسای مناطق توران، میاندشت و دره انجیر در سه استان سمنان، یزد و خراسان‌شمالی، در دوهفته ابتدایی دی‌ماه، 25 مورد یوزپلنگ در این سه منطقه حفاظت شده، مشاهده شده است. در هفته‌های گذشته، در منطقه زیست‌کره توران یک مادر و سه توله، یک مادر و دو توله، دو قلاده یوزپلنگ تنها و یک مادر و سه توله که جمعا 13مورد می‌شود مشاهده شده است، البته از این جمع، یک مادر و یک توله بر اثر تصادف جاده‌ای تلف شدند. همچنین در پناهگاه حیات‌وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو هم دو مادر و دو توله و دو قلاده یوزپلنگ نر که جمعا شش مورد می‌شود توسط ماموران منطقه دیده شده است. در پناهگاه حیات‌وحش دره انجیر هم 6 قلاده یوزپلنگ آسیایی مشاهده شده که شامل یک مادر و دو توله و سه قلاده یوزپلنگ تنها بوده است.
مشاهده یک قلاده پلنگ
 در پارک ملی بمو شیراز
خبر خوش مشاهده یک یوز مادر و سه توله‌اش با شنیدن خبر مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی بمو شیراز همزمان شد. خبری که نوید زیست این گونه ارزشمند را در منطقه حفاظت‌شده استان فارس می‌داد. به گزارش اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس، کارشناسان محیط‌زیست موفق شدند، از یک قلاده پلنگ ایرانی که در حال عبور در ارتفاعات پارک ملی بمو شیراز بود، عکاسی کنند. حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس درباره جزییات مشاهده این پلنگ در پارک ملی بمو گفت: دو تن از کارشناسان محیط‌زیست در حین گشتزنی در ارتفاعات پارک ملی بمو متوجه حضور پلنگ ایرانی شده و موفق شدند تا از یک قلاده پلنگ در فاصله100 متری عکس بگیرند. او ادامه داد: محمدجواد نظری و محمدجواد آرمانمهر از کارشناسان اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس در حین جست‌وجوی میدانی در ارتفاعات بمو و بررسی قلمرو پلنگ ایرانی موفق به ثبت تصاویر زیبایی از پلنگ در ارتفاعات «دو دره» پارک بمو شدند. ابراهیمی‌کارنامی گفت:  در سال‌های گذشته پلنگ ایرانی به وفور در پارک ملی بمو مشاهده شده و تصویربرداری از پلنگ توسط افراد و دوربین‌های تله‌ای صورت گرفته است. او در ادامه شایعه شکار پلنگ ایرانی توسط یک اسپانیایی در پارک ملی بمو را تکذیب کرد و گفت: خوشبختانه پارک ملی بمو با داشتن علفخواران مناسب و ایجاد امنیت نسبی، زیستگاه امنی برای حضور گوشتخواران به‌خصوص پلنگ و تجدید حیات آنها می‌باشد و این موضوع نشان‌دهنده کامل بودن هرم اکولوژیک در این پارک است. او ادامه داد: پلنگ ایرانی از جمله بزرگترین گربه‌سانان دنیاست که در ارتفاعات بلند کوهستانی زندگی می‌کند، مشاهده پلنگ در طبیعت به ندرت رخ می‌دهد.

 


تعداد بازدید :  289