شماره ۴۸۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

مرگ امپراتور کالیگولا
1974  سال پیش، برابر با بیست و چهارم ژانویه 41 میلادی، گایوس جولیوس سزار کالیگولا، سومین امپراتور روم که از سال ۳۷ تا ۴۱ میلادی بر این سرزمین فرمان رانده بود، توسط دو تن از اعضای گارد محافظ خود به قتل رسید. او نخستین امپراتور رومی از اعضای خانواده اگوستوس بود. سربازان ارتش اولین بار نام مستعار کالیگولا را به او دادند، چرا که او پوتین‌های سربازی کوچکی به پا می‌کرد. کالیگولا پس از رسیدن به مقام امپراتوری، سلامت عقل خود را از دست داد. یکی از وقایعی که توسط تاریخ‌نگاران ثبت شده این است که کالیگولا به ارتش قدرتمند خود دستور داد در ساحل دریا صدف حلزون جمع کنند.

زادروز محمود فرشچیان
85  سال پیش، برابر با چهارم
 بهمن 1308 خورشیدی، محمود فرشچیان، نقاش و مینیاتوریست بزرگ ایران در اصفهان به دنیا آمد. فرشچیان بنیانگذار مکتب خود در نقاشی ایرانی که پایبند به شکل کلاسیک همراه با استفاده از تکنیک‌های جدید برای توسعه دامنه نقاشی ایرانی است. به عقیده بسیاری آثار استاد فرشچیان ترکیبی از هر دو عنصر یعنی اصالت و نوآوری است. آثارهای او از شعر کلاسیک، ادبیات، قرآن، کتاب مقدس مسیحیان و یهودیان و همچنین تخیل عمیق خود استاد پرورش یافته است.

مرگ تئو آنجلوپولوس
3  سال پیش، برابر با بیست و چهارم ژانویه 2012 میلادی، تئودوروس آنجلوپولوس، کارگردان سرشناس یونانی در حالی که مشغول ساختن آخرین فیلم خود بود، بر اثر تصادف با موتور سیکلت درگذشت. آنجلوپولوس در سینما سبک و بیان شخصی خود را داشت که مؤلفه‌هایی چون کندی، اپیزودیک بودن، ساختار ابهام‌آمیز روایت و نماهای طولانی از شاخصه‌های آن بود. نماهای طولانی‌ فیلم‌های او اغلب با وسواس خاصی طراحی شده بود. «گام معلق لک‌لک» (۱۹۹۱)، «نگاه خیره اولیس» (۱۹۹۵) و «ابدیت و یک روز» (۱۹۹۸) از کارهای موفق آنجلوپلوس به شمار می‌روند.


تعداد بازدید :  469