شماره ۲۵۰۱ | ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۱ فروردين
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

روزنامه‌نگار و بنیان‌گذار جایزه پولیتزر
175 سال پیش، برابر 10 آوریل 1847 میلادی، جوزف پولیتزر، روزنامه‌نگار معروف آمریکایی و بنیانگذار جایزه ادبی پولیتزر، از پدری مجاری و مادری آلمانی به دنیا آمد. پولیتزر به این معروف بود که با خرید امتیاز نشریات ورشکسته، آنها را به رسانه‌های پرطرفدار و سودرسان تبدیل می‌کند. او در وصیتنامه خود قید کرده بود از اموالش هر سال جایزه‌هایی در حوزه خبرنگاری، ادبیات و نمایشنامه و آموزش (بورس) تحصیلی، به بهترین‌ها اعطا شود. اکنون تعداد جوایز پولیتزر به 21 مورد رسیده و موضوعات جدیدی چون شعر، موسیقی و عکس نیز اضافه شده‌اند.
بازیگر سوئدی و شهیر فیلم‌های برگمان
93 سال پیش، برابر 10 آوریل 1929 میلادی، ماکس فون سیدو، بازیگر شهیر سوئدی، در لوند اسکونه به دنیا آمد. فون سیدو بازیگر مورد علاقه اینگمار برگمان سینماگر سرشناس سوئدی بود، اما بی‌تردید بخش اعظمی از شهرت خود در عالم سینما را مدیون بازی در فیلم ترسناک «جن گیر» است. او در این فیلم ایفای نقش پدر مرین را بر عهده داشت. فون سیدو سال 1976 و برای بازی در فیلم «صحرای تاتارها» به ایران آمد. لوکیشن این فیلم ارگ تاریخی بم بود و محمدعلی کشاورز و سعید کنگرانی از جمله بازیگران ایرانی آن بودند. ماکس فون سیدو 8 مارس 2020 در 90 سالگی درگذشت.
ستاره مصری وبرجسته سینمای جهان
90 سال پیش، برابر 10 آوریل 1932 میلادی، عمر شریف (با نام اصلی میشل دیمیتری شلهوب)، بازیگر نامدار سینمای جهان در اسکندریه مصر به دنیا آمد. شریف از خانواده‌ای معتقد به کلیسای کاتولیک یونانی بود، اما پس از ورود به وادی سینما با یکی از ستارگان وقت سینمای مصر به نام فاتن حمامه آشنا شد، پس برای ازدواج با او به اسلام گروید و نامش را به عمر شریف تغییر داد. او در طول حیات حرفه‌ای خود در فیلم‌های مهمی نقش‌آفرینی کرد که «سقوط امپراتوری روم»، «دکتر ژیواگو» و «لورنس عربستان» از آن جمله‌اند. عمر شریف 10 جولای 2015 در 83 سالگی درگذشت.
شهادت مظلومانه فرمانده نامدار ارتش
23 سال پیش، برابر 21 فروردین 1378 خورشیدی، سپهبد علی صیاد شیرازی، فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مقابل خانه‌اش هدف سوء‌قصد منافقین قرار گرفت و به شهادت رسید. او متولد شهرستان درگز (خراسان رضوی) بود. سال 1340 برای ادامه تحصیل به تهران آمد و کنکور دانشکده افسری را با موفقیت پشت سر گذاشت. صیاد شیرازی 5 روز قبل از سوءقصد، همزمان با عید غدیر درجه سرلشکری دریافت کرد که این درجه پس از شهادت او به سپهبدی ارتقاء یافت. مراسم تشییع او با حضور فرماندهی کل قوا، فرماندهان یگان‌های مختلف نیروهای مسلح ایران و جمع بی‌شماری از مردم برگزار شد.


تعداد بازدید :  312