معاون وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه تنها ۱۶درصد دانشآموزان در روزهای گذشته غایب بودند، گفت: «موضوع دانشآموزانی که قادر به حضور در مدارس نیستند، در جلسه ستاد ملی کرونا مطرح و تصمیمگیری خواهد شد.»
صادق ستاریفرد اظهار کرد: «بر اساس مصوبه ستاد کرونا، دانشآموزان ملزم به بازگشت به مدارس و شروع آموزش حضوری هستند. یعنی دوره آموزش صرفا مجازی به پایان رسیده و از این به بعد آموزشها قرار است فقط در مدارس و حضوری دنبال شود.»
او افزود: «بر همین اساس مقرر شد مدارس از 14 فروردین 1401 بازگشایی شود و از عصر روز 12 فروردین نیز ستادهای اسکان مدارس تعطیل شدند تا برای حضور دانشآموزان، کلاسهای درس ضدعفونی و گندزدایی شوند.» ستاریفرد ادامه داد: «بعد از مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشایی مدارس، شیوهنامهای در مورد بازگشایی مدارس تدوین و به استانها ابلاغ شد که در آن چگونگی حضور دانشآموزان در مدارس، نحوه رعایت پروتکلهای بهداشتی، زمان کلاسهای درسی، شرایط سرویس تردد دانش آموزان و... به صورت دقیق ذکر شده است.»
افت تحصیلی شدید دانشآموزان
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش با توجه به ضرورت ازسرگیری آموزشهای حضوری گفت: «خوشبختانه تاکنون درصد زیادی از معلمان و دانشآموزان واکسینه شدهاند. از طرفی بنا بر اقتضائات یادگیری، یاددهی، ارزشیابی و تحلیل نمرات ارزشیابی امتحانات پایان ترم اول سال تحصیلی 1401-1400 که بهصورت حضوری برگزار شده بود، متاسفانه شاهد افت تحصیلی شدید در دانشآموزان بودیم و برای جبران این افت تصمیم به بازگشایی حضوری مدارس با رعایت شیوهنامههای بهداشتی و آموزش خودمراقبتی به دانشآموزان گرفته شد.»
ستاریفرد با بیان اینکه پژوهشهای انجامشده در مجامع بینالمللی نشان داد که مدارس باید بازگشایی شود، گفت: «خوشبختانه در جریان بازگشایی با استقبال بینظیری از سوی معلمان و خانوادهها روبهرو شدیم و در بازدیدهایی که در دو روز اول بازگشایی مدارس بعد از تعطیلات نوروز انجام دادیم، به نتایج بسیار خوبی رسیدیم که نشان داد خانوادهها و دانشآموزان از بازگشایی مدارس استقبال کردهاند.»
84 درصد دانشآموزان به مدارس آمدند
او با بیان اینکه در روزهای 14 و 15 فروردین از حدود 12هزار مدرسه، توسط تیم نظارتی وزارت آموزشوپرورش، بازدید میدانی به عمل آمده است، گفت: «از مجموع 12هزار و 536 بازدید مدرسه در هر سه مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم و در مدارس پسرانه و دخترانه، شهری، روستایی و عشایر، در مجموع حدود 2میلیون و 332 هزار معلم و دانشآموز در این مدارس ثبتنام شده بود که یکمیلیون و 959هزار دانشآموز یعنی حدود 84درصد دانشآموزان در دو روز اول بعد از تعطیلات در مدارس حضور داشتند.»
ستاریفرد گفت: «استقبال بینظیر معلمان و خانوادهها از بازگشایی مدارس نشان داد خانوادهها و دانشآموزان نسبت به مدارس و آموزش حضوری احساس نیاز کردند.»
استقبال بیشتر دبیرستانیها
او درباره آمار حضور دانشآموزان به تفکیک مقاطع تحصیلی گفت: «در مقطع متوسطه اول و دوم استقبال بیشتری نسبت به مقطع ابتدایی داشتهایم. آمار استقبال دانشآموزان از حضور در مدارس در مقطع ابتدایی حدود 83درصد و در مقطع متوسطه حدود 86درصد بوده است.»
ستاریفرد در مورد آمار دانشآموزان غایب در این روزها گفت: «فقط 16درصد دانشآموزان در این دو روز غیبت داشتند که از این تعداد حدود 6درصد به علت بیماری، 58درصد به دلیل مسافرت و 36درصد عدمهمراهی خانواده بوده است، ولی در کل آمار حضور دانشآموزان رضایتبخش بود.»
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: «با وجود احساس نیازی که در بسیاری از خانوادهها و دانشآموزان برای شروع مجدد آموزشهای حضوری حس شد، یکی از مهمترین دلایل استقبال دانشآموزان از آموزشهای حضوری تبیین خوب رسانه و صداوسیما در اقناع افکار عمومی و البته تلاش همکاران آموزشوپرورش در ایجاد حس امنیت در خانوادهها و رعایت شیوهنامههای بهداشتی در مدارس بود.»
ستاریفرد درباره دغدغه خانوادهها از حضور دانشآموزان در مدارس گفت: «در مورد دانشآموزان مبتلا، سامانهای تحت عنوان سامانه «ایران من» را پیشبینی کردهایم که تمام مدیران به آن دسترسی دارند و مشخصات هر دانشآموز که خودش یا خانوادهاش مبتلا باشند، از طریق مربیان بهداشت در سامانه ثبت میشود. برای رسیدگی سریع و درمان دانشآموزان مبتلا، به این سامانه هم وزارت آموزشوپرورش و هم وزارت بهداشت دسترسی دارند.»
ستاریفرد گفت: «در حال حاضر، تعداد 5هزار و 800 مراقب بهداشت در مدرسه داریم و تعداد زیادی از همکاران اداره آموزشوپرورش نیز مسئولیت نظارت بر حضور دانشآموزان را بر عهده دارند.» او ادامه داد: «آموزش «خودمراقبتی» و «دیگرمراقبتی» را در دستگاه تعلیم و تربیت و مدارس ترویج خواهیم داد تا دانشآموزان بتوانند با آموزشهای لازم، مهارت حفظ سلامت را به دست بیاورند.»