شماره ۴۸۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
سرنوشت متفاوت متهم اعدامی
یک بخشش دیگر طناب دار را قیچی کرد

جعفر پاکزاد| وقتي خيران در جريان ماجراي پسر جوان قرار گرفتند دست به كار شدند تا رضايت اولياي دم را بگيرند. پرونده رضايت‌گيري از خانواده مقتول با اين‌كه پر از پيچ و خم بود اما سرانجام به ثمر نشست و پسر جواني كه تنها چند قدم با طناب دار فاصله داشت بخشيده شد تا جان دوباره اي براي ادامه زندگي آن هم در خارج ديوارهاي بلند زندان داشته باشد.
قتل در فاروق
اوايل‌ سال 87 بودكه ماموران نيروي انتظامي شهرستان مرودشت استان فارس درجريان مرگ مردي در بيمارستان مرودشت قرار گرفتند. وقتي ماموران در بيمارستان حاضر شدند با جسد مرد ميانسالي به نام مطلب روبه‌رو شدند كه در جريان يك درگيري با اسلحه شكاري به قتل رسيده بود. تحقيقات براي روشن شدن ماجرا آغاز شد. فرزند مقتول كه در زمان حادثه در كنار پدرش بود به‌عنوان شاهد ماجرا به ماموران گفت: عمویم باغی را در فاروق خریداری کرده بود. روز حادثه قرار بود صاحب قبلی، باغ را تخلیه کند. همه كارهاي قانوني اين انتقال صورت گرفته بود اما آنها باغ را تخليه نكردند. درگيري شروع شد. پدرم نمی‌خواست درگیر شود به همین خاطر مارا به در خروجی باغ هدایت می‌کرد. اما هنوز چند قدمي از باغ دور نشده بوديم كه ناگهان پسر صاحب باغ، به نام مجيد با اسلحه شكاري به سمت پدرم شليك كرد. پس از شليك وقتي به پدرم نگاه كردم ديدم او با بدني خون‌آلود روي زمين افتاده است .او را بلافاصله به بيمارستان رسانديم اما روی تخت بیمارستان بر اثر شدت جراحت جان باخت.
تحقیقات كارآگاهان
مجيد به‌عنوان متهم اصلي اين پرونده تحت تعقيب قرار گرفت. وقتي ماموران براي دستگيري وي به محل زندگي‌اش مراجعه كردند متوجه شدند او پس از حادثه به مكان نامعلومي گريخته است.
متهم خود را تسلیم کرد
2 روز از ماجرا گذشت و تحقيقات پليس براي شناسايي متهم اصلي پرونده همچنان ادامه داشت تا اين‌كه مجيد به اداره آگاهي رفت وخود را تسلیم كرد. با دستگيري مجيد پرونده براي بررسي بيشتر در اختيار بازپرس ويژه قتل قرار گرفت. وقتي پسر جوان در مقابل بازپرس پرونده قرارگرفت، گفت: «آن روز قصد نداشتم كسي را بكشم و فقط مي‌خواستم آنها را بترسانم. عذاب وجدان راحتم نگذاشت و به همين خاطر تصميم گرفتم خودم را معرفي كنم.» پس از ثبت اعترافات مجيد و بازسازي صحنه پرونده به دادگاه فرستاده شد و بعد از برگزاري چندين جلسه پسر جوان به اتهام قتل‌عمد به قصاص محكوم شد.
گرفتن رضايت
با تأييد حكم قصاص مجيد در ديوانعالي كشور خانواده او دست به كار شدند تا با گرفتن رضايت از خانواده مقتول از اجراي حكم جلوگيري كنند اين درحالي بود كه اولياي‌دم قصاص مي‌خواستند. در همين زمان بود كه ريش‌سفيدان و بزرگان شهر وارد ماجرا شدند و تلاش‌ها براي كسب رضايت خانواده مقتول آغاز شد. «سيد يدالله حسيني» فرماندار شيراز يكي از افراد خيري بود كه براي گرفتن رضايت از اولياي‌دم قدم پيش گذاشت. او به خبرنگار «شهروند» گفت: «7سال پیش در جريان درگيري و نزاع مرگبار بين طایفه مطلب شبیری (مقتول) و طایفه سیدجابر شبیری (قاتل) در روستای فاروق مطلب با شلیک تیر از ناحیه پا و خونریزی شدید به قتل رسيد. وقتي در جريان اين پرونده قرار گرفتم با توجه به شرايط موجود و اين‌كه پسر جوان تا اجراي حكم قصاص مدت‌زمان زيادي فاصله داشت تصميم گرفتم پادرمياني كنم. طبق گفته مسئولان زندان، مجيد در اين چند ‌سال از كرده خود پشيمان شده بود. با لطف خدا و با پادرمیانی و وساطت مسئولان و معتمدان مرودشت توانستيم رضایت خانواده شبیری را بگيريم.» وي در ادامه مي گويد: «امر رضايت‌گيري كار بسيار دشواري بود و به اين سادگي هم رخ نداد. چرا كه خانواده قاتل به هيچ عنوان قصد رضايت نداشتند و براي اين‌كه بتوانيم رضايتشان را بگيريم چندين جلسه برگزار كرديم.»
جشني براي بخشش
سرانجام پس از ماه‌ها تلاش خانواده مطلب رضايتشان را اعلام كردند و قرار شد در طي يك مراسم با حضور مسئولان و ريش‌سفيدان پرونده اين ماجرا براي هميشه بسته شود. در این مراسم با رضايت اولياي دم، مجيد از اجراي حكم قصاص رهايي يافت و حالا بايد از لحاظ جنبه عمومي جرم محاكمه شود.

دیدگاه‌های دیگران

ح
حسین |
مخالف 0 - 0 موافق
ترکیه 12 ساله که اعدام رو لغو کرده ...

تعداد بازدید :  451