شماره ۴۸۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
درخواست اروپا از کنگره آمریکا برای عدم‌تصویب تحریم جدید علیه ایران

روز گذشته اتحادیه اروپا نیز پس از کاخ‌سفید و باراک اوباما از کنگره و سنای آمریکا خواست تحریم جدیدی علیه ایران تصویب نکنند چراکه این تحریم‌ها به روند مذاکرات جاری میان ایران و گروه 1+5 ضربه جدی وارد می‌کند. مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا، انگلیس، فرانسه و آلمان از کنگره آمریکا خواستند تا طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را تصویب نکند چون می‌تواند به روند مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای تهران آسیب بزند. به گزارش ایسنا، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، فلیپ‌هاموند، ‌لوران فابیوس و فرانک والتر اشتاین مایر وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان روز پنجشنبه در نامه‌ای خطاب به کنگره آمریکا توقف تصویب طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات را خواستار شدند. این مقامات بلندپایه اروپایی در نامه خود که در سرمقاله روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شده، تأکید کردند:  باید به مذاکرات هسته‌ای شانس بیشتری داده شود. در ادامه این نامه آمده است:  وظیفه ما این است که اطمینان حاصل کنیم بهترین شانس ممکن به مسیر دیپلماسی برای رسیدن به موفقیت داده شده است. به علاوه حفظ فشار بر ایران از طریق تحریم‌های موجود ضروری است.
آنها همچنین تأکید کردند:  اما به‌وجود آوردن موانع جدید در این مرحله حساس از مذاکرات شامل تصویب قانون تحریم‌های مرتبط هسته‌ای جدید علیه ایران تلاش‌های ما را نابود خواهد کرد. این مقامات در این نامه یادآور شدند:  تصویب هرگونه تحریم جدید علیه ایران به منتقدان یک توافق هسته‌ای جامع در ایران اجازه کناره‌گیری از مذاکرات را می‌دهد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امورخارجه انگلیس، فرانسه و آلمان هشدار دادند:  قانون تحریم‌های جدید علیه ایران در این لحظه بیش از آن‌که موضع ما در مذاکرات را تقویت کند موجب تضعیف ما خواهد شد. آنها در ادامه هدف کشورهای گروه 1+5‌ را رسیدن به راه‌حل جامع دانستند که هم حق مردم ایران برای دسترسی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را محقق می‌کند و هم به جامعه جهانی فرصت می‌دهد تا اطمینان یابد که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت. همچنین هیلاری کلینتون، وزیر سابق امورخارجه آمریکا و کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری در انتخابات‌ سال 2016 یک روز پس از آن‌که باراک اوباما رئیس‌جمهوری این کشور در نطق سالانه خود هشدار داد ‌تحریم‌های جدید علیه ایران را وتو خواهد کرد، گفت:  من نیز با طرح اخیر کنگره برای تحریم جدید ایران مخالفم. کلینتون ادامه داد: چرا ما می‌خواهیم عامل شکست مذاکرات باشیم. اگر ما به دلیل اقدامات کنگره دلیل این اتفاق باشیم، بنابراین ایران و دیگران دلیل کافی برای ادامه ندادن مذاکرات را خواهند یافت که از نظر من یک خطای استراتژیک بسیار جدی است.
مخالفت دوباره دولت آمریکا با ادامه و تشدید تحریم‌ها علیه ایران
روز گذشته همچنین جنیفر ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برای بار چندم در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که واشنگتن به‌رغم اصرار بعضی‌ها، همچنان مخالف وضع تحریم‌های جدید، تشدید و حتی ادامه آن علیه ایران است. وی تمدید این تحریم‌ها را به ضرر روند مذاکرات هسته‌ای ایران دانست و گفت:  تحریم بیشتر علیه ایران، موجب از هم‌پاشیدگی رژیم بین‌المللی تحریم‌ها علیه کشورها می‌شود.
ساکی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود اختلاف دیدگاه آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال ایران افزود:  واشنگتن با علم به این اختلاف، مخالف وضع تحریم علیه ایران است. وی افزود:  گرچه تحریم‌ها، مذاکرات را به این مرحله رسانده اما دولت آمریکا برخلاف تل‌آویو، راه رسیدن به هدف را ادامه تحریم‌ها نمی‌داند.


تعداد بازدید :  348